fise de lucru

Moderators: camel, moderators

fise de lucru

Postby dora » Mon Jan 29, 2007 9:10 pm

1. Imitatie Nonverbala (Nonverbal imitation)

1.1. Imitatie

SD1: “Fă aşa”
SD2: “Fa ca mine”
SD3: ”Imita-ma”
SD4: “Ia-te dupa mine”
SD5: “Fa la fel ca mine”



a) Fara obiecte (ex: intoarceri de 90/180/360, ridicari si asezari de pe scaun, etc)

b) Cu obiecte (ex: ia cubul de pe masa, ocoleste un scaun si il pune pe masa)

c) Imbunatatirea dexteritatii (ex: indoiri/ruperi hartie, deschide/inchide ariciul/fermoarul, plastelina,foarfeca etc)

d) Motricitate fina (ex. mers cu degetele pe masa, pioneze etc)
e) Mimica faciala
f) Gimnastica
g) Inlantuiri de pana la 10 miscari care vor fi executate pe rand pe masura ce este executata miscarea anterioara.

Obs: Este foarte important ca la inceputul acestui program (cel putin) sa existe un prompter in spatele copilului.

1.2. Follow the leader
(Inlantuiri de pana la 10 miscari)
SD1: “Fa ca <Mariana>”
SD2: “Faceti asa”

Obiectiv: Sa urmareasca si sa execute ceea ce face o anumita persoana (educatoarea) fara a fi distras de ceea ce fac altii (copii) –> program pentru gradinita.

2. Invatare prin observare (Observational Learning)
Obiectiv: Sa invete sa imite un anumit copil fara a fi distras de ce fac altii.
Promptul: verbal (“Fa la fel”/ “Fa si tu ca…”)

3. Recunoasterea diverselor Sunete inclusiv a celor din mediu
(Sound Discrimination -> Receptive/Expressive Environmental Sounds)

SD1: “Ce se aude?”
SD2: “Cum face <animalul>?”
SD3: “Cine face asa?”/”Ce face asa?”

Obiectiv: Sa diferentieze intre sunete (ex: clopotel vs fluier) -> programul il va ajuta si in imitatia verbala. Ulterior se va lucra cu sunetele din mediu (animale, masini, ploaie, tunet etc.)

4. Localizarea Sunetelor (Sound Localization)
SD1: “Gaseste/Cauta <telefonul>”
SD2: “Unde se aude < telefonul>?”
Obs: Se va lucra initial in aceeasi camera iar ulterior se va mari aria.
Obiectiv: Sa gaseasca sursa sunetului.

5. COMENZI (Instructions)

5.1. Comenzi simple (cu si fara obiecte)
5.2. Inlantuiri (cu comenzile invatate anterior)
Obiectiv: Inlantuiri de pana la 10 comenzi care vor fi date pe rand pe masura ce este executata comanda anterioara.
Ex: “du-te la dulap, deschide sertarul, ia cubul verde, pune-l pe pat, vino la mine…”
5.3. Comenzi multiple
Obiectiv: Sa execute 2->3 comenzi primite inainte de a incepe executia.
Obs: Se repeta o comanda pana o executa perfect (nu se trece mai departe/nu se complica pana ce pasul curent nu este fixat).

6. Imitatie Verbala (Verbal imitation)

SD1:”Spune”
SD2: “Repeta”
SD3: “Repeta dupa mine”
SD4: “Repeta ce spun eu”
SD5: “Repeta si tu”
SD6: “Spune dupa mine…”
SD7: ”Spune asa...”
SD8: “Zi..”



6.1. Sunete
6.2. Silabe
6.3. Cuvinte
6.4. Propozitii
6.5. Intrebari

7. Recunoasterea si Numirea Obiectelor (Expressive object labeling)

Receptive: Obs: Ulterior numai pentru obiecte noi.
SD1: “Arată [obiectul]?”
SD2: “Pune mana pe [obiect]?”
SD3: “Unde e [obiectul]?”
SD4: “Arata cu degetul [obiectul]”
SD5: “Indica <obiectul>”


Expressive:
SD1: “Ce-i aici?”
SD2: ”Ce vezi aici?”
SD3: “Cine e aici?”
SD4: “Ce crezi ca este aici?”
SD5: “ Ce [animal/obiect/etc] este acesta/acela ?”
SD6: “ Ghici ce e acesta/aici?”
SD7: “Numeste ce vezi aici


Obs: Pentru obiectele invatate anterior se va face direct generalizare.

8. Recunoasterea si Numirea Categoriilor (Expressive categories) (exemple in tabel)

Receptive:
SD1: “Arata [categorie]? – pentru categoriile noi
SD2: “Unde sunt [categorie]? ”
SD3: “Indica …”

Expressive:
SD1: “Ce sunt acestea?” /” Ce este asta?”
SD2: “Ce este <element categorie>? ” ExR: <Fruct>
SD3: “Ce <animale> cunosti?”
SD4: “Da-mi exemplu de <animale>.”
SD5: “Spune 2-5/mai multe <animale>”
SD6: “Enumera niste <animale>”
SD7: “Ce fel de animal este <animalul>?” R: domestic/salbatic
9. Sortarea dupa Categorie (Sorting by category)

Selecting
SD1: “Grupeaza toate <animalele>”
SD2: “Alege toate <animalele> din… ”
SD3: “Ia toate <animalele> din… si pune-le in/pe…”
SD4: “Incercuieste…”
SD5: “Coloreaza…”

Sorting
SD1: “Pune <categorie1> aici si <categorie2> acolo”
SD2: “Sorteaza in functie de categorie: <animale> si <fructe>” -> apoi 3-4 categorii
SD3: “Pune/Grupeaza/Alege toate <categorie1> in stanga si toate <categorie2> in dreapta”
SD4: “Sorteaza dupa culoare: pune pe cele <culoarea>aici iar pe cele <culoarea> acolo”
SD5: “Sorteaza dupa marime: pune pe cele mari aici, iar pe cele mici acolo”-> apoi si mijlocii
SD6: “Sorteaza dupa grosime: pune pe cele groase aici, iar pe cele subtiri acolo”
SD7: “Aranjeaza pe culori/marimi/grosimi”
SD8: “Imparte <categoria> pe culori/marimi/grosimi”
SD9: “Imparte–le”

10. Potriviri (Matching)

10.1. Obiecte identice -> apoi 2D cu 3D etc.
10.2. Obiecte cu atribute conune (ex: culoare)

SD1: “Potriveste…”
SD2: “Gaseste perechea”
SD3: “Formeaza perechi”
SD4: “Cine cu cine se potriveste?”

10.3. Din aceeasi categorie
10.4. Aceeasi functie
10.5. Litere mari cu litere mici
10.6. Cuvant cu cuvant
10.7. Cuvant cu obiect <-> Obiect cu Cuvant -> Recunoastera cuvantului
(Sight Reading - exprimarea cuvantului)

Obiectiv: Sa recunoasca denumiri (ex: locuri publice: farmacie etc.) precun si cuvinte intalnite frecvent.


11. Activitati – Verbe (Expressive activity labeling)

Receptive Obs: Numai pentru activitati noi
SD1: “Arata <activitate>”
SD2: “Unde este <persoana> care… <activitate>?”
SD3: “Pune degetul/mana pe…”
SD4: “Indica…”

Expressive
SD1: ”Ce face <persoana>?” R: „Mananca”
SD2: “Cine <activitatea>?” R: „Tanti”
SD3: “Ce <activitate>?” R: „Banana”
SD4: „Ce activitate face <persoana>?” R: „Se joaca”
pt. a intelege ca „a te juca” (etc) este o activitate

12. Ce faci?

SD: “Ce faci acum?”
Obiectiv: Sa raspunda la intrebare raspunzand corect gramantical.

13. Sa raspunda cand e strigat pe nume (Respond to name)
Obiectiv: Cand este strigat sa raspunda cu “DA” si contact vizual indiferent ce face si unde este.

14. Constructii din Cuburi/Lego (Block Imitation -> Lego Imitation)

SD0: “Fa asa”
SD1: “Construieşte…”
SD2: “Fa un…
SD3: “ Hai sa construim…”

14.1. Constructie in paralel (SD0)
14.2. Imitarea unei constructii pregătită anterior (care este prezentata ca model –SD1)
14.3. SD: “Construieste <obiect>”

Obiectiv: Realizarea unei constructii din cuburi lego de diverse culori şi mărimi
Ulterior sa construiasca singur ceva la cerere sau spontan, doar dupa reprezentarea mentala.

15. Forme (Shapes) ROTUND/TRIUNGHIULAR/DERPTUNGHIULAR/PATRAT

SD0: “Arata [cerc -> rotund]” - initial, pana invata formele simple
SD1: “Ce forma?”
SD2: “Ce forma are <obiectul>?”

Prompt: “<Obiectul/persoana> este rotund sau dreptunghiular?” – se va folosi acest tip de prompt daca stie sa aleaga intre 2 optiuni.

16. Culori (Colors)

SD0: “Arata <rosu>”
SD1: “Ce culoare?”
SD2: “Ce culoare are <obiectul>?”
SD3: “Ce nuanta?? are?” R: deschis/inchis

17. Partile Corpului -> Posesie (Body Parts -> Possesion)

SD0: “Arata <capul>”
SD1: “Arata capul/bluza lui Andrei/tata/Florin & mamei/Gianinei”
SD2: “Ce este asta?” R: Mana Adinei

Obiective:Recapitularea partilor corpului si invatarea celor pe care le-a uitat sau nu le stie. In plus invata si posesia. (Ulterior se vor invata pronumele posesive.) Sa arate cu degetul!!

18. Pronumele posesiv
A MEA (al meu)/TA (al tau)/EI/LUI/NOASTRA/VOASTRA/LOR

SD1: “Arata mana/bluza mea/ta/ei/lui”
SD2: “Unde/Ce culoare/Cum este <bluza> mea/ta/ei/lui?”

19. Da/Nu & Adevarat / Fals (Functional & Factual Yes/No)
19.1. Da/Nu exemple de SD-uri:
SD0: “Vrei suc?” R: DA
SD1: “Vrei spanac?” R: NU
SD2: “Doresti <obiect>?” R: Da/Nu
19.2. Adevarat / Fals
SD0: ”Este <obiect1>?”
R1: “DA” (pt adevarat)
R2: “NU”
SD2: “Ce este acesta?” R: <obiect2> (pt fals)
SD1: o afirmatie pe care el sa o confirme sau sa o infirme fara a fi intrebat.
R: “Nu este …. este ….” / “da”
Obs: La negarea subiectului sa punem pe NU in fata acestuia. Ex: Tanti impinge masina. -> Nu tanti impinge masina, nenea impinge masina.

Obs: Se pot folosi obiecte/activitati/1-2atribute/pozitii etc.

20. Alternative (Choices)
SD0: “Ce vrei A sau B?”

21. La fel/Diferit (Same/Different)

SD1: “Da-mi la fel”
SD2: “Da-mi diferit” Obs: Apoi: „Este la fel” si “Nu este la fel”
SD3: “Arata care <obiect/categorie> este diferit”
SD4: “Spune-mi care din <obiectlele/categorie> este diferit de celelalte”
SD5: “Alege…”
SD6: “Incercuieste…”
SD7: “Coloreaza… cu culoarea1 elementele identice/care sunt la fel si cu culoarea2 cele diferite”

22. Secvente (Sequencing)

SD1: “Fa la fel”
SD2: “Fa dupa model”
SD3: “Repeta secventa prezentata…”

Obiectiv: Aşezarea fara ajutor a unui rând de secvente de pana la 4 elemente (pioneze/ cuburi/ nasturi etc.) în 2->3 culori alternative dupa un model dat format din 2 secvente (RVRV, RVGRVG).

23. Motricitate fina (Arts - Fine motor)

23.1. Desen SD principal: “Desenează…”
SD2: “Traseaza…” (pentru linii)

 LINIE ORIZONTALA/VERTICALA/INCLINATA/SCURTA/LUNGA
 CERC/PATRAT/DRPTUNGHI/TRIUNGHI MARE/MIC
 OBIECTE/PERSOANE etc.

Obiectiv: Să deseneze fară ajutor initial pe contur si dupa model. Apoi doar la comanda verbala.
Obs: Creionul ţinut corect, cu mâna stângă să ţină pagina.

23.2. Colorat in contur SD: “Coloreaza…”

Obiective: Să se inscrie in contur si sa umple cat mai bine suprafata; sa tina corect hartia.-> Corectarea pozitiei!
Obs: Este important sa poata vedea clar conturul si dupa ce a colorat pe deasupra lui.

23.3. Tăiat cu foarfeca SD: “Taie…”
Obiective: Să folosească corect foarfeca si sa tina corect hartia.-> Corectarea pozitiei!


23.4. Pioneze SD: “Fa la fel” –> (Sequencing)

23.5. Plastelina SD1: “Hai sa modelam…<metroul>.”
SD2: “Modeleaza <obiect>”
SD3: “Fa <un baietel> din plastelina”
Obs: Se vor folosi obiecte de modelat care sa-i trezeasca interesul.

23.6. Lipit

23.7. Pictat

24. Motricitate & Echilibru (Gross motor)

24.1. Sa stea intr-un picior fara sa se sprijine (1->5 sec)
24.2. Sa sara cu ambele picioare odata in sus pe loc si deplasandu-se
24.3. Sa sara intr-un picior (de 3-5 ori)
24.4. Sa mearga pe linie/sfoara
24.5. Sa sara peste un obstacol
24.6. Sa prinda mingea
24.7. Sa arunce mingea
24.8. Sa bata mingea in podea
24.9. Coordonari: 2 tipuri de miscari (ex: sarit intr-un picior cu mainile pe sold)

25. Autoservire (Self help skills)

25.1. Imbraca/Dezbraca
25.2. Incalta/Descalta
25.3. Spalat pe maini
25.4. Spalat pe dinti
25.5. Mancat corect – tinut/folosit corect tacamurile
25.6. Inchide/Deschide fermoarul
25.7. Incheie/Descheie nasturele
25.8. Leaga/desfa sireturile

26. Joc (Play skills)

26.1. Joc cu papuşi – imitarea de activitati si dialoguri
26.2. Joc cu mingea
26.3. Puzzle
26.4. Joc cu cuburi - Lego
26.5. Joc simbolic
(Symbolic Play & Pretend to be - > Advance Pretending -> Role play)
SD1: “Prefa-te ca esti…”
SD2: “Prefa-te ca mergi la doctor” etc.

SD3: “Hai sa ne jucam de-a…

26.6. Asteapta randul (Turn taking)
SD0: “Pe rand” Obs: Vom complica si lungi treptat programul.
SD1: “Intai toti odata, apoi pe rand…”
SD2: “Acum e randul lui Andrei…/Adinei”
SD3: “Acum e randul tau…”
SD4: “O data tu, o data eu; incepe tu”

26.7. Domino

27. Atribute (Opposites/Attributes)

SD1: “Arata scurt/lung.”
SD2: “Cum este obiectul/persoana?”
SD3: “Cum este obiectul/persoana <atribut 1> sau <atribut2>?” (Choices)
SD4: “Ce marime are…?”
SD5: “Arata/Incercuieste/ Alege/Care este… obiectul/persoana care este… ”

SD6: “Care este cel mai <atribut> <obiect/persoana>?”
SD7: “Descrie obiectul/persoana”
SD8: “Spune-mi 2-3 caracteristici ale obiectului/persoanei”
SD9: “Spune-mi ceva despre…”
SD10: “Ce stii despre…”

27.1. Scurt/Lung
27.2. Inchis/Deschis
27.3. Lumina/Intuneric
27.4. Aprins/Stins
27.5. Doarme/Treaz
27.6. Curat/Murdar
27.7. Tanar/Batran
27.8. Ordine/Dezordine
27.9. Mare/Mic/Mijlociu
27.10. Nou/Vechi
27.11. Greu/Usor
27.12. Subtire/Gros
27.13. Brunet/Blond/Saten/Roscat
27.14. Scund/Inalt
27.15. Gras/Slab
27.16. Blond/Brunet/Roscat/Castaniu
SD1: “Ce culoare are parul?”
SD2: “Cum este parul?”
SD3: “Cum are <persoana> parul?”

28. Pozitii (Prepositions/ Expressive position&location)

Receptive
SD1: ”Arata langa… etc”
SD2: “Pune <obiect1> pe/sub/langa/intre/etc <obiect2>”
SD3: “Ia <obiect> din <locatie 1> si pune-l in <locatie 2>”
SD4: “Da-mi <obiect> de pe/de sub/din …
SD5: “Stai cu fata/cu spatele la…<obiect/persoana>”

Expressive
SD1: “Unde este <obiectul/persoana>?” R: “Pe/In/Sub <obiect2>”
SD2: “Cum sta <persoana>” R: “Cu fata/spatele la <obiect/persoana>”

28.1. In fata/In spate
28.2. Langa
28.3. Pe/Sub
28.4. In
28.5. De sus/de jos/de la mijloc
28.6. Din dreapta/ din stanga/ de la mijloc
28.7. Peste/Pe sub
28.8. Intre
28.9. In jurul


29. Numarat (Counting)

SD0: „Arata 7”
SD1: “Numara” Raspuns: “1,2,3,4, 5”
SD2: „Cate/cati?” Raspuns:“3”
SD3: “Numara de la 15 la 20”
SD4: “Cate sunt in total?”
SD5: “Cate sunt sus/jos/la mijloc/in dreapta/in stanga”?
Pentru siruri:
SD6: “Care este primul”
SD7: “Care este al 2 (3)-lea”
SD8: “Care este ultimul (penultimul)”

SD9: “Potriveste” -> multimea cu cifra (Matching)
SD10: “Pune numarul/cifra corespunzator/oare sub grupul de <obiecte>”
SD11: “Subliniaza/Incercuieste numarul corespunzator de <obiecte> din/de pe…”

30. Memorarea unei succesiuni de informatii (Problem solving)

30.1. Sa repete o succesiune de 2->3 cuvinte din aceeasi categorie (cifre, animale, mancare, parti ale corpului)
SD1: “Repeta dupa mine”
SD2: “Spune…”
SD3: “Tine minte…<5,2,8,4>; acum spune!”

31. Citit

31.1. Literele mari (Expressive letters – UPPER case)
31.2. Literele mici (Expressive letters – lower case)
31.3. Recunosterea cuvantului (Sight reading) –> la potriviri (min: 2 cuvinte noi/zi)
31.4. Citit pe litere (Phonetic reading)
31.5. Intelegerea textului citit (Reading Comprehension)

32. Scris
32.1. Scrierea literei
Obs: initial se va face prompt prin folosirea de siruri de puncte pe conturul literei.

32.2. Scrierea si citirea succsesiva a literei (Spelling)

33. Descrieri (Tell me about)

SD0: “Ce stii despre asta?” R: Este un cub rosu, e patrat si e o jucarie.
Prompt: Intrebari ajutatoare care ulterior se vor folosi tot mai putin pana nu mai este necesar.

SD1: “Povesteste-mi despre….vacanta /Brasov/gradina zoologica/Mall…”
Obiectiv: Sa spuna cateva propozitii despre locul respectiv (dupa ce a fost acolo).

SD2: “Cum este… mama?”
Obiectiv: Sa spuna cateva caracteristici ale persoanei respective in ordinea: statura, ochi, par

SD3: ”Cu ce se ocupa…?”

SD4: “Descrie-mi (Cum este)… pisica/bucataria”
SD5: “Spune-mi ceva despre…”


34. Intrebari sociale (exemple in tabel)
(1. Social Questions -> 2. Statement-Statement -> 3. Counter Questions)

34.1. SD: “Cum te cheama?” R: Andrei

34.2. SD0: “Numele meu este Claudia” R: Numele meu este Andrei
SD1: “Mie imi place… /Culoarea mea preferata este… etc”

34.3. SD: “Cum te cheama?” R: Andrei. Cum te cheama?

35. Intrebari (WH Questions)

35.1. RASPUNS LA INTREBARI

“Cine?”
”Ce <impinge>?”
“Unde?”
“Ce face?”
“Ce culoare/marime/forma” – “Care este mare…”
“Ce gust/miros?”
“Al cui?”
“Cand?”
“De ce?”

35.2. INTREBARI SPONTANE (exemple in tabel)
(WH Questions to Vague information -> Spontaneous WH Questions)

36. Poezii/Cantece (Language Promotion)

SD1: “(Hai sa spunem/cantam) toti odata”
SD2: “(Hai sa spunem/cantam) in cor”
SD3: “(Hai sa spunem/cantam) pe rand…”

SD4: “Acum e randul lui Andrei…”
SD5: “Acum e randul tau…”
SD6: “Sa spuna si Andrei poezia”

37. Nu stiu (I don’t know)
Va fi invatat sa raspunda cu “nu stiu” ori de cate ori nu stie sa raspunda la o intrebare.
Cand se introduce un obiect/activitate nou/a se intreaba “ce e aici” sau “ce face” pentru ca el sa raspunda “nu stiu”, urmand ca el sa ceara informatii “spune-mi tu…”.

SD0: ”Ce este aici?” R1: Nu stiu -> R2: Nu stiu, spune-mi tu.
SD1: ”Intreab-o pe…?”

38. Sentimente (Emotions) +cauza/efect

SD1: ”Arata <trist>”
SD2: ”Cum este <persoana>?”
SD3: “Prefa-te ca esti trist”
SD4: “Cum sunt eu?”
SD5: “De ce este trist?” Obiectiv: Sa inteleaga de ce apar sentimentele.
SD6: “Cum se simte <persoana>?

SUPARAT/VESEL/TRIST/SURPRINS/SPERIAT

39. Diferentieri multiple (Multiple Discrimination)
Obiectiv: Sa recunoasca din mai multe obiecte cu insusiri comune (culoare /forma etc.) cel la care se face referire (Ex SD: “arata masina rosie” – el avand in fata o masina galbena, una rosie si o minge rosie.)
Obs: Programul poate fi continuat in multe moduri: folosind atribute, pozitii, actiuni etc.(Ex: “Cine este vesel si sta langa tata?” / ”Cine are pantaloni verzi si este blond?”)

40. Descrieri (de imagini)

SD0: ”Ce vezi aici?”
SD1: “Descrie ce vezi aici”
SD2: “Descrie imaginea…”
SD3: “Spune ce sti despre imagine “
SD4: “Cum este <imaginea>?”

Obiectiv: Sa descrie o imagine. Intai se va descrie locul apoi activitatile facute de personaje. Propozitia se incepe cu subiectul. Ex de raspuns: “Baia. Fetita se spala pe dinti, baiatul face baie.”
Intrebari ajutatoare: Unde? In ce camera? Ce face <personajul>? Ce este aici?

41. Am nevoie de… (I need )

SD1: “Am nevoie de…”
SD2: “Imi trebuie <obiect>”
Obiectiv: Sa ceara ceva atunci cand are nevoie. (ex: creion, pasta de dinti, lingura, pijama, ghete)


42. Functii (Functions - Features/Function/Class: FFC)

SD1: ”Arata cu ce te <functie>?”
<functie>= stergi/speli/imbraci/incalti/mananci etc.
SD2: “Cu ce te <functie>?” R: “Cu <obiect>”
SD3: “La ce foloseste <obiectul>?”
SD4: ”Ce faci cu <obiectul>?”
SD5: “Cu ce te poti <incalta>?” R: o enumerare de obiecte
SD6: “Uneste cu ce <te speli>”


43. Nu vreau (Assertive Training)
Obiectiv: Sa spuna “Nu vreau…”, “Lasa-ma in pace”, “Da-mi drumul”, “Ajutor!”, “Mama, ajuta-ma” cand nu vrea sau nu-i place ceva.


44. Meserii (Occupations) (exemple in tabel)

SD1: “Arata <doctor>” (doar pentru cele nou introduse)
SD2: “Ce meserie are?”
SD3: “Cu ce se ocupa <persoana>?”
SD4: “Ce face <doctorul>?”


45. Ordonari (Order by)

45.1. Marime (Size) 3-> 6 obiecte
SD1: “Asaza in ordine crescatoare”
SD2: “Asaza in ordine descrescatoare”
SD3: “Ordoneaza dupa marime”
SD4: “ Pune in ordine crescatoare/descrescatoare”


45.2. Varsta (Age) BEBELUS/COPIL/TANAR/ADULT/BATRAN
SD1: “Ordoneaza dupa varsta”
SD2: “ Pune in ordine dupa varsta”

46. Ordonare Activitati (Sequence Actions)

SD1: “Pune in ordine”
SD2: “Aseaza in ordinea desfasurarii activitatii”

47. Jocul de-a profesorul (Be teacher)

Obs: Intai va fi invatat sa ceara ceva ce are nevoie: “Da-mi <obiect>” / “Vreau <obiect>” apoi se continua cu comenzi date de copil persoanelor din jur.
Obs: Programul va include: comenzi, potriviri, imitatie etc. Se va face diversificarea comenzilor: la masa + in camera.
SD: “Hai sa ne jucam de-a profesorul”
Obiectiv: Sa capete incredere si sa realizeze ca poate spune altor persoane ce sa faca.

48. Notiuni legate de timp (Time concepts)
48.1. Intai/apoi
48.2. Azi/maine/ieri

SD1: “Ce zi este astazi?” + Ce facem acum?
SD2: “Ce zi va fi maine?” + Unde mergem maine?
SD3: “Ce zi a fost ieri?” + Unde am fost ieri?

Obiectiv: orientare temporala, sa foloseasca corect conceptele de ieri, maine, azi; sa stie in ce zi a saptamanii ne aflam.

48.3. Primul/Ultimul
48.4. Recunoasterea orei

49. Intelegerea textelor lecturate (Listening Comprehension)
Obiectiv:Sa asculte cu atentie ceea ce i se cireste si sa poata sa raspunda la intrebari simple referitoare la text.


50. Pluralul (Plurals)

51. Ce lipseste? (What’s missing?)

SD1: “Ce lipseste AICI?”
SD2: “Cine lipseste aici?”
Obs: Se va lucra cu imagini incomplete pe care trebuie sa le compare cu cele complete si sa spuna ce lipseste.

52. Asocieri de cuvinte (Word Association)

SD0: “Hai sa spunem pe rand cate 1 (-> 2) <culori/litere/animale etc.>”

Obs: Se vor enumera elementele dintr-o categorie. Program pregatitor: Tourn Taking.


Intrebari Sociale


cum te cheama?/Si mai cum?
Care este numele tau?
Cum te numesti?
Cine esti tu?
Ce mai faci?
Ce faci acum?

Care este numele tau de familie?
Ce nume de familie ai?
(Si mai cum?) Imi spui si mie o poezie?
Imi spui si mie un cantecel?
Stii vreo poezie/cantecel?
Mergi la gradinita?
La ce gradinita mergi?/Cum se numeste?
In ce grupa esti?
Cati colegi ai?
Cum ii cheama pe colegii tai? Cu cine esti?
Cine este cu tine?
Cine a venit cu tine?
(Vrei) sa mergi cu mine?
Vii cu mine…?
Unde te duci?/mergi?
Pe cine astepti?
Cum ma cheama pe mine?
Cine sunt eu?
Cine este x?
Cum o/il cheama pe x? (educatoare, matusa, bunicul, d-ra de engleza) Care este culoarea ta preferata?
Care este jocul tau preferat?
Care este mancarea ta preferata?
Care este sportul tau preferat?
Care este colegul tau preferat?
cati ani ai?
Ce varsta ai? Ce iti place sa faci cel mai mult?
Cum iti place sa te joci?

Ce numar de telefon ai?
Care este numarul tau de telefon?
Care este numarul de telefon de acasa? Ai frati sau surori?
Unde locuiesti?
Ce adresa ai?
La ce adresa locuiesti?
Pe ce strada stai?
In ce oras locuiesti/stai?
Unde te-ai nascut? Cine sunt parintii tai?
Cum ii cheama pe parintii tai?
Cum se numesc parintii tai?
Cum o/il cheama pe tatal…. tau.
Ce culoare are parul tau/meu?
Cum este parul tau/meu? Ce culoare au ochii tai?
Cum ai ochii?/Cum sunt ochii tai?
In ce oras te-ai nascut?
In ce data te-ai nascut?











Intrebari Folosite
Cu cine vorbim? Cand imi dai banana?
Unde pleci? Imi citesti o poveste?
Unde a plecat <persoana>? Ce desenazi?
Unde ai fost? Ce scrii?
Ce scrie aici?
Ce mai faci? Unde este tata/mama?
Cum se spune <cuvant> in engleza?
Ce lectie facem?
Cate lectii mai avem?




Intrebari De Invatat
Cand facem pauza? Te joci cu mine?
Cu ce ne jucam? Ce mananci?
Cine a venit? Cum o cheama pe mama/bunica ta?
Ce-mi dai sa mananc? Unde locuiesti?
Ce-i asta ? Cum te cheama?
Imi dai si mie jucaria ta? Ce faci?
De ce razi ? Cati ani ai?
De ce esti suparata? Te dai pe tobogan cu mine?
Vrei sa construim impreuna ? Unde ai fost in vacanta?
Ce poezie invatam ? Tie iti place la gradinita?
Cand dansam? Cand mergem in parc?
Unde mergem astazi? Calatorim cu metroul sau cu autobuzul?
Cand o sa pleci? Ce zi este astazi?
Lasa-ma si pe mine la inele !
Mariana, unde pleci? Imi dai si mie?
Cand te intorci?
Cand mancam? Vreau sa ma joc si eu aici.







Ce faci cu… ?


Functia Obiect
STERGI PROSOPUL, HARTIE IGIENICA, SERVETELE
SPELI SAPUNUL, SAMPON, APA
IMBRACI TRICOUL, PANTALONI, GEACA, VESTA, HANORACUL, BLUZA
INCALTI SANDALELE, ADIDASI, GHETE, CIZME, PANTOFI
MANANCI FURCULITA, LINGURA, LINGURITA
SCRIU PIXUL, CREIONUL, STILOUL
DESENEZI CARIOCA, CREIOANE COLORATE
PICTEZI PENSULA, ACUARELE
TAI FOARFECA, CUTITUL, UNGHIERA
BEI CANA, PAHARUL, STICLA
SPELI PE DINTI PERIUTA DE DINTI, PASTA DE DINTI
FACI CURATENIE MATURA, FARASUL, ASPIRATORUL, CARPA DE PRAF, MOP-ul, GALEATA (DETERGENT).
INCHEI NASTURE, FERMOAR, ARICI
PUI PE CAP SAPCA, CACIULA, GLUGA
TE PIEPTENI PIEPTENE, PERIA DE PAR
STAU SCAUNUL, FOTOLIUL, CANAPEA, BANCA, PERNUTA
SAR TRAMBULINA, SALTEAUA
CALATORESTI TRENUL, MASINA, AUTOBUZUL, METROUL, TRAMVAIUL, AVIONUL, MAXI-TAXI


MA JOC JUCARIILE (PITICUL, LOCOMOTIVA, etc.)
MANANCI OU, CARNE, CASCAVAL, CIOCOLATA

Functii mai specifice:

Verif. Functia Obiect
JOC TENIS RACHETA, MINGEA DE TENIS
PUN SUB CAP PERNA
PUN CAMASA/GEACA PE EL UMERASUL
O PUN LA GAT BARBITA
O PUN PE MANA MANUSA, BRATARA
CITESC CARTEA, REVISTA
FAC FOTOGRAFII APARATUL DE FOTOGRAFIAT
O DESCHID CAND PLOUA UMBRELA
VORBESC CU MAMA/TATA TELEFONUL
STAU LA MASA SCAUNUL
MA INVELESC PLAMUMA, PATURA
JOCI BASCHET/FOTBAL MINGEA
MERGI LA GRADINITA AUTOBUZUL,METROUL
CALC RUFE MASINA DE CALCAT
CONSTRUIESC CUBURILE


COS AC, ATA
CUMPERI / PLATESTI BANII

EFECT – De ce…? CAUZA – Pentru ca…
Mananca Ii e foame
Bea/toarna suc Ii e sete
Doarme Ii e somn
Se spala (pe maini) E murdar
Se sterge (pe maini) E ud
Da cu aspiratorul E murdar
Tuseste E racit
Stranuta E racit
Casca Ii e somn / e plictisit
Dechide umbrela Ploua
Imbraca geaca E frig
Pune palaria/sapca E soare
Taie morcovi/ceapa/carne Sa faca mancare
Deschide frigiderul Sa ia mancare
Se duce la castel/saltea Sa sara
Merge la doctor Sa fie consultat
Merge la tuns Sa taie parul
Merge la piata Sa cumpere legume si fructe
Merge la gradinita Sa se joace si sa inv. lucruri noi
Merge in parc Sa se dea pe topogan si sa se joace
Merge mama/tata la serviciu Sa aduca bani

Mergi la doctor sa ma consulte cu stetoscopul si sa fac analize
Faci lectii sa invat lucruri noi
Mergi la Ciufulici sa ma tund si sa fiu frumos
Mergi la MegaImage Sa cumpar Danonino si cascaval
Se incalta Sa merga afara (in parc)
Curata banana/portocala A o manca
Toarna suc Pentru a bea
Spala masina E murdara


Pune benzina Sa poata merge cu masina??
Rade E vesel / bucuros
Plange E trist
Tipa E suparat / furios
Da banii Sa plateasca / sa cumpere
Last edited by dora on Tue Feb 05, 2008 6:52 pm, edited 1 time in total.
dora
 
Posts: 3521
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby liann_an » Mon Jan 29, 2007 10:06 pm

este foarte voloroasa lista asta, multumim frumos
:)
liann_an
 
Posts: 58
Joined: Mon Feb 23, 2004 11:28 pm
Location: BUCURESTI

Postby laurafulop » Tue Jan 30, 2007 8:26 pm

Dora ,ca de obicei,ne ajuti sa ne facem temele,MULTUMIM! :P
laurafulop
 
Posts: 32
Joined: Tue May 16, 2006 7:34 am
Location: Targoviste

Postby dora » Wed Jan 31, 2007 9:55 am

De cand ma stiu tot asta fac,
ajut copiii sa-si faca temele :D
acu ajut si parintii :D
dora
 
Posts: 3521
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Wed Sep 03, 2008 11:36 am

Are cineva niste fise de colectare a datelor, tabele, un desfasurator al unei zile, amanuntit?
Va rog, cand faceti ordine prin fisiere, mai postati si aici...
Poate vor fi de folos parintilor obositi, stresati,dezorientati...
dora
 
Posts: 3521
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby gamara2 » Sun Sep 07, 2008 8:31 am

http://www.rares.gamara.ro/fise/dosar_ABA.doc
http://www.rares.gamara.ro/fise/fisa_exercitii.xls
http://www.rares.gamara.ro/fise/fisa_exercitii_2.xls
http://www.rares.gamara.ro/fise/tabel_p ... _itemi.xls

Poate sunt de folos cuiva. Sunt facute de mine pentru a ne ajuta in centralizarea datelor, dupa modul in care le-am gandit si le folosim noi.
gamara2
 
Posts: 143
Joined: Mon Jun 16, 2008 2:13 pm
Location: Timisoara

Postby gamara2 » Mon Sep 08, 2008 7:19 am

Aceste tabele pentru generalizare le-am primit de la cineva, si la randul nostru le dam mai departe:
http://www.rares.gamara.ro/fise/tabele_generalizare.doc
gamara2
 
Posts: 143
Joined: Mon Jun 16, 2008 2:13 pm
Location: Timisoara


Return to ABA APLICATA

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests