De ce? De ce mie?
Uneori m-am intrebat de ce. De ce ni s-a intamplat noua. Sau, intr-un fel egoist, de ce mi s-a intamplat mie. Retoric. Stiam. Dar tot o faceam. Ma intrebam ciclic. Si atunci cand am primit diagnosticul m-am intrebat. Nici nu as fi avut cum sa nu o fac. Pe val, cu o familie frumoasa, fara aer in piept, lovit de-un amarat de diagnostic. Autism infantil. In forma grava. Au trecut anii. Ne-am recuperat copilul.
Dar nu puteam sa stam cu bratele incrucisate stiind ca noi am facut-o dar sistemul e surd. Atunci m-am intrebat de ce. Din nou. Ciclicitate. Poate pentru ca era nevoie ca cineva sa se ia la tranta cu sistemul si soarta ne-a ales pe noi. Random. Am darmat sistemul si l-am reconstruit. Mai bine. Oricat de impotriva tuturor zeilor, tot am facut-o. Apoi l-am lasat in pace. Sa se gestioneze singur. Obosisem. Intrebandu-ma din nou, a cata mia oara, de ce eu?
Reintoarcerea
Apoi, prin 2018, m-am intors in sistem. Pentru ca ceea ce am lasat incepuse sa se departeze de ceea ce visasem sa devina. Din pacate, in cei vreo 7-8 ani cat am lipsit, in loc sa evolueze, sistemul s-a plafonat. Si m-am intrebat din nou, de ce eu. Din nou aproape retoric.
Dupa 15 ani stii ca e retoric. Pur si simplu stii. Doar ca, tot atunci, în câteva zile, pentru prima oara, am gasit raspunsul. Mi-a sarit in ochi. Intr-o vineri totul a incetat sa mai fie o intrebare retorica. Iar raspunsul a luat forma unui pusti de aproape cinci ani, venit in evaluare la Alina. L-am vazut prima oara acum trei zile, in ziua unu de evaluare. Pentru cateva minute. Mi-a adus zambetul pe buze. Absolut fabulos copilul. Parintii au luptat pentru el pana la sange. 8 ore pe zi. Intens. Ani. Acum au terminat intervenția intensiva ABA. Echipa care-a lucrat cu el l-a pus pe liber. Le-au spus parintilor ca ei nu mai au ce sa faca.
Eficienta
Coordonator cu experienta, terapeut cu zero experienta. Dar care a crescut in experienta impreuna cu copilul, in cei 2 ani si vreo 9 luni de terapie. Sau pe aproape. Parintii i-au cerut Alinei o evaluare. Fara anamneza. Adica fara sa-i spuna istoria pustiului. Cunosc exact sentimentul. Stii ca e gata dar vrei o parere obiectiva. Dar din sistem. Care sa stie unde si ce sa caute. Au ales-o pe Alina. Asta te pune pe tine, ca evaluator sa sufli si in iaurt si sa cauti in amanunt. 3 zile de evaluare, 4 ore pe zi. Peste 500 directii și abilități acoperite. Eu l-am vazut pe pusti doar cateva minute pe zi. In fiecare din zilele astea. Si de fiecare data, in cele cateva minute ma lasa cu un zambet larg pe buze.
Recuperat complet si deo incredibila flexibilitate in gandire. Da, el si cei cativa zeci sau sute ca el, recuperati. Nu cei care-au fost recuperati cu implicarea mea directa sau indirecta. Nici cei care-au trecut prin centrul pe care l-am fondat. Ci cei recuperati de altii. Copii despre care eu nu stiu absolut nimic. Altii care-au trecut intr-un fel sau altul printr-una din scolile din sistem pe care le-am creat. Dar care au devenit buni pentru ca ei si-au dorit asta si pentru ca au muncit pe branci. Prin urmare, multumesc si felicitari Anca Grigoras. Coordonator acreditat BCBA. Nici nu-ti imaginezi ce bucurie mi-ai facut. Pentru ca intr-un mod indirect mi-ai raspuns la una din intrebarile mele care incep cu “de ce?”. Multumesc inca o data.
Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.