Curs integrare a copilului in inv de masa

Moderators: camel, moderators

Curs integrare a copilului in inv de masa

Postby dora » Mon Feb 07, 2011 7:57 pm

De ce o formare pentru cadrele didactice pe tema integrarii copilului cu dizabilitati in invatamantul de masa?

duminică, 6 februarie 2011


Cochetam cu ideea initierii acestui curs de o lunga bucata de vreme, ca o necesitate fireasca, insa am asteptat sa ii soseasca TIMPUL. Consider cu tarie ca orice lucru in care crezi foarte mult are un TIMP al lui cand se poate manifesta deplin si eficient, astfel incat mesajul care doresti sa il transmiti sa poata schimba perspectiva. Asa s-a intamplat si cu aceasta idee. Intai a fost GAND, si apoi a fost CUVANT si apoi s-a transformat in FAPTA. Pentru mine este foarte important sa existe concordanta intre ceea ce simt, gandesc, spun si fac.


Astfel s-a nascut si acest curs "Integrarea copiilor cu dizabilitati (Autism si Sindrom Down) in invatamantul de masa – principii de baza." Cursul este adresat cadrelor didactice si parintilor interesati de procesul integrarii copilului lor.


Ani la rand, ideea integrarii copiilor cu autism si alte dizabilitati in invatamantul de masa a fost foarte greu acceptata de cadrele didactice. Ceea ce a insemnat o provocare pentru mine in anul 2002, nu poate insemna intotdeauna o provocare pentru educatorii si oamenii de rand care intalnesc pentru prima data un copil cu autism. Imediat am realizat ca ceea ce lipseste cadrelor didactice este o viziune de ansamblu al acestui demers, proces numit INTEGRARE.

Interventia terapeutica a copiilor cu autism are ca scop final integrarea lor in invatamantul de masa (cu insotitor sau fara), in functie de particularitatile bolii si potentialul copilului.

Ca sa pot avea propria mea viziune asupra conceptului de integrare in anul 2008 am acceptat sa fiu insotitorul unui copil diagnosticat cu autism intr-o gradinita din Piatra Neamt, supervizata fiind de specialistii din Israel.

Timp de un an de zile, 4 ore in fiecare zi, am fost mediator, facilitand relatia dintre copilul cu autism si cei care il inconjurau. Un insotitor are responsabilitati si sarcini clare: sa incurajeze copilul in timpul integrarii, sa mentina vie relatia dintre el si ceilatli copii, sa incurajeze relatia dintre copilul autist si educator, sa pastreze contactul cu intreg personalul institutiei


Astfel am avut grija sa notez , zi de zi, in caietul de observatii, aspectele pozitive si modul cum gaseam solutii la diverse situatii neprevazute care apareau , in procesul integrarii.

A integra un copil cu autism insemna a-l face sa simta ca apartine grupului, are nevoie sa simta ca are succes primind incurajare. De asemenea este important sa stie ca este capabil si ca este important pentru ceilalti membri ai grupului..

El are nevoie sa fie ajutat sa stabileasca relatii cu unul sau mai multi copii din acel grup. Ca insotitor este foarte important sa inveti cum sa initiezi relatii oportune, observand cand , cu cine si in ce conditii acestea sunt posibile. Exista de asemnea o anumita atitudine etica de care trebuie sa tinem cont in relatia cu educatorul de la acea grupa.Toate aceste aspecte faciliteaza munca educatorului cu acel copil, transformand-o intr-o intr-o activitate pozitiva.


Cadrele didactice au nevoie sa cunoasca caracteristicile bolii si ceea ce se astepata de la ei ca membri ai echipei, pe parcursul derularii acestui proces. Un educator care refuza un copil cu dizabilitati la grupa lui de copii are motive serioase sa o faca atata timp cat nu se simte ASCULTAT, INTELES, SPRIJINIT, INCURAJAT. De asemenea are nevoie sa stie CUM se face integrarea.

Pentru mine a fost foarte important sa inteleg ce simte un cadru didactic cand ne referim la copiii cu CES, sa identific nevoile lui si sa actionez in consecinta.


Am fost educati sa fim elevi model, frati model, educatori model, orientati mereu catre a face lucruruile la SUPRLATIV, cu PEFECTIUNE. Nimeni niciodata nu ne-a spus ca putem avea curajul sa fim si imperfecti si ca, de fapt, putem fi doar UMANI.

Nimanui nu-i place esecul si sa fie pus intr-o pozitie de inferioritate (Alfred Adler). Acesta este un motiv consistent pentru care educatorii refuza integrarea.


Am staruit asupra acestei idei punanadu-ma in locul lor. Chiar am fost in locul lor atunci cand primul copil cu simptome caracteristice autismului mi-a aparut in cale.


Am sa descriu si sentimentul : ma simteam inutila, nestiutoare, fara informatii despre boala si fara sa cunosc vreo metoda de interventie. Si m-am gandit apoi «Parintii lui Mircea asteapta ceva de la mine ce eu nu le pot da. Sa le spun ca habar nu am ? Sa le spun cum ma simt ? Sau mai bine sa le spun ca copilul lor nu are nici o sansa, ca este total defect ? ».


Dupa un timp, cand dupa Mircea, doua surori gemene (de care imi amintesc cu mare drag) in varsta de 2 ani si cateva luni, suspectate de autism, au trecut pragul incaperii unde lucram atunci, am ales sa spun exact ce simt : «Aceasta boala misterioasa este total necunoscuta in Roamania. Suntem pionieri si sunt gata sa va sustin si sa invatam impreuna cum sa actionam, sa ne putem ajuta reciproc».


O avalansa de intrebari venite de la parinti, asteptau un raspuns de la mine. Eu eram psihologul, eu eram «specialistul ». Dar cine era copilul cu autism ? Am inceput sa caut raspunsuri. Lipseau cartile de specilaitate. Gasisem doar « O intamplare ciudata cu un caine la miezul noptii ». Cazurile se inmulteau.

In anul 2005 un curs sustinut de Tudor Mitasov, un psiholog cu mintea deschisa, acum de renume, a facut putina lumina in ceata groasa ce ma invaluia. Era singurul curs existent pe piata roamaneasca la acea vreme. Abia atunci mi-au fost cu adevarat clare manifestarile bolii si posibilitatile de interventie.


Din acel moment am stiut ca pot alege sa fac ce simt ca se potriveste cel mai bine pentru sufletul meu. Am ajuns sa initiez la 6 ani de atunci conceptul numit Being MySelf - Terapie holistica timpurie pentru copilul cu autism si familia sa (o conceptie inovatoare, adaptata spatiului romanesc, a terapiilor pe care le-am invatat pana acum, integrand totodata credintele mele despre persoanele cu dizabilitati) si un curs pentru cadrele didactice care sa puna in valoare copilul cu autism si alte dizabilitati care tocmai a invatat SA SE CUNOASCA PE SINE


Anul trecut (2010) am avut prima grupa de cadre didactice inscrise la acest curs la Piatra Neamt, un numar de 8 participanti. Desi in numar mic, feedback-ul lor a fost foarte important pentru mine. Am inteles ca in urma cursului privesc acesti copii cu alti ochi, schimbandu-si perspectiva. Apoi o grupa mica de parinti si educatori la Targu Neamt mi-a dat curaj sa merg mai departe, sa am multa determinare.


In urma cu cateva zile (04.02.2011) un numar consistent de doamne educatoare din gradinitele din orasul Targu Neamt (67 de partcipanti) au fost parte integranta a acestui curs.


Parerile lor imi dau curaj sa continui sa cred ca putem schimba mentalitatea. Educatorilor le pasa. Au dedicat o parte din timpul lor pretios acestei formari, iar eu le-am fost recunscatoare. Am fost recunoscatoare ca pot transmite MESAJUL MEU, care este de fapt MESAJUL PARINTILOR ACESTOR copii.


Mesajul parintilor este de fapt MESAJUL COPIILOR LOR CU AUTISM sau alte dizabilitati. Iar eu cred cu tarie, in final, ca mesajul acestor copii este un mesaj divin care ne incurajeaza sa fim CONSTINTI DE NOI , alaturi unii de altii, sa ne apropiem de noi insine, sa avem toleranta si sa fim egali, sa iubim lucurile simple si sa ne manifestam pe deplin sentimentul comuniunii sociale, de care vorbeste Adler in teoriile sale.

By Sinziana Burcea
Psiholog clinician specilaist
www.copil-cuplu-familie.ro
0742700962
Publicat de SINZIANA BURCEA la 00:42 0 comentarii


http://sinzianaburcea.blogspot.com/sear ... %20Down%29
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Tue Feb 08, 2011 12:40 pm

Opinia educatorilor participanti la curs


Agapie V. Luminita - educator
Gradinita Nr 1 – Liceul Economic «Vasile Conta » - Tg Neamt


Participand la acest curs m-am simtit imbogatita spiritual, am fost motivata de a incerca sa imi descopar disponibilitatile, de a persevera in sprijinul integrarii acestor copii. Paseam cu grija pe o carare ingusta, avand sufletul copilului in maini. Acum simt ca am curajul sa grabesc pasul, sa alerg. !! Continutul cursului mi s-a parut foarte benfic, fiind prezentat intr-o maniera atractiva. M-a facut sa simt ca pot sa fac fata provocarii si sa imi doresc sa aflu tot mai mult. Am invatat ca trebuie sa am incredere in independenta copilului. Prezentarea a fost captivanta si emotionanta. Informatiile au avut un caracter constructiv asupra personalitatii mele, m-au facut sa inteleg ca atunci cand porti sufletul unui copil in maini, trebuie sa te straduiesti sa nu vezi in ochii lui nicicand acea dezamagire muta, prin care el ne considera insuficient pregatiti. Voi persevera. Sunt motivata. Trebuie doar Credinta ! Prestatia formatorului a fost de exceptie. A patruns in particica din suflet unde locuieste mama din mine, educatorul din mine, OM-ul din mine, copilul din mine. Doresc sa mai beneficiez de asemenea intalniri, voi indrazni sa cred ca pot mai mult si cu siguranta voi fi de ajutor. Ca urmare a acestui curs am invatat sa descopar cu atentie disponibilitatile fiecarui copil, sa reusesc sa ghidez astfel de copii in procesul integrarii in gradinita, sa pot crea un mediu stabil, indrumandu-l si sprijinindu-l. Acum privesc cu respect, incredere si admiratie persoanele cu dizabilitati. Am inteles ca exista multe resurse la indemana mea. Am inteles importanta acordarii increderii si sprijinului oferit din suflet, comunicarea din inima fiind importanta. Pe viitor voi face fata provocarii integrarii. Mi-ar placea sa mai puteti initia astfel de cursuri, care sunt de un real folos pentru noi. Felicitari !! A fost spre folosul meu spiritual faptul ca v-am cunoscut. Multumesc din suflet ca ne-ati impartasit povestea vietii dvs. M-a facut sa meditez la mine insumi, la cei dragi mie, la CREDINTA din sufletul meu !


Rusu Lenuta - educator
Gradinita cu program prelungit nr.2 Tg. Neamt


Ca participant al acestui curs m-am simtit captivata si atenta, dar in acelasi timp recunoscatoare ca sunt sanatoasa, aratand compasiune fara de persoanele care au probleme. Cursul a reprezentat o explicatie pe intelesul tuturor a copiilor cu dizabilitati, de fapt a caracteristicilor si simptomelor acestora. Prezentarea continutului cursului a fost captivanta si interesenta prin metodele utilizate. Acum reusesc sa inteleg acesti copii mai usor (avand la grupa o fetita cu Sindrom Down) si sa-i ajut atat cat pot eu.
Consider ca formatorul este un specialist care lucrand cu acesti copii, ne-a ajutat sa ne formam idei despre cum am putea sa-i integram in grupul de copii. Acum atitudinea mea este de acceptare a acestor copii asa cum sunt si dorinta de a-i intelege (pentru ca acest lucru este dificil pentru noi) precum si de a-i face pe ceilalti sa-i accepte si sa ii primeasca in sufletul lor. In urma acestui curs am invatat sa-i identific, iar faptul ca un psiholog direct implicat in munca cu ei a venit sa ne explice cum sa le interpretam comportamentele si dorintele, precum si metodele de terapie existente, mi-a fost de un real folos. Ne-am dori pe viitor, in schmibul filmuletelor prezentate sa vedem cum lucrati efectiv cu copiii la cabinet. Apoi mi-ar fi de ajutor sa pot sa revin de fiecare data la o lista cu liniute , atunci cand ma confrunt cu astfel de copii (ex : daca copilul tipa, este violent, vrea , etc….eu pot sa…..) .


Irimia Iuliana - educator
Gradinita Savesti, Scoala cu clasele I-VIII, Nr 1, Raucesti


Fiind debutant in invatamant , avand si un copil de un an si jumatate, acest curs mi-a aratat ca a obliga pe cineva sa faca ce vrei tu este total gresit. Este un curs de unde poti invata cum sa fii bun si sa iti iubesti aproapele. S-au purtat discutii despre copiii diagnosticati cu autism si Sindrom Down , primele simptome si reguli de comportament atunci cand suntem in preajma acestor copii. Filmuletele au fost foarte interesante. Mi-am dat seama ca nu numai cu copiii cu autism trebuie sa avem rabdare ci si cu copiii obisnuiti. Un lucru extraordinar este sa transmiti iubire si totodata sa primesti iubire. Apropierea intre cadrul didactic si copil imbunatateste performantele scolare ale copilului dar si viata cotidiana. Sinziana ne-a transmis caldura prietenie si foarte multa informatie. A inteles ca a avea probleme fizice sau mentale nu insemna sa ramai singur, intr-o alta lume. Trebuie sa ajutam persoanele cu dizabilitati, dar mai intai trebuie sa invatam sa le intelegem, deoarece ele sunt diferite, dar nu si in fata lui D-zeu. Acum pot sa imi inteleg mai bine propiul copil si pe cei din jur. Daca in cariera mea voi intalni copii cu probleme cred ca acest curs ma va ajuta. Voi sprijini parintii sa ajunga la oameni pregatiti, care sa-i primeasca cu dragoste. Va doresc sanatate pentru a putea sa ajutati si alti oameni. Multumim pentru energia pozitiva pe care ne-ati transmis-o si experienta de viata, care ma va ajuta sa ma descopar pe mine insumi.


Taraboanta Angela - educator
Gradinita cu program prelungit nr. 1 Tg Neamt


Cursul a fost ca un ghid de cunoastere. M-am simtit curioasa si , din tot sufetul va spun, ca nu am nici un regret ca am participat. Am invatat ce insemna sa fii tu insuti si cum e sa-ti asculti vocea inimii. In urma acestui curs am reusit sa inteleg necesitatea unor centre de informare si formare a cadrelor didactice in problematica CES, adaptarea si flexibilitatea curriculum-ului, precum si cat de importanta este implicarea parintilor in terapia copilului lor. Cursul este foarte bine structurat si prezentat. Informatiile prezentate m-au ajutat sa invat sa cunosc mai bine fiecare copil in parte, cum sa ajut colegii de grupa sa il accepte, cum anume sa-i respecte manifestarile ciudate si nevoile speciale. Prestatia formatorului a fost extraordinara, se observa munca practica cu acesti copii si experienta acumulata in timp. Pentru mine acest curs m-a ajutat sa inteleg ce insemna independenta copilului cu dizabilitati, relationarea cu mediul, sa inteleg modul in care se joaca., si problemele lui de comportament, dispozitia afectiva, temperamentul lui, potentialul pe care il detine precum si modul in care comunica sau se exprima. Felicitari si sa aveti puetre sa continuati munca pe care o depuneti !!!




Mariean Laura , - educator
Gradinita cu program prelungit Nr 2 , oras Tg Neamt


Participand la acest curs m-am simtit ca un scolar avid de cunoastere si imbogatita spiritual. A fost un curs foarte interesant, plin de informatii foarte utile care ma vor ajuta in munca mea de educator. Cursul a fost prezentat cu foarte multa tenacitate, rabdare si mult profesionalism. Informatiile au fost pentru mine emotionante, simtindu-ma puternica si impacata sufleteste ca pot oferi un mic ajutor acestor persoane cu dizabilitati, datorita acestor informatii inedite. Formatorul a avut o prestatie excelenta, venind cu argumente foarte solide, culese din activitatea practica si din experienta acumulata in timp. Am primit ceea ce am asteptat si plec cu convingerea ca si aceste persoane pot fi perfecte in «normalitatea » lor. Pe viitor voi manifesta mai multa toleranta fata de persoanele cu dizabilitati. Ma astept sa existe o stransa colaborare intre educator, parinte si psiholg, intelegand ca munca in echipa asigura eficienta integrarii acestor copii in invatamantul de masa.


Stan C. Oana- educator
Gradinita cu program prelungit NR 1. Tg.Neamt


M-am simtit ca un elev dar si ca un cadru didactic viitor colaborator in acesta problematica (acum stiu ca suntem egali, doar trebuie sa ne decoperim pe noi insine). Participand la acest curs am reusit sa imi satisfac curiozitatea despre ceea ce se intampla in lumea acestor copii si mai ales cum sa ii ajutam. Totul a fost sintetic, la obiect, convingator. Impactul cursului a fost puternic asupra mea, impresionant, un curs bine argumentat si cu exemple multe pe care le regasim in activitatea noastra. A fost ca o raza de lumina ce imprastie speranta si incredere neconditionata in OM !! Prestatia formatorului a fost una excelenta, reusind sa ne capteze atentia continuu prin calitatea materialului prezentat, varietate, sensibilitate si profunzime. Tema cursului este binevenita deoarece astazi se pune acut problema integrarii acestor copii in invatamantul de masa. Acest curs mi-a adus sprijin pentru munca mea viitoare, raspunsuri la o multitudine de intrebari, urmate de exemplificari concludente. Este o provocare. Pe viitor ne-ar placea sa fie abordate si alte forme de dizabilitati precum si prezentarea unor filme didactice.


Bistriceanu Maria- educator
Gradinita Pipirig, Oras TG Neamt


Ca participant la acest curs m-am simtit confortabil, destinsa, foarte interesata, receptiva fata de tot ce s-a prezentat. Mi-ati deschis sufletul mi-ati dat curaj sa lupt cu viata, sa inteleg oamenii. Cursul a fost foarte interesant si util in experienta mea ca si educator, cu eficienta maxima. Exemplele practice prezentate ne ajuta in demersul integrarii copiilor cu dizabilitati. Mi-am dat seama ca m-am confruntat la gradinita cu unele situatii similare pe care le-am intalnit la diferiti copii cu dizabilitati.(forme mai usoare). Tonul formatorului a captat atentia tuturor cursantilor. Obiectivele cursului au fost foarte clare si bine dozate. Materialele prezentate contin infomatii de actualitate. Acum voi privi acesti copii cu alti ochi. Ma voi stradui sa ii cunosc foarte bine si apoi voi relationa cu familia lor, apoi cu psihologul. Consider ca o buna educatoare trebuie sa fie si un foarte bun psiholog. Ne-am dori sa faceti vizite la gradinite, sa va vizitam cabinetul cu prescolarii la Piatra Neamt. V-as sugera sa faceti cursuri si cu parintii acestor copii.



Gavriloae Marinela – educator
Gradinita cu program normal BRUSTURI


Datorita climatului creat nu m-am simtit ca un participant pasiv ci un interlocutor intr-o discutie deschisa. Continutul cursului este de actualitate. Trateaza probleme cu care ne confruntam atat in munca la catedra cat si in viata de zi cu zi. Modul in care a fost prezentat a facut accesibila transmiterea de informatii. Mi-am dat seamna ca acesti oameni cu dizabilitati merita sa fie cunoscuti si ajutati pentru ca sunt oameni speciali cu talente speciale. Formatorul este un om plin de daruire cu multa pasiune pentru domeniul sau. Acest curs a elucidat unele probleme legate de aceste persoane, care reprezinta o parte a realitatii pe care nu trebuie sa o ignoram ci sa o intelegem. Am capatat incredere ca pot ajuta si eu pe aceste persoane atat de speciale, dar atat de inchise in lumea lor.



Vrajitoru Irina Elena - educator
Scoala cu clasele I-VIII Brusturi


M-am simtit ca o parte integranta a cursului, ca si partener intr-o discutie libera, bazata pe respect si colaborare. Continutul cursului a fost interesenat, furnizand informatii importante despre copiii cu autism si Sidrom Down, informatii necesare cadrelor didactice in munca cu acesti copii. Integrarea aspectelor practice in curs a fost de un real folos. Acestea au lamurit unele aspecte necunoscute din aceasta “lume”, am vazut cu alti ochi aceasta problematica identificand si unele solutii. Formatorul da dovada de buna pregatire stiintifica si are acea calitate de a crea un climat propice desfasurarii cursului. Doream sa cunosc cum se lucreaza cu acesti copii, ce terapie se aplica precum si rezultatele obtinute. Persoanele cu dizabilitati sunt diferite dar sunt cu aceleasi nevoi ca si ale noastre. Daca in activitatea mea voi intalni asemenea persoane nu voi mai simti frica, teama ca nu stiu ce sa fac, cum sa-i ajut.


Trofin Laura- educator
Gradinita Draganesti , Oras Targu Neamt


La inceput m-am simtit nestiutoare iar apoi importanta pentru ca toate informatiile primate ma vor ajuta sa ajut si eu la randul meu. Continutul cursului a fost vast, cuprinzand majoritatea problemelor copiilor cu dizabilitati si afost prezentat intr-o maniera moderna, cu o abordare eleganta si profesionista. Am aflat infomatii noi si utile in demersul pedagogic sustinut la clasa. Formatorul este o persoana deschisa, cu mult tact si cu o extraordinara pregatire profesionala. Nu ma asteptam la un asa cumul de informatii si mi-a deschis noi orizonturi spre socializarea persoanelor cu dizabilitati. Acest curs a fost intr-adevar o formare pentru noi, pentru activitatea la clasa si nu numai. In viitor aceste informatii dobandite or fi utile in integrarea copiilor cu dizabilitati in invatamantul de masa. Va dorim sa formati si informati cati mai multi adulti ca noi !!!


Ursache Nicoleta- educator
Gradinita Vanatori, orasul Targu Neamt


Informatiile primite nu au fost teoretice ci mai mult pentru suflet, pregatindu-ti sufletul si rabdarea pentru astfel de experiente. Ma bucur ca am participat. Suportul de curs aduce informatii valoroase si am primit exemple de buna practica, care mi-au starnit curiozitatea. Daca la inceputul cursului nu stiam prea multe despre copiii cu autism acum cred ca sunt foarte utile informatiile primite si le pot aplica atunci cand va fi cazul. Din prezentarea facuta se intelege ca experienta, profesionismul si deschiderea formatorului fac prestatia acestuia una inedita si foarte importanta. Acum sunt mult mai deschisa catre astfel de probleme, devenind constienta ca oricare dintre noi poate experiemnta o astfel de situatie. Pe viitor, datorita acestui curs, as avea curajul sa lucrez cu astfel de copii.



Platon Elena- educator
Gradinita Grumazesti, Oras Targu Neamt


Participand la acest curs m-am simtit departe de perceptia si realitatea curenta, realitate in care copiii cu probleme sunt de obicei dati deoparte. Sunt privilegiata ca am obtinut informatii despre aceste probleme si ca am cunoscut oameni plini de suflet. Cursul contine informatii, vizionare de filme si discutii despre autism si Sindrom Down. Prezentarea este interesanta, documentata si intr-un stil placut si cald. Am constientizat mai bine existenta problemelor legate de aceste persoane cu dizabilitati, avand putine cunostinte inaintea participarii la acest curs. Prestatia formatorului a fost foarte buna, documentata, sigura, cu mult suflet si implicare. Este cel mai interesant curs la care am participat vreodata, felul in care a fost prezentat stranind mereu interesul. Pe viitor voi sti cum sa depistez, sa actionez, sa ajut si sa indrum copii cu aceste probleme. Imi doresc organizarea si a altor intalniri pe aceasta tema.


Andrei Paulina - educator
Gradinita Scalusesti Agapia, Oras Targu Neamt


Nu regret ziua de astazi intrucat am gasit multe raspunsuri la intrebarile puse de mine, de-a lungul anilor, legate de problemele copiilor cu CES, fiind o deschidere catre ceea ce nu cunosteam indeajuns. Cursul mi s-a parut foarte eficient, primind informatii legate de autism, cu o mare sensibilizare, prezentarile video avand un impact direct pozitiv asupra mea. Formatorul a fost concisa, avand o prestatie foarte bine documentata, cu o atitudine cooperanta si un suflet mare. Cursul de astazi mi-a satisfacut toate curiozitatile si asteptarile in legatura cu acesti copii, simtindu-ma foarte responsabila in lucrul cu copiii cu dizabilitati. Am inteles ca integrarea presupune conlucrarea intre factorii implicati in munca cu astfel de copii.



Sarghi Elena- educator
Gradinita Oglinzi, Raucesti, Oras Targu Neamt


Pe parcursul acestui curs m-am simtit importanta, respectata si tratata cu mult bun simt de d-na psiholog care a venit foarte bine pregatita. Am aflat foarte multe lucruri noi. Cursul a fost calr, bogat, cu explicatii si imagini concrete, sugestive, adecvate temei. Toate au fot noutati pentru mine. D-na psiholog este foarte bine pregatita. Are un vocabular bogat si adecvat profesiei. Tot ce a explicat are logica, iubind meseria de psiholog. Am inteles ca persoanele cu dizabilitati au nevoie mai intai sa fie observate si lasate sa se manifeste liber pentru a le cunoaste mai bine. Daca voi avea in grup un copil cu dizabilitati imi va fi greu, dar cred ca as putea sa ma descurc cu el. Acesti copii au nevoie sa fie integrati in colectiv cu copii normali.
Publicat de SINZIANA BURCEA


http://sinzianaburcea.blogspot.com/sear ... %20Down%29
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Sat Jun 25, 2011 1:42 pm

dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Sat Jun 25, 2011 1:58 pm

Invatatorii, atentionati asupra marginalizarii copiilor „speciali”


De, Camelia Stanila | 18.06.2008 ( Afisari: 695)


Cadrele didactice au participat la un curs de doua zile privind modul de lucru cu elevii cu cerinte educative speciale u „copii cu CES nu inseamna doar copii cu dizabilitati, ci pe termen scurt si cei care nu au trecut prin gradinita sau nu au vocabularul dezvoltat”, a atras atentia inspectorul Felicia Panaite u lipsa de specialisti in domeniu este inca o problema in Vrancea


Peste 70 de invatatori din Vrancea au participat in ultimele doua zile la un curs de formare privind modul de lucru cu elevii cu cerinte educative speciale (CES), organizat de Inspectoratul Scolar, cu sprijinul Centrului de Resurse Educationale. Dascalii au abordat probleme teoretice, dar au si lucrat practic fise individuale de interventie si fise de evaluare a micutilor cu CES, in speranta unei abordari cit mai bune la clasa, astfel incit elevul sa nu fie marginalizat si sa poata progresa pe parcursul anilor de scoala. Invatatorii care deja au integrati la clase elevi cu CES au primit clarificari ale termenului de CES (cerinte educative speciale), pe categorii de deficiente - de intelect, auz, vedere, fizice - , dar si legate de sprijinul pe care trebuie sa-l primeasca la clasa un astfel de copil sau locatiile unde pot apela la logopezi, profesori itineranti si psihologi.


„In total, la nivelul judetului sint 200 de copii cu CES integrati, diagnosticati sau nediagnosticati. Copiii cu CES nu sint doar cei cu dizabilitati, ci si cei care nu au trecut prin gradinita si nu au un vocabular dezvoltat, dar care au potential si pot fi recuperati, copiii care nu au avut un start bun pentru a se adapta, astfel ca ii consideram copii cu cerinte educative speciale pe termen scurt. Si invatatorii au venit cu astfel de exemple concrete de la clasa. Unii poate nu au o situatie sociala buna, altii nu cunosc suficient limba romana pentru ca nu li s-a vorbit acasa, cum se mai intimpla in comunitatile de romi, lucru care duce la un blocaj initial. In una – doua luni pot fi recuperati insa”, a atras atentia inspectorul pentru invatamint special Felicia Panaite, mentionind ca cifra copiilor cu dificultati de adaptare la mediul scolar este mult mai mare decit statisticile oficiale. Cursul doreste a preveni situatiile in care astfel de copii ajung in ciclul gimnazial fara o baza, riscul de marginalizare fiind cu atit mai mare.

Marginalizarea, cea mai mare problema

Marginalizarea copiilor „speciali” este considerata una din cele mai mari probleme la ora actuala, pe linga lipsa specialistilor care sa se ocupe indeaproape de astfel de micuti. De altfel, Felicia Panaite a marturisit ca a tras semnale de alarma invatatorilor, in urma constatarilor din teritoriu. „Unii copii sint izolati! Chiar daca nu avem psiholog, invatatorul sa nu faca nimic cu astfel de copiii? Multe lucruri pot fi facute la clasa, macar invatatorul sa-i integreze, nu sa-i considere doar la numar”, a atras atentia reprezentantul ISJ.


Tocmai de aceea, in cadrul instruirii s-a vorbit si despre modul de realizare a evaluarii initiale si progresului copilului, dar si despre comunicarea cu parintii. Pe linga practicile pozitive prezentate, de modele concrete de integrare a copilului, ieri cadrele didactice au invatat si cum se face un plan de interventie personalizat, pe tipuri de deficiente.


„A fost un curs util, de care se simtea nevoia in urma constatarilor din teritoriu. Am spus si ce probleme mai avem si am dat indicatii de unde sa porneasca invatatorul. Am dezbatut metodele de abordare, inclusiv cum sa fie asezat copilul in banca, la ce distanta de tabla si asa mai departe.

S-a lucrat efectiv pe fise de evaluare initiala si a progresului final. Si nu ne referim la scris si citit, ceea ce e mai greu pentru copiii cu CES, progres inseamna si daca tine mai bine creionul in mina, daca face linii mai drepte, daca nu mai plinge asa mult la clasa”, a mai concluzionat Felicia Panaite.

Doar 50 de specialisti

Invatamintul special din Vrancea se confrunta cu o criza acuta a specialistilor in domeniu, indeosebi in mediul rural. Potrivit Feliciei Panaite, la ora actuala exista 17 profesori de sprijin/ itineranti, 16 psihologi si 8 logopezi, la care se mai adauga specialistii Centrului de Resurse. Acestia nu pot face fata insa la peste 600 de unitati de invatamint existente in judet, astfel ca in unele scoli nici nu ajung. Chiar si in localitatile unde s-a simtit nevoia infiintarii de cabinete psihologice nu s-au gasit cadre calificate care sa preia activitatea, cum de exemplu s-a intimplat la Chiojdeni. „Pentru ca e o zona cu grupuri defavorizate s-a propus infiintarea unui cabinet, insa nu a venit nimeni. Solutia este sa formam pe cineva de acolo. Invatatorii ne-au spus ca multi s-au inscris la facultate, astfel ca in circa 2 ani speram sa se rezolve si aceasta problema”, a adaugat inspectorul pentru invatamint special.

Desi cursul din ultimele doua zile nu a fost punctat cu credite, acesta a fost foarte solicitat. In plus, se doreste ca instruirile sa fie reluate in toamna, prin Casa Corpului Didactic Focsani, pe grupe mai mici. Deja la Ministerul Educatiei a fost depus spre acreditare un astfel de curs. (Camelia STANILA)



ISJ ar dori activitati de vacanta pentru elevi

Scolile vrincene, indeosebi cele din mediul rural, ar putea fi deschise si pe perioada vacantei, pentru a le asigura copiilor macar citeva ore de activitati relaxante. Daca directorii vor tine cont de recomandarile sefilor din Inspectoratul Scolar, indeosebi micutii din mediul rural vor putea fi atrasi si altfel catre scoala si nu vor avea parte doar de muncile cimpului. O lista cu recomandari in acest sens va fi intocmita pina la finele saptaminii si va fi trimisa in toate unitatile de invatamint. „Nu sint activitati obligatorii. Insa exista proiecte de vacanta cistigate prin programele MECT, sint biblioteci scolare cu activitati programate pe vara si chiar am dori ca in aceasta perioada sa fie folosite si laboratoarele de informatica pentru cursuri, pentru documentare, de catre cadrele didactice si elevi. Daca profesorii tot semneaza ca au activitate didactica, sa cheme la scoala si copiii care nu au posibilitatea sa plece cu parintii undeva. Aceasta indeosebi in mediul rural. Nu vrem sa se inchida scoala, iar elevii sa mearga doar la muncile cimpului”, a mentionat inspectorul general adjunct Emil Onea. Desi se asteapta si reactii adverse din partea dascalilor, astfel de activitati vor fi urmarite de catre conducerea ISJ. (C. STANILA)
http://www.ziaruldevrancea.ro/index.php?articol=20406
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Mon Jun 27, 2011 8:47 am

Strategii de integrare in colectivitate a prescolarului cu tulburari comportamentale
Descărcaţi fişierul

prezentare tulburari relational - actionale,tulburari disciplinare,tulburari emotional - afective. Autism,ADHD, tulburari de conduita

http://www.didactic.ro/materiale/strate ... rtamentale
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI


Return to ARHIVA EVENIMENTE

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest