Nelamuriri prpgrame ABA

Moderators: camel, moderators

Postby dora » Mon Sep 22, 2008 2:23 pm

Am primit pe mail cateva intrebari...

Nu pot raspunde momentan...Ne ajuta cineva ????
Mii de multumiri anticipat



Sunt foarte utile toate sfaturile care ni le dati pe acest site si de aceea va multumim si d-zeu sa va rasplateasca.
Va scriu acum deoarece am nevoie de orice ajutor sau sfat din partea d-voastra

.Lucrez cu un baietel de aproximativ un an de zile, el are arcum 5 anisori.V-as ruga sa imi spuneti cum se face programul ATRIBUTE(scurt-lung,tare-moale, etc) pe poze? pe obiecte?puteti sa imi dati un exemplu despre cum se introduce acesat program, ca nu am gasit niciunde despre cum se introduc programele.


O alta prob pe care o intampin e urmatoarea: desi la programul receptiv people are mai multe pers masterate de ceva timp cand fac programul se uita la poza pe care trebuie sa o arate dar arata alta. Apoi, pe programele expresiv in afara de expresiv labels nu merge niciunul.Ce pot sa fac? Sper din tot sufletul sa imi raspundeti chiar daca am adus in fata d-voastra mai multe prob, dar chiar vreau sa ajut acest copilas si nu vreau sa fac ceva gresit.Va multumesc mult!
dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby Zugoor » Mon Sep 22, 2008 6:34 pm

Am sa incerc sa iti raspund eu.
Folositi obiecte pt. inceput,imagini veti folosi in generalizare.
Mare-Mic
Luari 2 obiecte pe cat posibil identice,o cana mare si una mica sau un ursulet mare si unul mic,pe cat posibil sa fie identice din toate punctele de vedere,mai putin marime.Dar sa fie clara diferenta de marime.Faceti mass promt pe Mare
Sd:Mare si promt instantaneu.Dupa ce il arata in dreapta mutati in stanga,la fel cu mass promt.Dupa ce arata singur,faceti acelasi lucru cu Mic.Dupa ce il arata singur pe Mic,treceti la Random.Dupa ce face random-ul cu primele 2 obiecte,introduceti urmatoarele,ex:ursuletii.La fel,Mass promt pe mare,apoi pe mic,apoi random.Introduceti in felul acesta un nr. de itemi,sa va asigurati ca le stie.
ABIA apoi introduci alt atribut
Ex: lung-scurt(creioane,bete sarma)
curat-murdar
ud-uscat(aici il puneam sa atinga intai,apoi dadeam sd)
greu -usor(ii puneam in manuta mai inatai,apoi sd)
Cald-rece(atinge mai inatai)
Sus-jos(aici poti face pe poze,dar nu neaparat)
Lista e lunga,daca ai nevoie pot sa ma uit in dosar si sa-ti spun cam ce am introdus noi.
Noi le-am bagat imediat in generalizare,fiecare pe rand,iar la sfarsit randomul insemna bagarea tuturor atributelor intr-un sitting,pe obiecte sau poze.
S-ar putea ca lui sa ii placa acest program si sa il ia usor.La noi a mers rapid,practic ii aratam Asta e mare,asta mic,si arata orice ii puneam pe masa.
Daca vi se pare ca ati stat prea mult la un atribut,adica mai mult de 6 sitting-uri,schimbati-l,e posibil sa ia altul mai usor,si veti reveni la el mai tarziu.asta ca sa nu pierdeti timpul si sa frustrati baietelul.
Daca ai intrebari legate de ceea ce ti-am scris,te rog nu te sfii.
Last edited by Zugoor on Mon Sep 22, 2008 7:09 pm, edited 1 time in total.
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby Zugoor » Mon Sep 22, 2008 6:50 pm

Referitor la Receptive People,e important de stiut de cat timp aveti acei stimuli pe masa,caci daca sunt masterati de mult e ff. posibil ca el sa se fi plictisit ,si sa nu mai vrea sa arate.Deci,daca programul e de prea mult timp.puteti sa il treceti in generalizare .Daca nu..ceea ce face el este comportament.Incercati sa folositi recompense ff puternice,fie jucarii noi,fie luat in brate si aruncat pe sus,chiuituri,dulciuri pe care sa le tineti doar pt. asta.E pacat de tinut programul in loc datorita comportamentului.
De regula RECOMPENSA e problema,motivatia de a raspunde adica.
Daca nu merge nici asa..incercati sa faceti promt din prima,daca vedeti ca se uita la poza corecta,si sa intariti si verbal raspunsul.Incercati sa fiti f pe faza si sa faceti promt imediat daca vi se pare ca ar vrea sa greseasca.Si apoi test.Si incercati sa fiti ff rapide,dupa promt testul sa vina f repede,si recompensa ff puternica.
Incercati astea.Ar mai fi cate ceva,dar vedeti mai intai asa.
Daca nu am fost suficient de explicita,ma poti intreba.
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby Zugoor » Mon Sep 22, 2008 6:59 pm

Referitor la Expresive....E fffff bine ca merge labels-ul,e semn ca poate.Introduceti cat de multi itemi posibil aici,si cereti-i si in afara musai.
Spune-mi ce programe ati incercat aici si ce nu a mers.
Spune-mi daca ati incercat Expressive Actiuni,de ex,ca si asta e f. important,sau Intrebarile Sociale,sau Sunetele animalelor,etc
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby Zugoor » Sun Sep 28, 2008 6:07 pm

Am primit mesajul tau si pe forum si pe privat,dar cred ca e mai bine sa iti raspund pe forum.
Ma bucur mult ca merg atributele.ma asteptam la asta.

Sunt cateva lucruri pe care le sesizez eu in programul vostru si am o banuiala ca baietelul poate mai mult decat arata acum,dar poate programul ar trebui structurat mai bine.Poate ati putea avea in vedere,eventual,un consultant sau coordonator mai priceput de la noi daca consultant e mai greu,caci baietelul e marisor,arata ca poate iar voi trebuie sa trageti FFF tare anul acesta.Cred ca stiti deja asta.

sa incerc sa iau lucrurile pe rand.
Receptiv people...fraza ta nu are sfarsit,asa ca nu stiu ce sa iti raspund.Nu mi-ai spus daca au functionat sugestiile date anterior.Conteaza si cati itemi aveti in program si orice detalii imi poti da ca sa incerc sa te ajut.
Ai scris de mai multe ori ca ati incercat unele programe expresiv,si nu au mers.Aceste programe au fost lucrate in Receptiv?E preferabil sa fie asa,caci copilul ar trebui sa invete mai intai acele lucruri(culori,litere,numere,etc),si apoi trecute in expresiv.DAR...cred ca nu e gresit sa TESTATI cateodata,daca simtiti ca poate.

Numere--e prea mult sa il tineti 2 sapt pe un nr.E frustrant pt. copil.Ce puteti incerca e la incercati diferite feluri de nr.Noi am incercat vreo 9 variante pana au mers.Ce am facut a fost sa confectionam cu el in ART AND CRAFTS numere,sa le lipim si sa le dam cu sclipici,si asa a luat primele 6 numere si s-a oprit.Nu am renuntat si am luat-o de la capat,de data aceasta cu numere facute la calculator,de dimensiune mare,iar sub ele personaje de desene animate preferate.Le-a luat rapid astfel.Pana atunci parca nici nu vazuse vreodata numere.

LITERE aceste 2 programe nu e musai sa mearga impreuna.Intrebare:El nu arata numarul pe care ati lucrat desi e singur pe masa?
Daca ati incercat tot ce se poate,si aici ma refer sa fi incercat mai multe variante,gen block rotation(daca aveti 2 litere pe masa), sau matching la litera si intrebat imediat receptiv,sau orice altceva,si nu a mers,puteti sa il lasati deoparte un timp.S-ar putea mai tarziu sa il ia f. repede.Dar sa fiti siguri ca ati incercat si nu a mers.

Matching Cuvinte,as vrea sa stiu daca inainte de asta ati introdus si masterat Matching cuvant-Obiect,obiect -cuvant,Matching Cuvant-actiune,Actiune -cuvant.
E mai bine sa invete mai intai literele,dar la noi de ex. literele nu au mers,a mers matching cuvat -obiect si invers,si apoi am vrut sa verificam din nou literele si le-a luat pe toate in 3 zile.
Nu am inteles ce trebuie el sa potriveasca ,ce e in acea poza ce are cuvantul jos.E obiectul respectiv?Daca da,a fost facut matching-ul in 3d,adica obiectul in vivo?De ce puneti asa mult accentul pe cuvinte?Vi se pare ca le ia f. repede?Daca da,merita.Dar daca el poate face programele de expressive,eu as pune cel mai mare accent acolo
Last edited by Zugoor on Mon Sep 29, 2008 8:01 am, edited 1 time in total.
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby Zugoor » Sun Sep 28, 2008 6:32 pm

Culori--le-ati lucrat mai inatai in Receptiv?Dar Forme?Si apoi i Expressive.

E grozav ca merg expresivele.Grozav.Ati putea incerca cu toate programele ,sa puneti cate 3 eventual in programul curent sa vedeti care merg.
AFIRMATIE-AFIRMATIE e un program destul de dificil.,Dar daca il face e SUPER!Daca poate acest program,atunci poate ar putea si din celelalte receptive.

Referitor la gradinita si agresiunea lui...e posibil sa fie f. frustrat sau speriat mititelul.Ce e fff important e ca atunci cand te loveste SA NU AI NICI O REACTIE,ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat,Daca te loveste pe nepregatite ignori total si strangi din dinti,nu zici nici pass,daca il vezi cand vrea sa te loveasca ii opresti lovitura fara nici un comentariu si il redirectionezi,adica il pui sa faca ceva in momentul ala,sau tu impreuna cu el,fara sa pari deloc suparata pe el pt. ceea ce a facut.Toti cei din jur trebuie sa aiba acelasi comportament,altfel nu functioneaza si il chinuiti degeaba si pe el,si pe voi.Daca unul dintre voi scapa vreun AU,e posibil sa strearga cu buretele toata munca,Incercati asta ,de cele mai multe ori merge,Daca nu,vorbim.

As vrea sa stiu cum merge ce ti-am scris in celalalt mesaj.
Daca ceva din ce am scris e neclar,te rog sa ma intrebi.
Sper din inima sa iti ajute ce ti-am scris.
Spor la treaba.
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby monicuta » Mon Sep 29, 2008 11:26 pm

CULORILE le-am facut in receptiv si FORMELE la fel dar in expresiv nu au mers. Acum fac un fel de joc cu el: iau obiecte de culori diferite si il intreb: "ce culoare are?" la inceput i-am facut full prompt, iar acum zic ro la rosu, ve la verde, m la maro, etc; iar la forme facem ca un fel de verbalizare, avem cartonase plastifiate de aceeasi culoare si ii spun formele pe rand iar acum am ajuns sa ii zic tri la triunghi, ce la cerc, ro la romb, dre la dreptunghi, pa la patrat.
La expresiv merge expresiv labeles pe obiecte foarte bine si ma intreb daca nu cumva la celelalte programe nu ii este greu sa discrimineze pe poze? Ar fi mai bine sa incerc sa le fac pe obiecte?
La AFIRMATIE LA AFIRMATIE avem intrebari de genul: eu am o sora tu ai frati? el raspunde nu am; iar acum ii zic doar eu am o sora, tu? si zice nu am; mie imi place sa mananc fructe tie ce iti place sa mananci? el zice ciocolata; acum ii zic mie imi place sa mananc fructe, tie? si raspunde ciocolata.
Am sa incep maine sa fac cum mi-ati spus in privinta comportamentului agresiv.
As vrea sa va spun exact cum se comporta.La orice activitate la gradinita, cand il pun sa fac ce fac de fapt si ceilalti copii eu fiind in dreapta lui se lasa pe partea dreapta spre mine si incepe sa rada si sa tipe. Daca reactionez si il pun in pozitia normala se revolta si se apasa si mai tare spre mine incercand sa ma piste sau sa ma traga de par, daca ii dau ignor se pune dupa un timp in pozitia in care trebuie sa stea si incearca sa ma traca de par sau de haine ca sa reactionez.
Acest comportament s-a extins si in cadrul terapiei sau vrea sa ii traga pe copii de par. Daca pana acum doua saptamani era suficient sa ma uit la el si avea mainile, picioarele cuminti si pozitia corpului in regula acum daca ii zic "mainile cuminti" incepe sa aplaude uitandu-se la mine si razand, la fel face si daca ii zic "picioarele cuminti". Azi de exemplu i-am dat foarte mult ignor, si cand vedeam ca s-a potolit reluam activitatea si iarasi incepea cu acelasi comportament. Daca faceam ceva fata in fata si ii spuneam"picioarele cuminti" intindea piciorul sa ma atinga si radea necontrolat, daca maream distanta dintre mine si el se chinuia sa ma atinga cu piciorul si radea(eu in acest timp nebagandu-l in seama).Sincer ma depaseste si nu mai stiu cum sa reactionez, dar de maine ii voi da ignor si la fel si parintii lui.Ma deznadajduisem stiind ce cuminte era nici macar nu mai era nevoie sa ii zic verbal mainile si picioarele cuminti, iar acum...dar voi face tot ce pot sa se indrepte lucrurile, multumesc pentru sfaturi. Este bine sa ii dau o recompensa speciala pentru maini si picioare cuminti?Imi doresc asa de mult sa il vad avansand si constient de ce se intampla in jurul lui si cu el.
Va multumesc tare mult pentru eforturile dumneavoastra de a ma indruma si invata lucruri ce eu nu le stiu. Sa aveti o seara placuta!
monicuta
 
Posts: 33
Joined: Thu Feb 21, 2008 8:27 pm

Postby dora » Thu Oct 02, 2008 6:02 am

A reînceput terapia...M. s-a bucurat când a revăzut-o pe A. Începuse să se plictisească, săptămâna trecută şi-a pus măsuţa de lucru singur într-o seară şi am repetat cîte ceva.
Nici nu am început bine, şi avem deja probleme...De exemplu, Receptive body parts. Nu merge, pur şi simplu (dinainte de vacanţă, iar acum la reluare nu este cu nimic mai bine). Masterăm ceva şi în sesiunea viitoare nu mai este consistent. O să încerc o soluţie de avarie: să nu mai facem Random rotation cu o altă parte a corpului ci cu un item bine ştiut din alt program (o instrucţiune, de exemplu). Însă problema îmi arată că ceva la program nu este bine gândit. Dar ce?
La alte programe care nu au mers am descoperit astă-vară ce nu mergea, gândindu-mă mai mult timp.



Fapt este că noi adulţii, care avem creierul deja structurat, luăm for granted anumite lucruri care pentru ei nu sunt deloc evidente.


Exemplu, programul Receptive opposite. Când l-am introdus îi arătam cu convingere o minge mare şi una mică (SD "arată mare"/"arată mic") şi credeam că este evident ce îi arăt.


Citisem că atributele opuse se predau simultan în acelaşi sitting, pentru că altfel nu poate să facă diferenţa: aşa este, numai că mingile erau diferite. Cea mică era uni, fără nici un desen, iar cea mare era cu model şi mai multe culori.


După două-trei sittinguri fără efect s-a făcut lumină în mintea mea: copilul nu ştia ce îi arăt de fapt - culoarea, modelul, sau ce?!

Aşadar, să fie învăţătură de minte pentru programele viitoare: totul trebuie descompus până la forma cea mai simplă.

(Pentru Receptive opposite mi-am construit un repertoriu de itemi identici şi care diferă printr-un singur atribut: am vreo şapte perechi numai pentru mare-mic, şi le introduc alternativ în program ca să nu lege atributul de o singură pereche de obiecte.)

Rămâne de văzut şi la body parts, unde e greşeala...

http://motherandautism.blogspot.com/
dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby gamara2 » Mon Nov 03, 2008 10:53 am

In cautarile mele pe internet dupa materiale de lucru si idei, am gasit un sfat foarte util. Foile pentru desen se pot lamina pentru a putea fi refolosite. In acest caz se va folosi la desen un marker ce se poate sterge cu apa, in felul asta fiecare plansa putand fi folosita de foarte multe ori. De asemenea, daca foile sunt laminate, pe ele se poate trasa in jurul zonei de desenat un chenar din silicon transparent, care va fi un foarte bun prompt pentru copil si care inlatura necesitatea promptului fizic din partea tutorelui, dandu-i copilului si o anumita senzatie de independenta in executarea sarcinii. Cand copilul capata siguranta, siliconul se poate indeparta treptat de pe plansa.
Am incarcat pe http://autism.gamara.ro si plansele ce le folosim noi la desen.
gamara2
 
Posts: 140
Joined: Mon Jun 16, 2008 2:13 pm
Location: Timisoara

Postby shakalu » Mon Nov 03, 2008 4:56 pm

ptr plansele de desen noi am folosit la vremea respectiva capse . pur si simplu am capsat una langa alta capse pana am facut figura geometrica de care am avut nevoie si am folosit capsele ca prompt si nu mana tutorelui .
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby Zugoor » Mon Nov 03, 2008 6:44 pm

Ideea cu foile laminate mi se pare grozava.Noi avem program de FISE si am terminat un cartus de imprimanta cu ele.
La noi nu a mers cu capse,ca sarea linistit peste,dar am fokosit banalul scoch,si ne-a ajutat mult.Cu el incadram desenul si el simtea la cu creionul ca trebuie sa se opreasca.DAR ..ce a mers in final la noi a fost sa punem deasupra o foaie laminata i care decupam un patratel,care cu timpul a devenit tot mai mare.A fost singura solutie care a mers,dupa doi ani de incercari,si astfel el a ajuns sa se opreasca la marginea desenului si sa uneasca puncte.
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi


Return to ABA APLICATA

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron