probleme comportament

Moderators: camel, moderators

probleme comportament

Postby dalina » Thu Sep 17, 2009 3:26 pm

As avea si eu rugamintea de a ma ajuta in anumite probleme legate de baietelul meu : Ban are 3,7 ani si a inceput de curand gradinita de masa unde merge insotit de un tutore in prima parte a zilei; educatoarele s-au plans de el deja din prima zi pentru ca nu a dorit sa doarma si deranja pe ceilalti copii, drept urmare ne-au chemat sa-l luam acasa la ora 13,00 pana isi va rezolva problemele cu somnul; acasa doarme dupa-masa dar mai tarziu(la orele 15 sau 16); il considera problematic pentru ca nu sta foarte linistit, alearga cam mult si in curte desi nu il caracterizeaza hiperactivitatea continua( are momente) si mi l-au prezentat ca este nonconformist pentru ca nu raspunde imediat cerintelor lor; Cel mai mult ma deranjeaza faptul ca nu mananca decat paine la pranz, se enerveaza daca cineva doreste sa-i dea mancare -mentioneaz ca si acasa este destul de selectiv cu mancarea si ca atare nu-l fortez , daca il intreb daca vrea si raspunde nu , eu il las in pace;la micul dejun doreste sa impinga mancarea ;are probleme cu statul in scaunel cateodata si se enerveaza daca nu este lasat sa faca ce vrea el dar este urat modul in care se manifesta-musca masa, vocifereaza, plange din cauza frustarii si deranjeaza ceilalti copii; astfel de manigestari le are si acasa sau afara nu foarte intense dar deranjante si nu stiu cum sa intervin cat mai eficient; el lucreaza de cca 1 an terapia Aba, ulterior a inceput si logopedia; sta bine pe cognitiv, a progresat foarte frumos pe limbaj, are un inceput timid de a folosi pers.I in exprimare(pe mine, eu) inca se exprima predominant la pers a III-a,invata sa foloseasca te rog, multumesc dar comporamentele de acest gen ii dauneaza foarte mult si vor fi o piedica serioasa in calea integrarii desi are progrese foarte frumoase.
As fi recunoscatoare daca as primi niste sugestii utile in rezolvarea acestor probleme(daca este necesar pot da mai multe detalii).La Ban perseverenta noastra si potentialul lui mare de recuperare au dat de cele mai multe ori rezultate bune.
dalina
 
Posts: 9
Joined: Tue Jul 29, 2008 4:00 pm

Postby stepacro » Thu Sep 17, 2009 4:14 pm

Buna si felicitari pentru progresele facute de Ban!!
Acum, ca sa-ti raspund eficient, tre sa-mi raspunzi la ceva intrebari:
1. la cat timp dupa ce a inceput gradinita ai scris acest mesaj? Pentru ca e important sa diferentiem primele reactii la colectivul de copii si la un mediu mult mai structurat si mai incadrant decat acasa(poarte adesea acelesi dificultati le au si copiii tipici) de un mod de comportanment...
2. vreau sa stiu daca doamnele educ au fost informate despre faptul ca exista elemente non-tipice la Ban...O foarte buna idee ar fi o prezentare mai mult sau mai putin formala a dificultatilor pe care el le intampina in viata de zi cu zi si a programului lui si nu o prezentare generala a autismului, ca nu-i asa, aici suntem toti specialisti...si presa e de vina
3. spui ca merge cu un tutore...al carui rol este, pe langa stimularea cognmitiva, sa lucreze si autonomia si sa gereze toate dificultatile...sa modeleze adaptarea lui la prtogramul de gradinita, pe cat posibil...

4. in general, se utilizeaza un orar ilustrat in care sa avem pictograme de genul: jocuri libere/ gustare/ lucru la masuta/igiena/jocuri in aer liber/igiena/toaleta/masa de pranz/toaleta/spalat pe dinti/siesta/ etc....in functie de orarul gradinitei... Foarte util de semenea este sa i se precizeze foarte clar copiluli care sunt locurile lui in spatiul comun partajat de toti copiii, se poate lipi fotografia lui la locul sau de la masa sau pe patut... in general, toate locurile pe care el le utilizeaza. Deosebit de important, si am uitat sa spun asta, este sa fie referit la orarul sau de fiecare data cand incepe si se termina o activitate si pictograma o inlaturam.

Trebuie inteles ca o gradinita poate fi extrem de haotica si pentru copiii tipici, prima reactie in afara de plans fiind adesea refuzul siestei... Imi inchipui ca pentru un copil care are dificultati de tranzitie este nebunia de pe lume.

FFFF Important: incercati sa pastrati acelasi orar si acasa, desigur, in linii mari...adica siesta aprox la acelaeasi ore ca la gradi, mesele la fel....si desigur orarul ilustrat cu activitatile de acasa...

Sa nu uitam ca trebuie sa lucram in echipa cu toti cei implicati in viata copilului nostru! Si daca la gradi educ vor incerca sa ajute in adaptarea mai rapida la programul institutional, e de datoria dvs, sa le ajutati, pastrand un ritm cat de cat constant in viata copilului....

In speranta ca sfaturile mele va vor fi de folos,
Astept raspunsurile la intrebari
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby dalina » Fri Sep 18, 2009 3:28 pm

Multumesc pentru raspunsul prompt.Am sa raspund acum la intrebari :
1.Ban a inceput gradinita luni, 14.09.2009 si este la prima experinenta de acest gen.In primele zile nu a plans cand ne-am despartit darulterior a realizat ce se intampl si ca ramane acolo fara noi;Dimineata ii curgeau lacrimile siroaie si tot spunea "mama nu are voie", "are treaba acasa",etc si m-ar fi tras si pe mine cu el in grupa.Din punctul meu de vedere pare ca se manifesta acum anxietatea de separatie fata de parinti ceea ce ma bucura pentru ca nu este specific copiilor autisti ci mai degraba copiilor neurotipici.
2.Educatoarele au fost informate asupra naturii problemelor lui Serban; au mai avut in generatia anterioara o fetita care cel putin partial s-a integrat acolo fara insotitor(cu siguranta era mai probabil inalt functionala).Problemele cu care ne confruntam sunt crizele de frustare cand devine agitat ar musca ceva-mai in serios, mai in gluma-pentru ca stie ca nu-i voie, vocifereaza si se smiorcaie, solicita ajutorul cand ii trebuie jucarii de la alti copii(''rugam , putin" ),accepta greu refuzul(cand e vorba de jucariiler altor copii), trebuie sa-i amintim sa salute, sa spuna multumesc, sa-l corectam cand nu se exprima adecvat , adica sa fol.pers.I .
3.Merge cu 2 tutori la gradinita in functie de cum pot si ei sa-l insoteasca.Cert este ca il ajuta.I-am atentionat sa incerce sa-i acopere cu tact pornirile, sa-i redirectioneze atentia si sa-l faca sa se linisteasca repede a.i. sa nu atraga atenta cvelorlalti prea mult.
4.La noi nu cred ca este cazul sa folosim un orar sau Pecs-uri deoarece Ban este la un nivel cognitiv ridicat-acum 3 luni avea iQ 85 dupa Portage si de atunci are mari progrese in s[pecial pe limbaj si nu numai.
In ce priveste masa si somnul va trebui sa incerc eu acasa o schimbare a bioritmului sau a.i. sa ajunga sa doarma la pranz la 13,30 la fel
ca la gradinita.De mancat poate ar manca la pranz daca cineva i-ar mai da in gurita unele feluri de supa sau felul I.Mentionez ca stie sa foloseasca adecvat tacamurile dar ceva il opreste.Ar trebui lasat mai mult sa manance singur, la masa, si sa nu-i permit sa voiajeze in timp ce mananca si sa-i ntroduc incet-incet unele feluri de mic dejun servite la gradinita.
dalina
 
Posts: 9
Joined: Tue Jul 29, 2008 4:00 pm

Postby stepacro » Sun Sep 20, 2009 3:49 am

Draga Dalina, cred ca unele raspunsuri la temerile tale au venit deja odata cu adaptarea lui Ban la mediul institutionalizat...
Imi spui ca problemele de comportament incep atunci cand "devine agitat"...adica exact cand? care-i declansatorul (daca exista...). Nu vrea sa se supuna la regulile clasei...vrea sa faca numai ce are chef...aici recompensele trebuie vazute.
Spui ca se smircaie, miauna...etc....acuma, eu chiar cred ca ar trebui sa-i dam o bulina rosie pentru asta...e nemultumit si e capabil s-o exprime intr-o maniera acceptata social....eu nu m-as crampona de asta....trebuie eventual inlocuit cu formula verbala..se utilizeaza cu succes "I senteces" adica Eu sunt suparat....ajutat sa-si formuleze frustrarile adecvat.
Cand ti-am propus orarul ilustrat nu ma refeream la Pecs, nu era vorba de o utilizare in scop de comunicare a ceva (ca la pecs..) ci ca si un instrument concret, vizual pentru a se adapta intr-un mediu plin de stimuli....eu personal fac diferenta dintre cele doua.

Dupa opinia mea, trebuie sa incepi si acasa sa structurezi un pic programul lui zilnic... personal consider ca va fi mai usor atat pentru copi cat si pentru parinti.
Succes si mai vorbim
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby formykid » Sun Sep 20, 2009 10:20 am

Eu am o fetita de 2 ani jumatate care nu poate sa stea la program prelungit la cresa pe motiv ca s-a trezit si nu vrea sa mai doarma in patut. Credeam ca pentru cei care nu vor sa mai doarma se organizeaza activitati in alt spatiu dar se pare ca nu. Cel putin fiica mea s-ar juca si o jumatate de ora cu niste pitici, niste mingi sau ar desena pe caietel-cerculete si spirale. Practic ar trebui doar supravegheata din cand in cand. La urma urmelor, dupa cat se plange personalul-atentie mai ales asistenta sefa nu ingrijitoarele, ingrijitoarele imi par mai dragute si mai umane decat educatoarea de exemplu- faptul ca se face atat tam tam ca nu doarme inseamna ca in timp ce copiii dorm ele vor sa croseteze. Ok ... sa croseteze dar macar sa se uite din cand in cand la cei care nu pot sa doarma. Eu una nu sunt de acord cu programul spartan-stiu copii care de la 3-4 ani in loc sa doarma se uita pe pereti :roll: nu ar fi mai frumos sa-i lase sa se joace intr-un spatiu,mai ales ca am vazut ca exista in cresa acest spatiu :roll: ??
Asistenta sefa mi-a spus citez ca ea nu-si distruge viata de cuplu si i-a invatat pe cei doi copii ai ei sa doarma in patut oricat au plans. Nu am raspuns nimic. Dar poate intr-o zi cu soare sa-i dea Doamne Doamne un al treilea care nu vrea sa doarma in patut. Si atunci va intelege poate :?
It requires more courage to suffer than to die.
formykid
 
Posts: 55
Joined: Sat Jan 03, 2009 4:45 pm

Postby stepacro » Mon Sep 21, 2009 2:57 am

Draga Formykid,
aici nu era vorba de un program spartan...cred ca in toata povestea asta cuvantul cheie este "normalizare", in sensul in care incercam sa formam niste obisnuinte care vor fi generalizate si mai tarziu. de exemplu, la scoala..unde mai mult sau mai putin se impune, nu-i asa, statul in banca....si nu numai in Romania...sau la serviciu, mult mai tarziu, cam ai niste reguli de genul asta de respectat, indiferent de dinamica serviciului....
Am sa-ti povestesc ce se intampla cu multi, poate prea multi copii care traiesc pe continentul american. In gradinite nu prea exista foarte multe reguli, exista foarte multi copii care nu dorm la pranz sau parintii cer sa nu fie lasati sa adoarma (ca sa "pice" mai repede seara...). Copiii nu sunt obligati sa participe la activitati si sunt lasati sa aleaga ei activitatile (chiar daca nu sunt neaparat la varsta la care ar fi capabili sa faca alegeri adecvate)...in fine...ce se intampla este ca atunci cand ajung la scoala au fff mari dificultati sa respecte regulile impuse, nu reusesc sa stea jos pentru a-si indeplini sarcinile academice, vorbesc cand ii taie capul...in fine...si de aici stii unde se ajunge? direct la diagnistice de genul adhd, add etc....Si crede-ma ca sunt in masura sa apreciez ca nu e vorba de maladia sau tulburarea respectiva, ci doar de o neconsistenta a sistemului.....Nu incercam cu nimic sa stimulam astfel de obisnuinte (in nici un caz eu nu ma refer la o impunere si deci ele nu se formeaza...
Deci, cuvantul-cheie este normalizare.

Ce se intampla cu o clasa (la cresa, gradi etc)unde exista 4 copii care nu dorm? Fiecare intr-un colt se joaca? Mi mi se pare cam greu de imaginat...
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby formykid » Mon Sep 21, 2009 6:01 am

Poate ca ai dreptate,poate ca nu... Nu am avut alti copii mici...Dar cand am spus de fiimea ca poate desena un timp sau se poate juca cu niste mingi sa stii ca am avut in vedere si linistea celorlati...In general nu face galagie ...Well sunt clar si diferente de varsta de la 2 ani jumatate la 3 poate nu trebuia sa intru in discutie, dar eram si eu suparata putin pe situatia cu cresa...Pe de alta parte si comparatia ta cu scoala e extrapolata rau de tot ca sa ma exprim asa eufemistic ;) Totusi...pentru ca tu ai inceput...o profesoara daca nu scrie copilul cheama pe mami de la servici? Raspuns in cor: nuuuu...:p Deci?
:roll: Scz ca te intreb poti sa nu raspunzi dar tu unde lucrezi?
It requires more courage to suffer than to die.
formykid
 
Posts: 55
Joined: Sat Jan 03, 2009 4:45 pm

Postby dalina » Mon Sep 21, 2009 9:29 am

Pe mine m-au chemat dar nu de la servici ci de acasa pentru ca nu m-as putea ocup deocamdata bine si de servici si de recuperarea copilului.
Si eu ma intreb daca nu ne indreptam catre ADHD.Si copilul meu s-ar fi linistit daca i s-ar fi dat o carte, ar fi fost lasat sa se joace dar nu s-a ocupat nimeni in acest sens si pentru ca nu s-a conformat regulilor am fost chemata eu sa rezolv situatia.
Inteleg perfect pentru ca daca nu ar exista fermitate acum in impunerea unor reguli si in acceptarea lor de catre copil mai tarziu va fi tot mai greu si am avea probleme din ce in ce mai mari in colectivitate.
dalina
 
Posts: 9
Joined: Tue Jul 29, 2008 4:00 pm

Postby stepacro » Mon Sep 21, 2009 3:31 pm

In gradinita, exista un fel de nivel de baza vizavi de abilitatile si deprinderile sociale de mai tarziu...astfel incat, draga Formykid, nu cred ca e nici exagerata si nici extrapolata rau comparatia mea vizavi de alte sisteme institutionale....

De aceea, in primul mesaj pe care l-am scris am pomenit despre o informare a educatoarelor cat mai detaliata a problemelor cu care se confrunta copilul...cred ca ele pot gasi solutii in limitele regulilor pe care trebuie sa le respecte in mediul respectiv....adica, de exemplu, putem sa-i dam o carticica, dar nu-i permitem sa se ridice din patut etc.... Fiecare educatoare precum spuneam face parte din echipa de interventie...

Sigur ca asta cu sunatul acasa se intampla pe la inceputuri, cand nu stiu cum sa gereze copilul sau nu au chef...E partea parintelui (tot a lui...) sa gaseasca cea mai buna solutie...

Cat priveste ce fac eu si cu ce ma ocup....nu stiu daca e neaparat important.....am o experienta destul de vasta in terapia comportamentala si m-am pornit sa raspund la asta cu gradinita pentru ca am lucrat ca educ si am avut in grupa un copil autism....cu grave tulburari de comportament...si tutorii nu erau acolo in fiecare zi, dar principiul era "The show must go on".... asa ca stiu cum e sa nu vrea sa doarma, sa rada isteric, sa deranjeze copii, sa muste, sa dea din picioare etc....in timpul asta, incercand sa asigur si bunastarea celorlalti copii, somn, activitati educative etc....
Nu ma deranjeaza sa-ti spun unde lucrez ...sunt terapeut comportamental la Clinique d'approche behaviorale en autism din Montreal... crezi ca schimba cu ceva situatia?

Mai discutam
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal


Return to ABA APLICATA

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest