Idei de recompense

Moderators: camel, moderators

Idei de recompense

Postby Zugoor » Wed Apr 08, 2009 7:07 pm

De ceva timp am trecut la sistemul de recompensare cu tokeni,iar recompensa o primeste la sfarsitul a 50 de min .Sistemul merge fantastic pt el dar evem o mica problema.De vreo 3-4 sapt suntem la o dieta care presupune eliminarea completa a zaharurilor(in afara mierei de albine),a glutenului,orezului,cartofilor,etc ,ceea ce inseamna ca nu primeste nimic dulce dar nici cipsuri si multe altele .In acest timp a lucrat pt carti,reviste,plastilina,stikere,jucarii(imprumutate sau cumparate mai ieftin),filmulete,dar acestea nu le prea percepe ca recompensa .Am intrat in panica ,ca nu mai stim ce sa cumparam,astfel incat sa fie si frumos si ieftin,in max 40 -50 mii bucata.Am o rugaminte pt cei care lucreaza in acest sistem,sa ne spuna ce folosesc ei in afara alimentelor.Trebuie sa fie lucruri concrete,recomp de genul filme sau iesire in parc nu functioneaza inca la noi,caci suntem de putin timp in acest sistem.
Multumesc
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby dora » Wed Apr 08, 2009 9:40 pm

Pliculete de sampon, balsam, cafea,sapunuri, deodorante, cosmetice,nasturi,tuburi mici de pasta de dinti, borcanase mici cu margele, seminte etc
dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby gamara2 » Thu Apr 09, 2009 1:02 am

la noi merge foarte bine ca recompensa oul kinder. dar rares e interesat numai de partea comestibila din ou, si in timp am adunat o sacosa frumusica de surprize de ou kinder, nedesfacute (jumatatea in care e surpriza e sigiliata). daca crezi ca ar fi interesat de ele, ti le trimitem cu draga inima.
gamara2
 
Posts: 140
Joined: Mon Jun 16, 2008 2:13 pm
Location: Timisoara

Postby Zugoor » Thu Apr 09, 2009 9:48 am

Multumesc de sfaturi Dora.Semintele chiar sunt o idee buna.In privinta cafelei,il mai las vreo 2 ani pana ii :D dau

Gamara,si la Egu mergea f bine oul KInder,dar il interesa doar jucaria,restul dona surioarei.Daca iti prisosesc surprizele,si eu le accept cu draga inima.Iar daca imi spui cu ce ii place lui Rares sa se joace,pot oferi si eu,cu mare drag.
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby zenobia » Fri Apr 10, 2009 10:11 pm

Zugoor, cu cafeaua poti rezolva usor: noi am cumparat de la Plafar inlocuitori de cafea pe baza de plante (orz sau cicoare). Sunt extraordinar de bune si nu contin nici o substanta excitanta.

la fel, am cumparat bere fara alcool...in cazul in care ii face cu ochiul ce aveti voi la masa :D

te poti gandi insa si la alt gen de recompense. De exemplu, i-ar placea sa stea singur 5 minute si sa faca ce vrea el, fara sa-l bata nimeni la cap? Puteti folosi pt asta o imagine care sa insemne "vreau sa stau singur" .

de ce spui ca iesitul in parc sau filmele nu functioneaza ca recompense? nu ii plac sau ti se pare ca nu le asociaza cu lectia pe care tocmai a terminat-o? noi folosim din plin filmuletele: fie filmulete cu Maria si fratii ei facute in diverse situatii, fie filmulete cu cantecele care ii plac ei (descarcate de pe youtube, nursery rhymes).
zenobia
 
Posts: 188
Joined: Fri Feb 04, 2005 1:04 am
Location: Bucuresti

buna seara

Postby monicuta » Sat Apr 11, 2009 12:54 am

Alte recompense care la noi au mers sunt: cartonase scoase de pe internet cu diverse imagini(cu animale, stelute, inimioare), mingii care sa le puna intr-o cutie sau sa le arunce, tacamuri colorate, masinute, sa puna pe snur margele imediat dupa finalizarea unei lectii,sa punem mainile pe masa una peste alta si sa le ridicam spunand uraaa, sa puna litere sau cifre pe tabla magnetica, sa ii dau o carte care ii place si dupa fiecare rasp bun sa i-o dau cateva secunde,sa faca baloane din sampon, sa ii dau carlige de rufe sa le aseze pe marginea unui vas. Acum mai nou nu ii dau uneori recompensa materiala si daca face foarte bine o lectie il iau in spate si fac calutul, sau il invart si se amuza foarte tare.

Sper sa va fi fost macar putin de folos.
monicuta
 
Posts: 33
Joined: Thu Feb 21, 2008 8:27 pm

Postby fag10 » Sat Apr 11, 2009 4:27 pm

Baietelul nostru vrea sa primeasca, de cateva saptamani, numai note (calificative) pentru ceea ce face, scrise intr-un carnetel sau puse cu un creion carioca direct pe pagina unde a avut de rezolvat sarcina. O alta placere este aceea de a decupa din diverse reviste imagini de tot felul, in special copii si imgini cu trenuletul Thomas.
fag10
 
Posts: 57
Joined: Thu Jan 31, 2008 12:10 am

Postby Zugoor » Sun Apr 12, 2009 12:56 pm

Zenobia,trebuie sa caut cafeaua aia de cicoare,ca eu cam exagerez cu cafeaua.Si daca o sa-i placa si lui si nu e periculoasa..
Referitor la cartonasul cu VReau sa stau singur,avem asa ceva,o poza cu el relaxat intr-un patut improvizat pt el in balcon pt relaxare,loc unde sta cand vrea sa fie singur.L-am invatat sa spuna Pauza ,si sa ne dea cardul.Iar cele 10 15 min de pauza mare sunt doar pt ele,nimeni nu il deranjeaza atunci,cu atat mai mult cu cat fetele trebuie sa se pregateasca pt noua ora.

Filmuletele nu prea functioneaza ca recompensa finala,mereu se uita sa vada daca nu e si un premiu langa panoul de premiere.Se uita la film dar de multe ori are senzatia ca a fost inselat si a muncit degeaba.Cu un singur film a mers ,un desen indian cu elefanti,pt care a muncit jumate de zi.Dar a trebuit sa ii mai aratam pe parcursul orei secvnte scurte sa ii amintim pt ce munceste.Am gasit si niste site-uri faine pt copii,dar am folosit aceeasi chestie,ii mai aratam din cand in cand La fel si cu iesitul afara.Peste cateva luni va trebui sa invete si asta,dar momentan suntem doar de 2 luni in acest sistem si are nevoie de recompense concrete,la care se uita mereu pe parcursul orei sa vada daca mai e acolo si cati tokeni mai are de adunat.

Monica,si noi folosim multa joaca pe tot parcursul orei,in fiecare pauza dintre sitting-uri,insa la sfarsit ,dupa ce aduna cei 10 tokeni,trebuie sa primeasca o rasplata,binemeritata,a unei intregi ore de munca,in care nu a primit decat tokeni,adica promisiunea premiului final.Iar acel premiu trebuie sa il tina motivat o ora intreaga

Fag10,la noi merge tare bine chestia asta cu decupatul,decupeaza tot ce prinde,mai ales tot ce e cu Winnie the pooh and friends,si mai nou l-am vazut facandu-si propriile secvente cu acele decupaje.

Un alt sfat bun pe care l-am primit si poate o sa va ajute si pe voi este sa ii luam recompensa primita la sfarsitul zilei,dupa ce s-a jucat cu ea,si sa o refolosim dupa o perioada.Va trebui oricum sa avem si noutati dar nu vom mai fi atat de disperati sa gasim mereu altceva.

Va multumesc tuturor pt ajutor.Si daca mai avem idei le putem posta aici,poate ajuta si pe altii care lucreaza cu tokeni.
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby zenobia » Sun Apr 12, 2009 6:13 pm

pai, e foarte simplu sa-si aminteasca ce va primi dupa 10 tokeni: faceti poze cu filmuletul respectiv sau cu o secventa din el. Noi asa am facut, am avut poza si cu Baby Einstein, si cu melodiile ei preferate de pe calculator, si vedea mereu poza respectiva pe tabla de premiere.

la fel si cu parcul, faceti poza si lipiti-o cu arici pe tabla de premiere.

dar stiu ca Egu are un frate sau sora (iarta-ma, nu mai retin exact). NU il tenteaza vreo joaca impreuna? baba oarba, de-a v-ati ascunselea? la fel, poti face poze pt fiecare joculet comun.
zenobia
 
Posts: 188
Joined: Fri Feb 04, 2005 1:04 am
Location: Bucuresti

Postby Zugoor » Sun Apr 12, 2009 10:54 pm

Chiar merita incercata ideea cu pozele.Cu atat mai mult cu cat afara se face cald si am putea iesi in fiecare pauza,caci avem un parc chiar in fata blocului,dar in egala masura si cu filmele si site-urile.Daca ai niste sugestii de site-uri dinamice pt copii,te rog sa imi spui.Noi folosim site-urile cu Winnie the Pooh ,si MIkey Mouse clubhouse,si Fisher price.Si de pe you tube funny animal videos,sau documentare cu elefanti ,in special.

Din pacate,desi avem o fetita dispusa sa se joace cu el la orice ora ,el nu arata nici urma de interes.Am facut poze cu ei jucandu-se dif jocuri,dar nu ii spun nimic pozele.Organizam saptamanal sesiune de joaca intre ei,plus ca fetita intra si in lectii cand vine de la gradi si in pauze se joaca impreuna.Dar nu e o recompensa pt el,ii este egal cu cine imparte jocul.Din pacate.
Zugoor
 
Posts: 209
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby dora » Wed Feb 16, 2011 2:49 pm

Puterea motivației în procesul terapeutic


“Nu prea e încântat de nimic, nu e nimic care să-și dorească”


Orice persoană, orice copil are preferințe, lucruri care îi plac și lucruri pe care le respinge. Este o observație empirică, așadar vă invităm să vă observați copilul pe parcursul unei zile întregi: ce îi atrage atenția, la ce se uită, pe ce pune mana, la ce râde, cu ce se autostimulează, ce lucru pe care i-l refuzați îi determină o reacție puternică de frustrare, ce caută el de cele mai multe ori. Este ceva dulce, o jucărie, un gâdilat, o tumbă, o trambulină, reclamele, o anumită emisiune, un cântec, eticheta de pe o cutie de medicamente, un ambalaj, o oglindă, un titirez, un yo-yo, ecranul luminos al calculatorului, o anumită pagină dintr-o carte, sucul cu acid, agitatul unei sticle de Fanta, o anumită siglă, un pantof cu șiret, un instrument muzical, orice, oricât de ciudat vi s-ar parea, poate deveni o motivație pentru învățare.

Dacă totuși nu știți cum să faceți acest lucru, citiți (sau recitiți) Capitolul 7 despre motivație din “The Me Book”, povestea Kendrei.


“Copilul meu nu are nevoie de recompensă, invață și fără”


E ca și cum ai afirma că oamenii mari nu au nevoie de salariu, că se pot duce la serviciu pe gratis (“munca patriotica” vă spune ceva?). Sau că elevii nu au nevoie de calificative și de note. Că oferirea de burse pentru studenți este o măsură inutilă- ce-ar fi să o desființăm?!

Oare de ce să nu renunțăm la cataloage? Copiii ar trebui să știe că învățarea este spre binele lor, deci trebuie să învețe dacă vor să ajungă mai târziu “cineva”. Oare nu subestimăm puterea clipei la vârsta copilăriei? Viitorul este o noțiune abstractă, mai ales pentru preșcolari. Copiii invață mai întâi “ieri” și mult mai târziu “mâine” (dacă “mâine” înseamnă bălăcitul în piscină sau surprinderea în flagrant a lui Moș Crăciun în timp ce pune cadourile sub brad, atunci “mâine” capătă într-adevăr foarte mult sens și o deosebit de mare importanță). Dar ceea ce se întâmplă azi, ceea ce “vreau”, “îmi place” și “pot face” acum este cu mult mai important decât pregatirea pentru un viitor luminos peste “un infinit de catralioane de ani”. Copiii cunosc puterea clipei și nu sunt dispuși să renunțe cu ușurință la ea. Fie ei copii tipici sau autiști.

De ce un copil cu autism ar fi dispus la efortul de a fi atent cand terapeutul vrea să îl învețe cum să facă un puzzle sau cum să folosească prosopul pentru ștersul pe mâini? “Oricum nu-mi place să fac puzzle, iar pe mâini mă poate șterge mama ca și până acum”. În schimb, ar putea să analizeze firele de praf care plutesc în această minunată rază de soare. Sau ar putea să se gandească la circuitul apei prin țevile care împânzesc subsolurile orașelor.

Ei bine, cred că banuiți unde vreau să ajung. Nimeni nu face nimic dacă nu este motivat. Copilul cu autism trebuie ajutat sa înțeleagă rostul invățării. Unii copii sunt deosebit de curioși și motivația intrinsecă se dezvoltă la ei cu mult mai repede decât la alții. Indiferent cum ar fi, ei nu știu ce e și ce nu e important să învețe, cu ce ar trebui să își ocupe timpul și mintea și ce nu este adecvat să facă parte din preocupările lor. Rolul terapeutului este tocmai de a intermedia comunicarea copilului cu mediul, de a-i furniza cunoștințele necesare ca el să devină cât mai independent și ca să ințeleagă lumea cu scopul ultim de a-l învăța cum să învețe, pentru a se putea retrage. Dar copilul știe cât de importante sunt toate acestea pentru el?

Cum îl determin să facă această conexiune? Prin motivație. Așa îi arăt ce face bine și ce nu. Ce îl ajută și ce nu. Întărind ceea ce el face bine și descurajând ceea ce nu este adecvat. Ghidându-l în însușirea comportamentelor pozitive. Copilul cu autism are nevoie de mesaje clare: dacă terapeutul (sau părintele) nu întărește comportamentele pozitive, nu i le scoate în evidență, nu îl ajută pe copil să le conștientizeze, cum ajunge copilul să diferențieze între cele două tipuri de comportamente, pozitive și negative?

Să presupunem că un copil ar putea învăța și fără recompensă. Contează însă și cum învață, calitatea si ritmul invățării. Ca și aplicabilitatea a aceea ce învață în situațiile pentru care îl pregătim pe copil: interacțiunea cu alte persoane, în speță cu ceilalți copii, educatoarea și mai târziu învățătoarea, profesorii. Când învățarea se face fără recompensă sau aceasta din urmă este dată după criterii ambigue, când și când, după cum consideră terapeutul, copilul ajunge la rândul lui să facă lucrurile… când și când, atunci când și dacă este el dispus să le facă. Nu oricând, nu oriunde și nu cu oricine.

O altă explicație pentru care unii părinți resping recompensarea, mai ales pe cea primară, fizică, este fuga de “dresaj”. Aici nu îi pot contrazice: ABA, la început, atenție, la început, este asemănătoare dresajului. Etapa de “dresaj” este însă imposibil de ocolit și necesar de parcurs pentru trecerea la funcționarea normală a copilului. În plus, recompensarea, întărirea nu se reduce la recompensarea fizică. Lovaas recomandă retragerea cât mai timpurie a recompensării fizice, atenție, însă, nu a recompensării în general.

Motivația este motorul terapiei.

Există de asemenea o procedură aparte de retragere a recompensei primare, ea nu se face brusc. Şi, o dată ce întăritorul fizic nu mai este folosit, nu înseamnă că elevul nu mai trebuie să primească nimic în schimbul efortului lui. Există alte modalități de recompensare, de natură socială. Motivația extrinsecă este importantă atât timp cât copilul încă nu are una intrinsecă și contribuie la formarea acesteia.

Este nevoie să facem aici diferența dintre mită/ santaj și recompensare: prima se dă înainte de comportament; a doua urmează comportamentului (este o consecință a acestuia).

Credem că un copil, orice copil învață mai repede și mai temeinic când există o motivație puternică și când aceasta este gestionată corect. Încercați numai să măsurați viteza cu care reține ceea ce îi place, comparativ cu alte cunoștințe care din punctul lui de vedere vin din lumi prea îndepărtate!



Articol de Diana Laura Dima

http://www.autisminfantil.ro/articole/7 ... eutic.html
dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby camel » Sat Feb 11, 2012 4:16 pm

ca sa ne reamintim ca lauda/recompensa sociala nu este ceva artificial, specific doar terapiilor de recuperare..ci este ceva de care au nevoie toti copiii si care ii motiveaza

http://mamebune.ro/index.php/2012/02/11/sa-i-si-laudam/

"Nu știu cum stau lucrurile în alte familii, dar la noi nu trece zi de la Dumnezeu să nu facă pitica vreo boacănă care să nu poată fi trecută cu vederea, pentru care eu evident să o cert. Și dacă stau bine să mă gândesc, treaba asta, cu certatul, se întâmplă și de mai multe ori pe zi, pentru că oricât i-aș explica ce are voie să facă, și ce nu, dânsa parcă pentru a-mi face în ciudă face numai lucruri din categoria „NU”.

Unde vreau eu să ajung este faptul că toții părinții le arată copiilor într-un fel sau altul unde greșesc, dar din păcate prea puțini le arată și ce au făcut bine. Părerea mea este că din moment ce îi cerți, pentru ceva rău sau greșit, trebuie să-i și lauzi atunci când fac un lucru bun, mai ales că cei mici tânjesc după atenția părinților.

Cred că ați observat și voi că atunci când nu-i băgăm în seamă sau nu prea avem timp de ei, cei mici fac repede câte-o năzbâtie, chiar dacă știu că vor fi certați, doar pentru a ne atrage atenția. Dacă până și-un reproș este bun pentru ei, vă dați seama cât de mult valorează o vorbă bună, o laudă.

Mai mult de-atât, cum să învețe care sunt lucrurile bune, dacă nu le-o arătăm, pentru că atunci când fac ceva rău, repede sărim cu gura pe ei. Haideți să facem la fel și atunci când fac ceva bun. L-ai certat că nu a salutat?, atunci laudă-l când ia o mizerie de pe jos și o aruncă la coșul de gunoi! Îl cerți când se murdărește? laudă-l și când te ajută să speli vasele! Laudele îi stimulează pe cei mici și îi ajută să capete încredere în ei înșiși, plus că atenția pozitivă îi face să se simtă iubiți și apreciați.

Și, să nu uităm că oricine are nevoie să mai audă câte-odată o vorbă bună. Mai ales cei mici."
camel
 
Posts: 612
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea

Postby camel » Sun Sep 30, 2012 7:11 am

idei de rcompense sociale=laude

- Interesant!

- Te descurci bine!

- Nemaipomenit!

- Incredibil!

- Excelent!

- super!

- Grozav!

- Senzational!

- Formidabil!

- Bine gandit!

- Bine facut!

- Extraordinar!

- Perfect!

- Asta e!

- Nu-i rau!

- Fantastic!

- Exceptional!

- Serioasa treaba!

- Bine organizat!

- Mai bine ca oricand!

- Stiam ca poti sa o faci!

- Acum ai inteles!

- E scopul lui Dumnezeu pentru tine!

- Inteligent!

- Ce frumos este sa-L vezi pe Dumnezeu cum lucreaza in viata ta!

- Esti bine pregatit!

- Data viitoare va fi mai usor!

- Ai ajuns la culmea potentialului tau!

-Celui care munceste nu-i este niciodata rusine!

- Se intrevede rezultatul!

-Merge bine!

- Esti mult mai bun astazi!

- Te-ai depasit pe tine insuti!

- Iti merge mintea!

- Imi faci meseria mai placuta!

- Esti pe drumul cel bun!

- Azi te prezinti la nivel international! :)

- Ia te uita la tine!

- Ce imbunatatire!

- Sunt multumit!

- A meritat!

- M-ai lasat fara grai!

- Teribil!

-Sunt mandru de tine!

- MInunat!

- De apreciat!

- Frumos!

- Cum de ai ajuns asa destept!

- Cu adevarat Dumnezeu lucreaza prin tine!

- o adevarata opera de arta!

- O capodopera!

- Creativ!

- Ma bucur!

- Fascinant!

- Esti si tu surprins, nu-i asa?

- Dai dovada de o gandire profunda!

-Matur raspuns!

-Lucru de exceptie!

- Merita discutat!

- Parintii tai vor fi mandri de tine!

- Emotionant!

- Aceasta dovedeste multa introspectie!

- Ai atins noi preformante!

- Dai dovada de multa intelepciune!

- Din ce in ce mai bine!

- Grea treaba, dar bine facuta!

- Ai facut un lucru unic!

- Esti grozav si rezultatul e pe masura!

- Ai parcurs kilometrul in plus!

- Esti hotarat sa ajungi la perfectiune!

- La fix!

- S-a nascut o stea!

- Buna alegere!

- E cazul sa aplaudam!

- Omida s-a facut fluture!

- foarte dragut!

- Ce incurajator!

- performanta olimpica!

- N-am cuvinte!

- Extraordinar de incantator!

- Merge bine!

- Remarcabil!

- Incantator!

- Te-ai straduit!

- Esti in frunte!

- Treaba demna de un rege!

- Ai pornit spre succes!

- Fabulos!

- Splendid!

- Este o placere sa predau cand tu te descurci asa de bine!

- De neuitat!

-Deosebit!

http://ursuletinazdravani.wordpress.com ... -un-copil/
camel
 
Posts: 612
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea

Postby stepacro » Sun Sep 30, 2012 1:49 pm

Incercati fructe uscate presentate ca si bomboane: stafidele din alea mari Thompson se cheama, ccranberries uscate, bucati de caise etc.
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby camel » Sun Sep 30, 2012 3:28 pm

intr-adevar fructele uscate sunt o alternativa foarte buna de recompensa, daca copilul le accepta si prefera (in cazul nostru fetita da, baiatul nu)...caci rezista mai bine la "transport" si temperaturi ridicate....mai ales vara la gradinita sau la generalizari ciocolata nu avea rost sa pun, caci ajungea toping de ciocolata pana sa fie folosita...iar diferite napolitane si biscuiti ajungeau toti sfaramati....si fructele uscate au fost solutia perfecta...stafide, prune uscate, caise uscate taiate felii etc
camel
 
Posts: 612
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea


Return to ABA APLICATA

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron