cand afli amanunte, te rog sa imi spui si mie
il cumpar si eu
Moderators: camel, moderators
Asa cum va spuneam, nu am putut ajunge la sesiunea de intrebari si raspunsuri de la sfarsitul workshop-ului din iunie.
Americanii de la ABC (Applied Behaviour Consultants?) au acceptat sa fie inregistrata sedinta din ziua de 15 iunie 2008 si de curand, prin amabilitatea doamnei Andreea Sorescu (organizator, alaturi de Asociatia Autism Romania al workshop-ului din iunie) am intrat si eu in posesia inregistrarilor.
Mai mult decat atat, specialistii americani au acceptat iar cei de la Autism Romania doresc sa publice gratuit pe internet inregistrarea acelei zile.
Din motive tehnice (contorizare de trafic/banda limitata) inregistrarile nu se vor afla insa pe site-ul Asociatiei Autism Romania ci la diverse alte adrese de internet.
Ultima zi de workshop a fost o zi cu acces liber, la care puteau participa si parinti care nu au fost prezenti la intreg workshop-ul - prin urmare inregistrarile incep cu o foarte sumara prezentare a istoriei celor de la ABC si a tehnicilor ABA in viziunea acestora.
Urmeaza apoi o sesiune de intrebari din public si raspunsuri din partea consultantilor americani.
Inregistrarile au fost facute de catre organizatori pe 7 miniDVD-uri pe care le-am comprimat in 7 fisiere avi de cca 200 MB fiecare (de fapt ultimul e ceva mai mic). Nu am unit fisierele pentru ca oricum lipsesc cateva secunde intre inregistrari (timpul necesar schimbarii DVD-urilor in camera video).
De unde veti descarca fisierele ?
Pentru cei care mai descarca din cand in cand filme de pe internet si sunt obisnuiti cu "torrentele", recomand descarcarea intregului set de 7 avi-uri sub forma unui torrent pe care il gasiti la adresa http://www.mininova.org/tor/1602810 sau
http://www.1337x.org/torrent_3672 (acest ultim site cere sa va faceti un cont (user si parola) insa nu necesita trimiterea unui mail de activare a contului). Pentru a putea folosi fisierele torrent de la aceasta adresa va trebui sa instlati mai intai un program (client BitTorrent) - spre exemplu Azureus, µTorrent, BitCommet, etc. Evident, va rog foarte frumos sa lasati la seed fisierele descarcate cat mai mult timp posibil - nu uitati ca acesta este scopul protocolului BitTorrent - sa permitem si celorlalti sa descarce cat mai mult timp - si rapid - ajutandu-se de dvs, care ati descarcat deja fisierele.
Pentru cei care nu s-au aventurat inca in utilizarea unui client al protocolului BitTorrent, am pus cele 7 fisiere pe un site romanesc de file sharing de unde teroretic ar trebui sa poata fi descarcate printr-un singur click. Adresele sunt :
Partea1
http://www.filebox.ro/download.php?key= ... 739b63e69a
Partea2 :
http://www.filebox.ro/download.php?key= ... 3c4194792a
Partea3 :
http://www.filebox.ro/download.php?key= ... 3b1aa2654f
Partea4
http://www.filebox.ro/download.php?key= ... 95cf70f9a6
Partea5
http://www.filebox.ro/download.php?key= ... 7d8d53cd6f
Partea6
http://www.filebox.ro/download.php?key= ... 5e1687c9d7
Partea7
http://www.filebox.ro/download.php?key= ... 9d53cacb06
La aceste adrese vi se cere sa alegeti intre 4-5 servere din diverse retele de pe care doriti sa descarcati fisierele - incercati oricare dintre ele (teoretic ar trebui sa mearga mai repede cele apropiate de dvs..)..
Am preferat sa folosesc un site romanesc pentru a oferi o viteza cat mai buna utilizatorilor din romania (sper sa tina peering-ul intre retele). Din pacate din cand in cand am avut probleme cu acest site - nu stiu cat timp (sau cate download-uri) vor ramane functionale link-urile de mai sus ; in plus e destul de posibil ca din cand in cand sa obtineti o eroare cum ca fisierele nu sunt disponibile pentru moment - va rog raportati aici pe forum problemele si mai incercati dupa ceva timp. Daca cineva recomanda un alt site romanesc care sa gazduiasca aceste inregistrari voi incerca sa le uploadez si acolo.
Ei bine, si doar daca nimic de mai sus nu functioneaza, puteti incerca o ultima varianta - am pus toate fisierele si pe un site privat la adresa http://82.76.149.136:61312/ABA . Dat fiind ca acesta este un server privat de care nu as vrea sa abuzam, as prefera sa folosim BitTorent-ul sau orice alt site/mijloc tehnic dedicat file sharing-ului si sa folosim aceasta varianta doar "in caz de avarie".
Bafta la download si vizionare placuta,
Somalezu
26 iulie 2008
ABA workshop with ABC experts (I)
Am reuşit de-abia săptămâna aceasta să văd prima parte din înregistrările cu sesiunea deschisă de acum o lună, de la workshopul organizat cu cei de la ABC...
Eu nu am participat deloc, nici măcar sesiunea deschisă de duminică, pentru că am avut foarte mult de lucru săptămâna aceea, iar duminica nu aveam (nu am nici acum) pe nimeni disponibil să stea/lucreze cu M. ca să am libertate de mişcare. De altfel, citind programul prezentat, mi s-a părut că se vor prezenta noţiuni de iniţiere în ABA, familiare pentru cei care lucrează deja. Din ce am auzit nu a fost chiar aşa, s-au prezentat şi lucruri noi şi o perspectivă avangardistă pe alocuri (cum ar fi formatul terapiei sau generalizarea introdusă cât mai repede, în paralel cu programul curent).
Dacă aş ţine vreodată un seminar practic despre ABA în învăţământul superior mi-ar place să am o prezentare la fel de limpede şi plastică precum au avut ei...deci din punct de vedere didactic a fost o prezentare bună (dintotdeauna mi-au plăcut analogiile cu imagini în prezentare iar analogia dezvoltării copilului cu piramida este elocventă: de atâtea ori ne-am trezit şi noi cu baza piramidei în nisip!). Însă nu a fost o prezentare la fel de bună dacă ne gândim la audienţă (părinţi): termenii erau prea specializaţi şi nivelul conceptual prea ridicat astfel încât puteau înţelege doar părinţii cu studii superioare sau psihologii din sală. Un părinte de nivel intelectual mai modest nu ar fi înţeles mai nimic. De asemenea, unii termeni au fost fără acoperire practică: de exemplu, s-a definit comunicarea funcţională ca "una din laturile de bază a piramidei", ceea ce este adevărat, dar nu s-a dat nici un exemplu. Cei care lucrează cu copilul de mai mulţi ani pot să înţeleagă şi să îşi dea singuri exemple, cei cu copii mai mici sau care au început de curând terapia înţeleg mai puţin (îmi amintesc că m-am izbit de asta, primeam sfaturi de la psiholog "să îl învăţ totul într-un context funcţional" dar recomandarea rămânea golită de sens câtă vreme nimeni nu arăta concret despre ce este vorba).
Despre conţinut: m-a interesat prezentarea generalizării în cinci trepte, progresiv (idee nouă, pe care o descoperisem şi eu: în carte sunt mai multe tipuri de generalizări dar practic nu se pot aborda toate dintr-o dată): persoană, SD, stimul, locaţie, activitate funcţională, control social. Însă din ce am văzut eu în lucrul cu M., ordinea etapelor ar fi uşor schimbată: persoană, stimul, locaţie, SD, activitate funcţională, context social. Spun asta pentru că generalizarea de stimul se face într-un context cât de cât organizat (încă la masă sau în camera de terapie, există o "regizare" a momentului). Generalizarea de locaţie este progresivă şi ea: mai întâi se schimbă camera, apoi locuinţa (dar e bine să fie o locuinţă asemănătoare) apoi spaţiu închis dar diferit de o locuinţă (holul blocului) apoi spaţiu deschis...Deci cea de locaţie durează mai mult, e bine să se înceapă mai repede şi să se desfăşoare eventual paralel cu generalizarea de SD. La unii copii ar fi posibil să se facă generalizarea de SD înainte de cea de locaţie, aici trebuie o adaptare în funcţie de caz (nu văd etapele ca pe o succesiune rigidă ci ca orientare în construirea programelor de generalizare). Ultimele etape sunt greu de condus şi eu practic nu le văd realizate decât de experţi...care aici în România nu sunt (în continuare).
Din ce aud din alte familii generalizarea sistematică nu se face sau se face foarte puţin, astfel încât dacă "studentul" generalizează de la sine, bine - dacă nu, nu ...
Publicat de Mother of M la 09:16 0 comentarii
ABA workshop with ABC experts (II)
Mai interesantă partea a doua din înregistrări (părţile 4-7 care au cuprins şi întrebările adresate de părinţi). Cu prilejul acesta am văzut că în audienţă erau părinţi avizaţi (pot să presupun din întrebările pe care le-am auzit, publicul nu se vedea pe înregistrare). Totuşi! chiar avizaţi fiind, am remarcat deficienţa obişnuită în zona comunicării: când puneau o întrebare nu dădeau toată informaţia, şi ar fi fost important (de exemplu, ce vârstă are copilul, dacă face sau nu face ABA. este nonverbal, comportamentul respectiv are o frecvenţă foarte mare etc.) astfel încât vorbitorii răspundeau considerând situaţia de ansamblu şi nu pe cea particulară. Răspunsurile date mi s-au părut logice în contextul analizei comportamentale: observaţia că la un comportament autostimulativ trebuie stabilit contextul în care e permis şi cel în care nu e permis, sau observaţia că nu există copil la care să nu existe recompense, ele trebuie doar descoperite. Sau, trebuie stabilit dacă un comportament este deranjant cu adevărat (exemplu: împiedică activitatea la clasă), doar în acest caz să se targeteze eliminarea.
Alte observaţii pe care le fac în legătură cu întrebările care s-au pus:
- O întrebare gen "ce o să mă fac când o să aibă comportamentul respectiv (aplaudat stereotip) şi la şcoală?" (fără să precizeze vârsta copilului) - nu îşi are sensul decât dacă începe şcoala peste o lună. Dacă nu, comportamentele copiilor se schimbă în mod natural, se înlocuiesc, se transformă (nu se poate prezice comportamentul şi starea de ansamblu din 2009 pe baza elementelor din prezent).
- Recompensele neconvenţionale (gen recompensa vizuală: revista preferată) îi încurcă pe părinţi în mod justificat (sunt mai greu de gestionat). Însă nu putem niciodată pune semnul egal între autostimulare şi recompensă! Recompensa este un element controlat de către tutore/părinte, or autostimularea nu poate fi controlată (nu se controlează momentul declanşării). În al doilea rând, folosirea autostimulării ca recompensă (gen "go ahead, flutură din mâini") poate duce la dezvoltarea ei.
- O constatare gen "nu mai e valabil nimic, nu mai vrea nici o recompensă"...nu înseamnă decât că toţi copiii se schimbă. Ceea ce este o recompensă la un moment dat poate să nu mai fie o recompensă peste un an. Nici nouă nu ne place un anumit lucru pentru toată viaţa!
- În fine, pauza recompensei pozitive trebuie folosită cu discernământ: dacă îi tăiem toate recompensele sau pe cele mai dorite s-ar putea să reacţioneze şi el "tăind" toate comportamentele pozitive, deci este bine ca balanţa să încline spre recompensele existente. Această greşeală o fac adesea şi părinţii adolescenţilor fără probleme - şi duce de obicei la "tăierea" comunicării.
În continuare au lipsit exemplele concrete legate de comunicarea funcţională, dacă workshopul ar fi fost acum doi ani aş fi fost nelămurită pe acest subiect. În linii mari am înţeles insistenţa pe flexibilitate şi funcţionalitate şi sunt de acord, însă din experienţă pot să spun că acestea sunt cel mai greu de "regizat"(pentru că trebuie totuşi o regie care însă să menţină "cadrul natural"). Pentru multe familii/echipe fără experienţă cadrul acesta "natural" tinde să se transforme în animaţie fără scopuri clare.
Above all, mai interesant că s-a oferit părinţilor o mostră de gândire extrem de practică, în stil american. În spatele fiecărui comportament stă altceva, şi este important să se descopere ce anume. Pentru asta trebuie multă psihologie...studiată cu rezultate atât de mediocre în facultăţile româneşti.
(Pentru M. am reţinut din toată povestea asta TAG system, care mi se pare foarte util - nu ştiu cum ar trebui fabricat dispozitivul. Nu ar strica să îl introduc, pentru că a ajuns să ia orice formulă folosită în locul unui "nu", oricât ar fi de paşnică, drept un reproş la care răspunde cu o formulă fixă prin care "se ceartă singur" : "Joacă-te frumos! Să te porţi frumos!" Feed-back-ul pe care l-a primit în sesiuni a fost întotdeauna cât se poate de neutru, dar el se autoevaluează singur: nu are nevoie de evaluările noastre pentru că le are pe ale lui proprii).
Publicat de Mother of M la 19:12 0 comentarii
Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest