Integrare senzoriala

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, admin, moderators

Integrare senzoriala

Postby Milena » Sun Jun 19, 2005 2:34 pm

Cindy Hatch-Rasmussen, M.A., OTR/L, Therapy Worthwest, P.C., Beaverton, OR 97005

Integrarea senzoriala, traducere

Copiii si adultii cu autism, dar si cei cu alte dizabilitati in dezvoltare, pot avea un sistem senzorial disfunctional. Uneori, unul sau mai multe simturi sunt fie hiporeactive, fie hiperreactive la stimulare. Astfel de probleme senzoriale pot reprezenta motivul de baza care determina comportamente precum leganatul, invartitul sau batututl din palme. Desi receptorii simturilor sunt localizati in sistemul nervos periferic, se crede ca problema se datoreaza de fapt unei disfunctii neurologice la nivelul sistemului nervos central - creierul.
Dupa cum au fost descrise de indivizi cu autism, tehnicile de integrare senzoriala, ca apasare/ atingere, pot imbunatati atentia si constienta, pot reduce hiperactivitatea.
Integrarea senzoriala este un proces innascut si se refera la integrarea si interpretarea stimularii senzoriale din mediul inconjurator de catre creier. Prin opozitie, disfunctia senzoriala integrativa este o boala in care informatiile senzoriale nu sunt integrate sau organizate adecvat in creier, putand produce probleme de dezvoltate, de difeite grade, dificultati in procesarea informatiei, tulburari de comportament.
O teorie generala de integrare senzoriala si tratament a fost elaborata de Dr. A. Jean Ayres, centrata in pimul rand pe trei simturi elementare - tactil, vestibular si proprioceptiv. Interconexiunile dintre acestea incep sa se formeze inainte de nastere si continua sa se dezvolte pe masura ce persoana creste si interactioneaza cu mediul inconjurator.
Desi aceste trei simturi sunt mai putin cunoscute ca vazul sau auzul, sunt critice pentru dezvoltarea/ supravietuirea noastra. Interrelationarea dintre aceste 3 sisteme este complexa. In esenta, ele ne permit sa experimentam, sa interpretam si sa raspundem la diferiti stimuli din mediul inconjurator.

- va continua -
Mara - aprilie 2000; diagnostic: autism infantil; alte observatii: prematur gradul III
Milena
 
Posts: 350
Joined: Mon Sep 29, 2003 1:38 pm
Location: Cluj-Napoca

Postby Milena » Wed Jan 17, 2007 5:43 pm

De la o buna prietena, am primit azi pe e-mail urmatorul mesaj; il redau mai jos in intregime:

Vã invitãm cu drag la atelierul de lucru intitulat “Sã ne bucurãm, sã trãim si sã ne jucãm cu persoane cu autism si disfunctii senzoriale” – care va avea loc sâmbãta, 27 ianuarie 2007.
Atelierul va fi în mare mãsurã practic, fiind folosite tehnici de terapie prin joc si terapie ocupationalã
Va fi si timp destul pentru discutii.
La sfârsit, de la ora 16,00 sunt invitati si copiii dumneavoastrã, sã ni se alãture…

Asteptãm pãrintii de copii speciali, la fel si profesionistii interesati.

Atelierul va fi condus de Emil Cocian si Roger si Christine Day

Informatii generale:
Aceste ateliere de lucru vor avea loc între orele 10-17 la Centrul de Terapie prin Joc, Strada Trotusului nr. 4, 410242, Oradea, Bihor, România. Taxa de participare este de 35 RON pe persoanã, iar achitarea se va face la înscriere în chiar ziua desfãsurãrii atelierului de lucru. Pentru copiii dumneavoastrã nu existã taxã. Rugãmintea noastrã este sã aduceti cu dumneavoastrã hranã rece si bãuturã pentru o masã în comun la ora de prânz. Pentru rezervarea unui loc de participare vã rugãm sã trimiteti cât de curând un mesaj electronic lui Emil Cocian pe adresa:

e_i_cocian@yahoo.com sau sunati pe mobil la numãrul 0743180360.



Emil Cocian este un pãrinte de succes a unui bãiat autist fericit. Roger Day este terapeut trainer ºi supervizor înregistrat conform standardelor europene (EATA) ºi terapeut autorizat în terapie prin joc. Christine Day este cadru specializat pentru ciclul preºcolar cu diplomã în consiliere. Amândoi au domiciliul în Oradea. Vã rugãm sã transmiteþi acest mesaj prietenilor sau colegilor dumneavoastrã care ar putea fi interesaþi în participarea la aceste sesiuni.
Mara - aprilie 2000; diagnostic: autism infantil; alte observatii: prematur gradul III
Milena
 
Posts: 350
Joined: Mon Sep 29, 2003 1:38 pm
Location: Cluj-Napoca

Postby dora » Wed Jan 17, 2007 5:59 pm

ohoooo, ce vesti bune!!!
Eu iar aflu ultima, ca de obicei!!!
As veni si eu, dar e tare departe!!!!

felicitari, emil!
dora
 
Posts: 3725
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Integr senz

Postby bi » Mon May 07, 2007 9:19 am

Buna,
m-am decis sa facem cumva sa postam mai multa informatie despre integrare senzoriala- mie una simt ca mi-ar fi de folos pt a-l ajuta pe Emi .
Vreau parerea voastra, eu am gasit acest link, undeva, pe un alt forum si mi s-a parut interesant. Desi nu stiu bine engleza, am rugat pe cineva sa inceapa sa traduca de pe prima pagina. As vrea tare mult sa va spuneti parerea, ca sa vedem daca ma cautam voluntari pt traducerile urmatoare.
Iata adresa: http://www.sensory-processing-disorder.com/index.html
Asteptam si voluntari ca sa putem imparti sarcinile...
bi
 
Posts: 162
Joined: Tue Nov 01, 2005 12:04 pm

Postby Beebee » Mon May 07, 2007 12:38 pm

Cu scuze pentru eventualele greseli si cu deschidere catre orice sugestie de modificare, am tradus eu prima parte :

Deficitul in prelucrarea senzoriala DPS


Vesti bune: frustrarea si confuzia. vis a vis de copilul dumneavoastra ( care ar putea avea un deficit in prelucrarea senzoriala ) sunt aproape pe sfarsite!
In fine, un diagnostic real , o explicatie exacta, un nume pentru comportamentele , afectiunile existente de dezvoltare, care pareau aproape imposibil de inteles , “tratat” , facut fatza.
Cand parintii afla pentru prima data despre deficitul in prelucrarea senzoriala , reactia lor se poate compara cu o revelatie : “asa se explica!”, de ce nu mi-a spus nimeni despre asta acum cativa ani?”, “acum nteleg”.. etc…
Sunt aici sa va ajut sa incepeti si continuati aceasta calatorie.
Aceasta este una din resursele online de top pentru parinti, dascali, copii si alte personae calificate ce interactioneaza cu copiii, despre aceasta gresit inteleasa si diagnosticata boala , cunoscuta sub numele de DPS
(*Nota : acesta este cel mai nou termen pentru, si este folosit sinonim cu Deficitul integrarii senzoriale sau Disfunctia de integrare senzoriala. In acest moment , integrarea senzoriala este folosita pentru descrierea teoriei si tratamentului, bazate pe activitatea lui A> Jean Ayres. DPS este folosit pentru a descrie simptomele deficitului/disfunctiei , in speranta ca acesta va deveni un “diagnostic medical” universal acceptat; dand astfel posibilitatea utilizarii asigurarii medicale in vederea diagnosticarii si tratamentului.)
In acest site veti gasi articole educationale si resurse nepretuite, ce va vor ajuta sa va explicate DPS si care va vor ajuta sa gasiti raspunsurile pe care le cautati de atata vreme.
Veti gasi o multime de produse orientate catre a ajuta si a acomoda cu tratamentul copiilor cu DPS.
Veti gasi raspunsuri, solutii, idei si speranta privitor la cum sa-I ajutam pe acesti copii pe care ii iubim si de care ne pasa.
Scopul meu este sa va furnizez informatii ,resurse si produse de calitate si la zi, care va vor ajuta in intelegerea si in tratamentul copiilor ce se lupta sa functioneze in ciuda dificultatilor de prelucrare senzoriala.
Este o lume in care poate fi atat de “dureros” de trait cand bombardamentul constant de inputuri senzoriale nu sunt nici percepute nici interpretate correct.(Pentru mai multe explicatii cititi articolul “Cum se simte”)
In fiecare zi noi primim si percepem inputul sensorial prin ceea ce vedem, auzim, atingem, gustam, mirosim si prin miscari. Dificultatile perceperii sau interpretarii acestui input pot duce la consecinte devastatoare in:


• functionarea zilnica
• relatiile sociale si familiale
• schimbari de comportament
• reglarea emotiilor
• stima de sine
• invatare
• si in a face fata provocarilor din viata de zi cu zi a unui copil , cu doar cateva instrumente (indemanari).

***

Te-ai intrebat vreodata de ce copilul tau face lucrurile pe care le face?
Te intrebi de ce sunt excesiv de riscante miscarile pe care le fac copiii sarind si lovindu-se in orice nimeresc?
De ce nu pot face puzzle-uri, scrie bine sau avea coordonarea de a merge pe bicicleta sau lovi o minge?
De ce plang sau acopera urechile la fiecare sunet puternic (chiar si aspirator, toaleta, sau foehn)?
De ce nu le plave sa fie atinsi sau nu pot fi atinsi destul?
De ce ei mananca aceleasi feluri de mancare (ex: macaroane, branza, pizza)?
De ce poarta doar anumite haine sau au nevoie sa le tai etichetele de la camasi?
Te-ai intrebat vreodata de ce nu poti sa-I linistesti sau sa-I culci?
De ce nu pun mainile pe nimic murdar , de ce nu folosesc lipici, de ce nu se joaca cu coca sau noroi?
De ce le e frica de echipamentele din locurile de joaca sau nu suporta sa fie tinuti de picioare cu capul in jos?
De ce magazinele aglomerate le dau atata bataie de cap, ducand la tavalit pe jos (major meltdowns?????) in locuri publice ?

Esti norocos, vei descoperi raspunsurile la aceste intrebari, si chiar mai mult, aici.
Te rog sa cauti in site-ul meu mai multe din aceste “comportamente” sis a gasesti motivele petru care acest “haos” aparent este perfect explicabil.
Prin acest site vei incepe, in fine, sa intelegi de ce copilul tau face lucrurile pe care le face.
DPS (cunoscut si ca Disfunctia de integrare senzoriala) este inca in curs de acceptare pe scara larga si luat in considerare de catre toti profesionistii.
Chiar daca teoriile au fost prelucrate pentru aproape 40 de ani, mai este inca mult de lucru pana cand “cuvantul” va ajunge la milioanele de oameni afectati de aceasta boala neurological.
De aceea mi-am dedicat cariera educarii a cat cat mai multi oameni am putut. Speranta mea este sa gasiti raspunsurile, alinarea si resursele pe care le-ati asteptat atat.
Citeste pagina “Am fost acolo” – pentru calificarile mele si alte informatii referitoare la motivele pentru care am ales sa-mi dedic viata acestui lucru, pasiunii mele; Copilul tau si Deficitul lui de Prelucrare Senzoriala.
Sper cu sinceritate ca vei folosi cu placere acest site si vei invata despre DPS si pe masura ce voi continua sa –l construiesc.
Cunoasterea inseamna putere. Foloseste-o! Vei gasi aici.
Acum, cu aceste informatii vei avea posibilitatea sa influentzezi pozitiv , intelegi, validezi, “tratezi” , sustii si ajutzi atat de multi copii care sunt intemnitati comportamental si emotional de catre perceptia si interpretarea lor ineficienta .
Multumesc pentru ca ati investit din timpul vostru! Suntem toti impreuna in aceasta si tot impreuna vom face diferenta! ***


VA rog sa faceti abstractie de partea exagerat de comerciala s-o numesc asa...
Beebee
 
Posts: 47
Joined: Fri Mar 03, 2006 7:58 pm

Postby Armina » Mon May 07, 2007 7:35 pm

Bi,
Problemele de disfunctie senzoriala sunt ca si autismul,nu exista doi copii la fel.Informatii despre aceste probleme sunt foarte multe in limba engleza.Daca tu simti ca lui Emi i-ar folosi ,asa cum ai spus ,eu ti-as sugera ceva mai concret .Asa cum exista teste pt autism,teste pt inteligenta etc exista si pentru problemele senzoriale niste teste care te ajuta sa stabilesti "profilul senzorial "al copilului tau adica sa vezi cam care ii sunt problemele .Cred ca EmilC te poate ajuta ,ei au programata la Oradea si o conferinta (desi nu cred ca asta e cuvintul ) pe tema asta cu participarea a doi occupational terapisti,singuri specialisti in masura sa diagnosticheze astfel de probleme.Dupa ce ai stabilit care sunt problemele vei stii ce ai de facut .Ca sa o parafrazez pe autoarea site-ului am fost si eu pe acolo,stiu cum e si daca pot vreau sa ajut,asa ca daca ai intrebari ,oricind iti raspund cu placere.Armina
Armina
 
Posts: 62
Joined: Fri Jan 13, 2006 7:54 pm
Location: USA

in senz

Postby bi » Tue May 08, 2007 8:16 am

Buna Armina,
da, as vrea ceva mai concret, dar nu stiu de unde.. daca putei sa mi le dati, poate chiar pe forum..
Chiar daca nu sunt traduse o sa rog prietenii sa ma ajute unde ma impotmolesc.
Si orice alrte informatie pe tema asta.
Stiu ca parca mai erau si alte informatii pe forum despre acest lucru, parca puse de zenobia, dar nu mai stiu unde. Eu am mai primit un fisier dar mi-e ca daca il pun sa nu fie de fapt o dublura. Daca e asa poate cei care au drepturi il sterg.
Multumesc si astept vesti!
bi
 
Posts: 162
Joined: Tue Nov 01, 2005 12:04 pm

Postby bi » Tue May 08, 2007 8:20 am

bi
 
Posts: 162
Joined: Tue Nov 01, 2005 12:04 pm

Postby Armina » Tue May 08, 2007 7:45 pm

Armina
 
Posts: 62
Joined: Fri Jan 13, 2006 7:54 pm
Location: USA

Postby camel » Sun May 15, 2011 10:29 pm

noi deja folosim ideile de pe linkurile de mai jos cu succes la ambii copii..

http://www.youtube.com/watch?v=i47mm9jW0LM

pe linkul de mai sus este prezentat programul de periaj..cu rol de a raspunde nevoii de presiune a copilului si care ii reduce autostimularile tactile si in general il relaxeaza
e important sa fie facut la 2 ore, miscarile se vad in film, periajul se face cu miscari de presiune...observatia mea personala este ca fata de ceea ce am vazut in film, noi am fost invatati sa facem miscarile cu peria intr-un singur sens, de sus in jos, dar cuprinzand intregul brat sau picior cum arata in film


http://www.youtube.com/watch?v=uETDXHrH ... re=related
si in acest film este prezentat programul de periaj, aici se face precizarea ca miscarea se face intr-un singur sens
dupa programul de periaj urmeaza niste miscari de comprimare-apasare cu blandete, dar ferm, a soldurilor-coapselor, pulpelor, gleznelor, de un anumit numar de ori, la fiecare picior in parte, pe rand

mai arata ceva miscare la degete maini, tot de apasare cu presiune la fiecare deget

http://www.youtube.com/watch?v=emgZ4An5duM&NR=1
cand e vara si cald..alternativ apa calda si apa rece..se apasa cu presiune prosopul ud pe picior
camel
 
Posts: 606
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea

Postby camel » Fri Jul 15, 2011 6:16 pm

Dupa consultari si cu alti parinti organizatori-participanti la conferinta de senzorial din Oradea..am ajuns la concluzia ca nu exista o cerere din partea invitatilor de confidentialitate asupra datelor expuse (imi amintesc ca Lillian chiar ne indemna sa comunicam intre noi parintii pe forumuri, caci fiecare vine cu o informatie utila)..deci in speranta ca nu supar pe nimeni, eu as puncta cateva informatii aflate la aceasta conferinta, care pentru mine personal au fost informatii noi.

Cele se urmeaza sunt din suportul de curs sustinut de dna. Olga Bogdashina..dansa a folosit multe citate din marturiile persoanelor cu autism despre probleme lor senzoriale, care sa confirme ca observatiile celor din afara au fost corecte ..as incepe cu ideea de:

PERCEPTIE FRAGMENTATA-VIZUAL


“Am ştiut dintotdeauna că lumea este fragmentată. Mama mea era un miros, tatăl meu era un ton, iar fratele meu mai mare era ceva ce se mişca mereu.” (Donna Williams)

“Aveam o percepţie fragmentată a lucrurilor chiar în cele mai bune momente, văzând nişte ochi sau un nas sau favoriţi sau o gură, de cele mai multe ori însă punând acestea laolaltă în capul meu.” (Williams)

Ce sa urmarim:
Rezistenţă la orice schimbare (Vizual)
Selectează pentru “inspecţie” apecte minore ale obiectelor din mediu, în locul imaginii întregi (Vizual)
Se pierde uşor(Vizual)

“Părea că am urechi, ochi şi piele foarte sensibile. Anumite sunete îmi “răneau” în mod cert urechile, iar anumite lumini îmi “răneau” ochii. Benzile luminoase sunt cele mai rele, la fel şi luminile care pâlpâie. Dacă benzile luminoase au un grilaj care să le acopere, mă descurc mai bine”(Wendy Lawson)

Strategiile de a face faţă sensibilităţii la lumină sunt stingerea oricărei lumini inutile (mai ales fluorescente), folosirea lămpilor în locul plafonierelor, a becurilor cu putere redusă şi a lentilelor colorate.

La aceste lentile colorate voiam sa ajung..caci de lampile cu lumina "calda" mai benefice decat cele de neon stiu ca s-a scris de multe ori si pe forumurile noastre si cine a fost interesat a putut prelua informatia.

Pentru aceste lentile colorate am inteles ca in Occident sunt centre oftalmologice specializate =centre de screening unde pe baza unui consult se determina ce culoare este potrivita pentru fiecare copil. Acum nu stiu sigur procedura, daca copilul trebuie sa fie verbal si sa confirme prin care culoare vede mai clar, cat este de costisitor controlul respectiv, am inteles ca la 6 luni trebuie refacut periodic, fiindca se poate sa fie nevoie de ajustari ale culorii respective cu diferite tonuri/nuante etc...se pare ca cel mai apropiat centru de noi este in Austria http://irlen.com/index.php

Pentru cine nu are posibilitatea sa ajunga la un astfel de centru..sau daca vrea la inceput doar sa determine care ar fi culoare potrivita pentru propriul copil, poate incerca cu ochelari cu lentile colorate, din aceia care se vand la standurile cu ochelari de soare prin piete ..se pot incerca lentile culoare: rosu/galben/mov/verde/albastru/maro/roz

Dna. Olga Bogdashina folosea din nou exemplul baiatului dansei, care avea o astfel de perceptie fragmentata pe partea vizuala si nu vedea obiectul ca un tot unitar, ci parti/detalii din el (de exmpl din usa vedea cadrul usii/clanta, nu o percepea per total..la fel dintr-o persoana care se apropia brusc de el, vedea doar mana ce se indrepta spre el, fara sa realizeze ca e mana unei persoane cunoscute, daca nu existau si alte indicii pe plan auditiv=vocea persoanei, mirosul parfumului folosit in mod obisnuit etc).

Baiatul dansei a acceptat foarte usor acesti ochelari cu lentile colorate si fara insistente, si-i lua singur si cand iesea afara..trebuie purtati inclusiv noaptea, caci atunci contrastul este si mai mare. Si abia dupa ce a purtat acesti ochelari si si-a imbunatatit perceptia pe vizual, a reusit sa se deblocheze si pe limbaj (probabil intai cel receptiv fiindca vedea obiectele cum le vedem si noi restul si apoi pe expresiv).

Ulterior in cariera dansei a participat la numeroase conferinte unde a intalnit zeci de persoane cu autism care folosesc astfel de ochelari cu lentile colorate..si fiecare avea nuante diferite la ochelari (unii roz, altii albastru etc).

Acesti ochelari cu lentile colorate sunt utili inclusiv pentru dislexie.
http://irlen.com/distortioneffects.php
Aici apar cateva exemple de distorsiune a scrisului..dati clic pe optiunile din coloana Select si veti vedea un simplu paragraf scris in cate feluri poate fi perceput de cineva cu probleme pe acest plan de perceptie si ca ceea ce noi vedem nu e mereu ce vad si altii.
camel
 
Posts: 606
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea

Postby camel » Tue Jul 26, 2011 4:54 pm

La conferinta pe tema de probleme senzoriale de la Oradea din luna iunie a fost invitata dna. Lillian Chen-Byerley. Dansa are experienţă din 1978 ca terapeut ocupaţional pediatric, incluzând experienţă de spital şi şcoli, centre de evaluare şi diagnostic pentru educaţie specială, instructor şi conferenţiar internaţional, precum şi practică privată ca susţinător, martor expert, manager, cercetător, inventator, consultant şi clinician. Are specializare în teoriile şi practicile curent de integrare auditivă prin ascultare; fiind unicul practicant şi centru Tomatis în Midwest. O alta specilizare a dansei fiind in sinteza calificată a diferitelor teorii de neurodezvoltare.

Pe linkul urmator puteti vedea mai multe detalii privind activitatea dansei:
http://www.senseablekids.com/
Am considerat ca e corect sa fac o mica prezentare, ca sa cunoastem persoana care ne-a dat informatia si competenta/experienta ce o are. Ca om, dna. Lillian Chen-Byerley este de o modestie deosebita, o fire vesela, o persoana care dovedeste empatie. Si dansa este si mama unui copil cu autism, fiind foarte mandra de progresele baiatului, ajuns acum student.
Dansa a enumerat 7 principii de baza:
1.Asteptarile (noastre fata de ei)
2.Somnul
3. Rutina
4. Senzorial
5. Nutritie
6. Comunicare
7. Comportament

Copiii nostri au participat la evaluari individuale, iar unul dintre sfaturile primite si de mine si de alti parinti, il voi posta aici, fiindca desi e foarte simplu in esenta, probabil va ajuta si alti parinti, care au probleme cu somnul la copiii lor.
Programul de somn al unui copil trebuie sa fie de 12-14 ore pe noapte, iar in cazul copiilor pana la 5-6 sa fie in plus si un somn de dupa amiaza intre orele 13-15.
Sincer nu stiu daca copiii mei vor ajunge la acest orar, dar motivata de importanta odihnei la ambii copii (era evident oricum ca terapia intensiva si somnul prea scurt le inducea o oboseala cronica, dar uneori e nevoie de cineva sa-ti atraga atentia si sa te motiveze sa actionezi). In cazul fetitei mele (4 ani) multe din autostimulari erau si pe acest fond de oboseala.
Pasii de urmat sunt:
Se incepe prelungirea somnului de noapte initial cu jumatate de ora fata de ora la care se culca acum copilul. Treptat se decaleaza tot mai mult, astfel incat in final sa doarma intre orele 19.30 seara si 7-7.30 dimineata. Asa copilul e pregatit si pentru rutina de mers la gradinita/scoala, cand ca sa ajunga pe ora 8 la scoala el trebuie sa se trezeasca in jurul orei 7-7.30. Aceasta fixare a intervalului orar de somn trebuie inceput din timp, caci dansa spunea ca uneori dureaza si un an pana ce bioritmul copilului se obisnuieste cu acest nou orar de somn. Somnul de dupa amiaza sa nu fie nicioadata dupa ora 15, caci altfel seara in mod sigur va adormi mult mai tarziu decat ora obisnuita.
Copilului care verbalizeaza sau macar intelege i se pot citi seara inainte de culcare mici povestiri sociale (pot fi si fraze simple gen..acum voi dormi, nu voi cere apa, nu voi cobori din pat etc).
Apoi foarte ferm se spune copilului “Acum urci in pat si vei dormi” (sau orice alta fraza cu acelasi mesaj…de exemplu baiatul meu si-a facut o fraza proprie..PRIMA DATA DORMI, APOI MAINE..si aici adauga ce-si doreste el pt maine (calculator, alune, tata, parc, tren etc)..asa adoarme el linistit ..de obicei obiectul/persoana dorit/a este ceea ce vrea atunci seara, dar nu mai e timp, caci trebuie sa mearga la somn si atunci ca sa nu ramana cu ideea ca nu va primi acel obiect/persoana, si-o promite cu voce tare (incat sa aud si eu si sa nu uit ca daca nu i-am dat acum seara , maine sa-i dau).
Dupa ce a urcat in pat, daca se coboara, il iei de mana si-l urci inapoi sau pur si simplu ii indici patul si urca singur (daca e cazul si de 20 de ori intr-o seara, veti observa ca se va reduce numarul incercarilor de evadare de la seara la seara). Daca incepe ssa mormaie sau alte autostimulari verbale, doar ii pui degetul pe buze pt “tacere”.
Micul secret in tot acest demers e sa nu vorbesti absolut deloc cu copilul. Caci tot ceea ce face el este o incercare de a te provoca la “discutii” si a-si amana adormirea efectiva.
Eu cu fetita cand aveam treziri de 2-3 ore pe noapte, nu deschideam televizorul, nu deschideam lumina, dar faceam greseala ca ii spuneam “shh-shh” caci ea era intr-o veselie continua cu rasete si autostimulari verbale sau ii cantam “nani” sau alte vorbe de adormire..bineinteles nu rezolvam nimic asa.
Lillian ne spunea ca acele treziri in timpul noptii sunt normale la copii si ei readorm singuri daca nu li se raspunde la provocari.
Deci nimic nou sau spectaculos in cele de mai sus..dar eu am aplicat cat de strict am putut aceste sfaturi..si situatia initiala era asa: baiatul dormea cu tatal lui, ora de adormire intre 22 si uneori si 24.30, nu ne lasa sa stingem televizorul sau laptopul, nu adormea pana nu venea tatal lui langa el etc…fetita dormea cu mine, ora de culcare undeva intre 21.30-23, destul de greu adormea si avea perioade cu treziri de 2-3 ore cateva nopti la rand..situatia actuala, care a aparut din primele zile de aplicare si dupa 2 saptamani s-a stabilizat…amandoi dorm impreuna, in alta camera decat parintii, ora de adormire maxim 20.30, fara treziri nocturne, ora de trezire 7-7.30..se simt ca sunt mult mai odihniti, dimineata au timp pana megem la logopedie sau alte terapii sa se imbrace singuri (eu numai ii supraveghez), au timp sa-si intocmeasca si verifice orarele pecs etc…..
camel
 
Posts: 606
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea

Postby camel » Fri Oct 28, 2011 9:43 am

am primit un mesaj de la o firma, il redau mai jos. daca administratorii siteului considera ca e o reclama doar, iar informatiile nu sunt utile, rog sa stearga mesajul (oricum firme de profil mai sunt, dar macar aici parintiii/specialistii au cateva exemple concrete de instrumente necesare unei astfel de camere senzoriale)


CUM SA AMENAJAM O CAMERA DE STIMULARE SENZORIALA?


Puteti descarca un fisier de prezentare Power Point (aproximativ 18 MB)

despre ideile de amenjare a unei sali de stimulare senzoriala de pe urmatorul link:

www.kreativity.ro/liste/SNO.ppt


Puteti beneficia din partea noastra de consultanta si proiectare pentru camere de stimulare senzoriala.

Oferim elementele necesare echiparii camerelor de stimulare senzoriala:

Stimulare VIZUALA - EFECTE LUMINOASE

- proiector de efecte luminoase GL100R - Snoezelen: http://www.kreativity.ro/camerastimular ... eluminoasa

- discuri pt. proiector de efecte luminoase: http://www.kreativity.ro/camerastimular ... ctevizuale

- cascada luminoasa cu fibre optice: http://www.kreativity.ro/camerastimular ... aluminoasa

- coloana cu bule de aer: http://www.kreativity.ro/camerastimular ... abuledeaer

- SFERA MAGICA: http://www.kreativity.ro/camerastimular ... feramagica


Stimulare AUDITIVA


- instrumente muzicale - pt. instrumente muzicale puteti descarca urmatorul fisier PDF (7,7 MB) de pe adresa urmatoare: www.kreativity.ro/liste/Muzica.pdf

- coloana cu bule de aer: http://www.kreativity.ro/camerastimular ... abuledeaer


Stimulare TACTILA


- materiale pt stimulare tactila si senzoriala puteti descarca de pe urmatoarea adresa (fisier PDF, aprox. 1,3 MB): www.kreativity.ro/liste/Tactile.pdf

- discuri tactile: http://www.kreativity.ro/stimularesenzo ... uritactile

- pas tactil: http://www.kreativity.ro/stimularesenzoriala/pastactil

- domino tactil: http://www.kreativity.ro/stimularesenzo ... minotactil


Stimulare OLFATICA


- aromaterapie cu aparat de dispersie a aromelor: http://www.kreativity.ro/camerastimular ... fuzorarome

- set de diferite arome pt. aparat de dispersie arome: http://www.kreativity.ro/camerastimular ... a/setarome


Stimularea MOTRICITATII


- seturi de dezvoltare psihomotrica din burete: BLOCKMODULE: http://www.kreativity.ro/seturi-blockmodul-burete


- seturi de dezvoltare psihomotrica interioare/exterioare: ALFRESCO: http://www.kreativity.ro/dezvoltare-psihomotrica


- seturi de dezvoltare psihomotrica: SCOGYM: http://www.kreativity.ro/seturi-scogym


Pentru mai multe detalii puteti sa ne contactati si personal, stam la dispozitia dumneavoastra.

Va doresc o zi excelenta,

Kövesdi Attila

SC KREATIVITY SRL
RO - 540370 Targu-Mures
Parangului 41/35

J26/1772/2007
RO 22531895

www.wesco.ro
www.snoezelen.ro

Mobile: +40-744-490286 Kövesdi Attila
camel
 
Posts: 606
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea

Postby camel » Sat Jun 02, 2012 5:28 pm

camel
 
Posts: 606
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea

Disfuncţii de integrare senzorială la copi

Postby AndreeaM » Thu Sep 20, 2012 3:39 pm

Disfuncţii de integrare senzorială la copilul cu autism

“Am ştiut dintotdeauna că lumea este fragmentată. Mama mea era un miros, tatăl meu era un ton, iar fratele meu mai mare era ceva ce se mişca mereu.” (Donna Williams)


Mulţi dintre copiii cu autism manifestă tulburări de procesare senzorială. Acest lucru se traduce prin faptul că au mari dificultăţi de a se adapta mediului în care trăiesc, sistemul lor nervos aflându-se într-o stare de dezechilibru.
Fiecare dintre simţurile noastre: vizual, auditiv, olfactiv, gustativ, tactil, proprioceptiv şi vestibular furnizează informaţii despre mediul care ne înconjoară. Creierul integrează toate aceste simţuri, organizează informaţiile primite prin intermediul lor şi îi transmite corpului ce trebuie să facă. În cazul disfuncţiilor de integrare senzorială creierul nu reuşeşte să gestioneze informaţiile din mediu, nu ştie unde să le integreze, persoana nemaiputând astfel să se conecteze cu propriul corp. Din cauza acestei desincronizări poate deveni sensibilă la: atingere, lumină, zgomot,etc sau poate să nu aibă nicio reacţie la astfel de stimuli; poate deveni hipersensibilă sau hiposensibilă. Comportamentele în care se angajează sunt: impulsivitate, autostimulare, comportamente provocatoare.

Caracteristici:

Tactil:- fie nu îi place să fie atins fie simte nevoia să fie îmbrăţişat, să se apropie mereu de căte o persoană;
- insistă să ţină tot timpul un obiect în mână, să atingă toate obiectele din jur;
- nu suportă să fie murdar pe mâini;
- nu îi place să fie pieptănat;

Vizual:
- aşează obiectele unul după celălalt în şir:
- priveşte insistent corpuri de iluminat;
- nu poate vedea întregul (ex: atunci când priveşte faţa cuiva poate vedea doar gura sau nasul);
- poate observa particulele din aer;

Auditiv:
- manifestă atracţie pentru obiectele care scot anumite sunete;
- poate auzi sunete de frecvenţă foarte scăzută;
- sensibil la zgomote puternice (îşi acoperă urechile);
- îi place să facă mult zgomot, să ţipe;


Gustativ şi olfactiv:
- gustă şi miroase orice;
- recunoaşte persoanele după miros;
- este selectiv în ceea ce priveşte alimentele;
- respinge anumite arome;

Vestibular:
- activ, mereu în mişcare;
- se caţără tot timpul;
- echilibru slab, se împiedică;
- ameţeşte cu uşurinţă în timpul activităţilor fizice;

Proprioceptiv:
- nu este conştient de propriul corp, nu ştie unde este localizată fiecare parte a corpului;
- adoptă poziţii ciudate ale corpului;
- tonus muscular slab;
- se întoarce cu tot corpul pentru a privi ceva;

Pentru a reduce excesul senzorial din mediu sau pentru a obţine mai multă stimulare senzorială copilul cu autism apelează la comportamente de autostimulare (stimming). Aceste comportamente sunt inadecvate, copiii cu TSA se angajează în activităţi repetitive, pare că se rup în totalitate de mediul extern trăind într-o lume a lor.

„Îmi plăcea să deschid şi să închid portierele maşinuţelor şi să le privesc roţile atunci când le făceam să se învârtă. De obicei, aşezam maşinuţele una după alta într-un şir lung, ca şi cum ar fi fost un ambuteiaj, dar eu nu mă gândeam la asta. Şi piesele de lego le aşezam în şiruri lungi. Aveam sute de soldăţei de plastic, pe care îi aşezam într-un borcan mare de sticlă şi-l învârteam, privind la diferitele culori şi motive. (Therese Joliffe) ”


Pentru a-şi putea forma abilităţi copilul cu autism care manifestă disfuncţii de integrare senzorială are nevoie în primul rând ca toate simţurile lui să funcţioneze normal pentru a nu fi copleşit de mediu. Are nevoie să i se ofere oportunitatea de a se implica în activităţi senzoriale din care să obţină stimularea necesară pentru a funcţiona adecvat.
În funcţie de nevoile fiecăruia se pot face diverse activităţi ( de exemplu , pentru a îmbunătăţi simţul tactil: masaj, pictura cu degetele, plastilina, jocul cu spumă de ras, nisip; pentru sistemul vestibular: trambulină, tobogan, scaune sit-n-spin, leagăne).

”Aşa cum un copil are nevoie de alimente sănătoase pentru a creşte şi a se dezvolta, la fel are nevoie de informaţii senzoriale corecte pentru a putea să înveţe şi să se dezvolte.” Krisanne Lewis

Adaptat după lucrarea de disertatie “Disfunctii de integrare senzoriala la copilul cu autism”, psiholog Andreea Maxim

http://autismro.wordpress.com/2012/09/20/1333/
AndreeaM
 
Posts: 16
Joined: Mon Apr 30, 2012 10:50 am

Next

Return to TERAPII

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest