daca pot fi de folos....

Moderators: camel, moderators

daca pot fi de folos....

Postby stepacro » Wed Sep 09, 2009 4:54 pm

Bine v-am gasit tuturor.... Sunt un psihopedagog plecat pe meleaguri canadiene....unde din fericire am picat in mijocul problematicii autiste si in miezul aba la ea acasa...Lucrez de 2 ani in autism si tulburari din acelasi spectrum intr-un program care se cheama ICI (interventions comportamentales intenssives) avand o clientela 2,5- 7-8 ani.

Daca pot fi de folos cuiva ...nu stiu....cu raspunsuri teoretice dar mai ales practice, sunt aici....
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby dora » Wed Sep 09, 2009 9:13 pm

Bine ai venit, stepacro...

Ne poti fi de mare folos povestind tot ce-ai vazut, tot ce-ai trait...
dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby stepacro » Thu Sep 10, 2009 12:05 am

tare mi-ar face placere sa am timpul necesar sa povestesc tot ce-am vazut....si mai ales vizavi de terapia persoanelor adulte care sufera de tulburari din acelasi spectrum....Din nefericire, cum timpul este singurul lucru pe care nu-l am aici, mult mai simplu ar fi sa raspund punctual la diverse intrebari. Sigur, daca sunt persoane interesate.....
Precum spuneam, eu sunt aici...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby teo » Thu Sep 10, 2009 8:37 am

Buna si multumim pt "oferta".
Mie mi-ar fi de ajutor o tehnica/propunere de interventie pt a scapa de autostimularea cu manutele, care a trecut de la fluturat la framantat (isi apropie manutele una de cealalta si misca degetelele foarte foarte repede). Piticul are acum 6 ani, face ABA de 3 ani jumate si am incercat sa scapam de aceasta autostimulare redirectionandul sa faca altceva, prin ai spune manutele cuminti, prin al intreba cum trebuie sa tina manutele, prin ai bloca fizic manutele, prin al pune sa imite ceva, etc. Nu a mers nimic si mai mult ,pe masura ce creste se intensifica tot mai mult. Ne-ar fi de mare ajutor un sfat caci ne dispera.Multumim
teo
 
Posts: 121
Joined: Tue Jan 17, 2006 5:46 pm

Postby dora » Thu Sep 10, 2009 11:49 am

si eu vin cu o intrebare pentru o prietena...


Copilul ii loveste pe copiii mai mici decat el, sau ii tranteste si apoi fuge si rade....


La mare, pe plaja, pe la locurile de joaca, in vizita la prieteni punctul de atractie e copilul mai mic pe care il calareste un pic mai mult decat e dispus acesta sa permita...


Am obosit sa ne intrebam de ce...Ce-i de facut?
dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby stepacro » Thu Sep 10, 2009 9:39 pm

Pentru Teo :
Dupa parerea mea si subliniez asta, sa ne stabilim ca obiectiv sa scapam definitiv de autostimularea cu manutele nu este unul realist. si sa-ti explic de ce: entru ca miscarile repetitive motorii, indiferent la care nivel (maini, picioare, corp) au un rol deosebit de important[u] in diminuarea anxietatii pe care copilul o traieste. Este ceea ce numim autoregulare.... Ea apare deseori la copiii si oamenii neurotipici...sa ne aducem aminte cu totii ca aveam colegi care atunci cand erau scosi la tabla, deci in momente stresante in care nivelul anxietatii era crescut, incepeau sa-si framante mainile, sa-si legene corpul etc.
Ceea ce eu sugerez este sa construiti un program in care copilul sa aiba voie sa se autostimuleze. Deci un program in care, de exemplu, 5 minute batem din palme, 3 minute tinem palmele lipite de genunchi etc. Apoi, 5 min ai voie sa faci ce vrei tu cu manutele...eventual asociat verbal unui cuvant de genul "Acum joc"...nu stiu daca este verbal sau nu copilul..
Scopul nostru este bunastarea de ansamblu a copilului si daca asta presupune sa-l lasam sa se autostimuleze, eu cred ca putem face un compromis. Diferenta este ca va produce acelasi coportament intr-un rogram structurat pe care noi il controlam.
Mai reflectez la asta si daca mai am ceva idei, o sa revin
Numai bine
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby stepacro » Thu Sep 10, 2009 9:45 pm

Pentru Dora:
Am prea putine amanunte vizavi de problematica asta. Poti sa mi-o clarifici?
Iata intrebarile mele:
- Cum are loc intalnirea cu ceilalti copii? Se joaca un pic apoi loveste si fuge? Sau se duce dintr-o data, loveste si pleaca?....In ambele cazuri, comprehensiunea lui vizavi de situatiile sociale deci jocul e diminuata....
- cum se desfasoara intalnirea?

Sper sa ma clarfici si cu ocazia asta m-ai ajuta si pe mine sa gasesc o solutie pentru ca ma confrunt cu un copil tipic dar foarte mic care manifesta aceleasi dificultati....Si nu de alta, dar fiu-miu este totdeauna victima....deci tre sa fac ceva.

Pe curand...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby dora » Mon Sep 14, 2009 12:26 pm

Stepacro,





Lovitul copiilor se petrece in doua contexte clare:
1) atunci cind de fata este mama plus alti adulti (tutori, prieteni, mai ales prietenul mamei, sau persoane noi, indiferent genul);
Intotdeauna "victimele" sunt baieti ceva mai mici, mai rar fete.

2) atunci cind este intr-un context de interactiune fortata (vizita, plimbare prelungita, mama plus alta familie). Are o perioada variabila in care se joaca frumos, dupa care oboseste si nu stie cum sa puna capat interactiunii decit asa. Si aici mai frecvent sunt baieti mai mici decit el dar s-a produs si cu niste fete cu care se intelegea foarte bine.

In interior (la el acasa) are mai frecvent asemenea manifestari pentru ca se pare ca asociaza foarte mult casa cu teritoriul lui, a petrecut prea mult timp cu terapia si cred ca nu suporta nici un "intrus".

Mai are un tip de manifestare care este mai frecvent in interior, dar a fost si pe afara. Are tendinta de a impune celorlalti tipul de joc sau de a-i forta tinindu-i de mina sau necajindu-i, pina cind ei refuza si devin nervosi sau nemultumiti, moment in care loveste el primul.
Aici leg manifestarea de frustrarile lui, de complexul de inferioritate si de lipsa contactului. A observat ca poate controla mediul si pe indivizi in felul asta, fara sa vorbeasca sau sa se osteneasca sa invete ceva.

La 1) interpretez un fel de exclusivism legat de relatia lui cu mama. A fost atit de mult singur cu mama incit considera ca este "numai a lui".

Momentul cind au aparut - ambele de la virsta de 7 ani, au coincis practic cu aparitia ADHD ului. In interior, au aparut mai demult, chiar de pe la 5 ani.
dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby stepacro » Mon Sep 14, 2009 2:45 pm

Salut,
am inteles ce se intampla, sau cel putin asa cred.

si cum a aparut un nou element important in joc, adica adhd, iata ce propun eu:
- un time-timer pe care sper ca il gasiti in ro, sau orice altceva care sa poata fi programat sa sune (aici sunt un fel de cronometre pentru bucatarie, se rogrameaza sa sune, de exemplu, dupa 10 minute cand oul este fiert...). Ar ajuta foarte mult un stimul sonor. Cum ar putea fi folosit: sedinta de joaca de 5 minute, de exemplu(cel mail bine e de vazut constanta atentiei- adica dupa cat timp incepe sa devina nerabdator- ), suna time-timerul, 1 minut de time-out (se poate sa fie ceva de genul facem o tura de teren de joaca, daca asta il ajuta sa mai elibereze din energie; daca il excita totusi prea tare, jocuri motrice pe loc, scuturam manutele, picioarele, respiram adanc de 3 ori), apoi inapoi la joc, apoi iarasi suna si tot asa.
Daca avem de a face cu o hipersensibilitate auditiva si credem ca l-ar deranja sa sune dintr-o data ceva putem utiliza un stimul vizual. Nu stiu daca lucreaza cu pictograme si daca e capabil sa indice o pictograma; de exemplu, o imagine cu Time-out (se poate folosi semnul conventional cu cele 2 maini una peste alta) sau daca este mai functional in limbajul mimico-gesticular....

- exista un joc motric care se cheama Statuia, in fine, e vorba ca atunci cand un adult striga Statuie, copiii "ingheata" pe loc, iar cine se misca iese din joc. In general, este un joc de grup si de gradinita, dar este o unealta excelenta pentru controlul motric. De vazut daca merge cu copilul uneori ii amuza deosebit si-l invata foarte repede. Bun, daca il invata de folosit in context de joaca in locul time-timerului.

- Important: oricare ar fi metodele, adultul trebuie sa sesizeze momentul premergator pierderii interesului pentru joc, si nu momentul premergator agresiunii....e o mare diferenta sa actionam in preventie....

Cat despre interpretari, cu cine, cum si ce face, m-as abtine. Suntem in terapie comportamentala, modificam comportamente....sa ramanem in sfera asta.
Teritorialitate? N-as crede....mai degraba o rigiditate atat de specifica si o tranzitie extrem de dificila la un eveniment social (vine cineva in vizita...)

cu speranta ca vor fi de folos ideile mele,
Toate cele bune
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby teo » Fri Sep 18, 2009 1:51 pm

stepacro, multumesc pt raspuns.
Dar ma tem ca nu prea inteleg.Problema noastra este ca piciul face asta 90% din timp, indiferent de loc si de activitatea ce o face, dar adevarat mult mai accentuat si mai accelerat cand se bucura si cand este frustrat sau nervos.
Vrei sa spui ca, daca fac un program din asta, care va ocupa cateva minute, deci practic are voie sa faca asta cateva minute(sau asta vrem sa credem noi) in restul timpului nu va mai face sau se va diminua frecventa??? Este verbal copilul.
Merci
teo
 
Posts: 121
Joined: Tue Jan 17, 2006 5:46 pm

Postby stepacro » Fri Sep 18, 2009 2:47 pm

Draga teo, desigur ca la inceput programul va ocupa doar cateva minute, numai ca orice program evolueaza si la un moment dat frecventa va creste...pe de alta parte, puteti gasi pe parcursul unei zile numeroase momente in care sa-l aplicati; de exempu, la masa, asteptandu-si felul de mancare, poate fi pus in practica...ma gandesc eu ca in general in toate momentele de tranzitie, in care trebuie sa astepte ceva...
Desigur ca diminuarea frecventei va fi dificila si probabil se va desfasura pe o perioada lunga de timp, dar incercati sa recompensati mult si semnificativ momentele in care nu se autostimuleaza....trebuie sa inteleaga mesajul....
Pe de alta parte, am putea compensa cu ceva autostimularea, ma refer la ceva cu care am putea sa-i ocupam manutele...exista mingi nici moi nici dure care se cheama ca sunt antistress....pune mainile in buzunare....facem "cucu" cu mainile la ochi etc.....toate astea intr-un program pe care repet puteti sa-l aplicati in diverse momente ale zilei si in care el sa aibe ocazia sa se joace si in voia lui cu manutele.....

Mi-ar placea sa tinem legatura sa stiu cum a evoluat toata problematica asta....
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby domilys123 » Thu Oct 22, 2009 9:26 pm

buna stepacro,

baietelul meu Florin de 7 ani ,arunca obiecte de pe masa sau varsa dif. recipiente mai da si cu palma, cum as putea sa eliminam din aceste comportamente nedorite, deasemenea rade nemotivat uneori......are pampers si maninca ajutat,intelege multe lucruri dar de multe ori parca nu vrea sa faca ce i se cere,repeta unele cuvinte simple.
te rog daca poti sa-mi dai unele sfaturi, la noi in Suceava (Radauti)nu prea sunt prea multe posibilitati.

multumesc
domilys123
 
Posts: 16
Joined: Sun Oct 11, 2009 3:28 pm

Postby shakalu » Fri Oct 23, 2009 9:31 pm

teo ... stepacro are dreptate . momentan nu iti poti lua ca si scop scapatul cu desavarsire de autostimularea asta sau de oricare alta . de fapt , intr-o forma sau alta ele raman chiar si atunci cand cpilul evolueaza foarte mult sau este recuperat . doar ca aceste autostimulari sunt cizelate ca sa poata fi mult mai acceptabile din punct de vedere social sau sa apara doar in anumite momente ale zilei ... si de fapt pentru inceput un prim target ar fi cel sugerat de stepacro si anume sa reduci frecventa aparitiei . daca reusiti ca in 2-3 saptamani sa ajungeti sa o faca doar 80% din timp e o reusita si un prim pas ... o sa dureze ani pana sa scapati de cea mai mare parte dar pleaca de la urmatoarele premize : 1 . nu veti scapa niciodata de toate si 2 . trebuie sa gasesti unele care sa fie acceptate social . din ceea ce am citit scris de tine voi nu ati redirectionat ci ati incercat sa stingeti complet asta prin diferite metode ... a redirectiona o auotstimulare inseamna a inlocui autostimularea care este "ciudata" cu una mai putin ciudata din punctul de vedere al societatii ... iar sugestia lui stepacro este execlenta . sau ma rog , noi am incercat-o acum vreo 5 ani si ceva si a functionat ....
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby stepacro » Sat Oct 24, 2009 2:41 am

draga Domilys,
Descrii foarte exact comportamentele lui Florin, doar ca eu am nevoie de o gramada de alte informatii...in ce context arunca de pe masa (atunci cand este solicitat sa faca ceva, nu-i place mancarea sau asa, pur si simplu, trece pe langa masa si le arunca...)..
De altfel, am vazut ca ai mai postat ceva topici...mie personal mi-ar fi tare de folos daca ai posta o poveste mai lunga care sa cuprinda evolutia lui Florin pana la 7 ani... O poti face la rubrica O zi cu copilul meu si ai sa vezi ca vei primi mult mai multe raspunsuri.
Faptul ca nu ai primit "solutii" la problemele pe care le descrii nu inseamna decat ca nimeni nu se grabeste sa traga concluzii pripite sau sa-ti dea ceva "retete de ceaiuri" cu care s-ar putea vindeca fiul tau... Incearca sa ne spui povestea ta si eu iti garantez ca vei avea atunci raspunsuri si inca...profesioniste!
Te asteptam
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal


Return to ABA APLICATA

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest