ABA, PECS, DTT , PRT

Moderators: camel, moderators

ABA, PECS, DTT , PRT

Postby somalezu » Wed Jul 30, 2008 10:41 pm

Astazi s-a incheiat workshop-ul organizat de catre Fundatia Inimi Deschise avand speakeri din California.
Daca e nevoie pot reveni cu feedback (mixt) despre acest eveniment.
Pe scurt insa am inteles (in sfarsit) si eu o chestiune "de baza" care imi scapase cu desavarsire pana acum : ABA se refera strict la principii (mecanismul A-B-C, definirea notiunilor de prompt, etc). Principiile sunt insa doar .. notiuni abstracte care trebuiesc concretizate intr-o metoda de lucru.
Cand spuneam empiric "facem ABA" gandindu-ma la tehnica SD-raspuns-recompensa de fapt ne refeream la una din implementarile principiilor ABA - metoda inventata de Lovaas si care se pare ca e cunoscuta sub numele de DTT (Discrete Trial Teaching/Training).
Si daca Lovaas este doar "o forma de ABA" - au fost enumerate inca vreo doua care cred ca merita mai multa atentie din partea noastra.
Stiam de mult despre PECS dar nu m-am gandit niciodata la PECS ca la o forma de ABA. Ei bine da, potrivit speakerului de astazi, PECS se pare ca ar fi cea mai populara implementare a principiilor ABA (heh .. multa vreme m-am lasat pacalit de organizarea forum-ului .. de faptul ca avem o categorie "ABA" paralela cu una "PECS" - ceea ce m-a determinat sa stau departe de PECS.. pentru ca eu vreau doar ABA ! :-) ).
Se pare ca atat specialistii de la ABC care au tinut workshop-ul din iunie cat si speakerul de astazi erau mari fani PECS (considerat chiar si mijloc de stimulare a exprimarii dorintelor copiilor si in ultima instanta, promotor al verbalizarii..) si credeau cu tarie in combinarea tehnicilor.
O noutate absoluta pentru mine (ca definitie) a fost insa PRT - Pivotal Response Training - o abordare foarte naturala a invatarii in contrast cu DTT(Lovaas). PRT isi propune ca scop cresterea motivatiei copilului si antrenarea lui in a raspunde la stimuli multipli - si face asta exploatand in primul rand interesele copilului si incurajand orice urma de initiativa. La prima vedere atat terapeutele lui Tudor cat mai ales sotia mea aplica de luni de zile tehnici definite in PRT - pentru ca pana la urma par sa fie doar chestiuni de "bun simt", dar care cred ca se potrivesc foarte bine cu etapa curenta de dezvoltare a lui Tudor.
Mi-ar placea sa citesc mai multe despre PRT - asa ca daca cineva stie de vreo carte sau lucrare despre aceasta tehnica sau daca are experienta in aplicarea acestor notiuni in paralel cu DTT e rugat sa raspunda in cadrul acestui topic ..
Va multumesc anticipat,
Cosmin
somalezu
 
Posts: 284
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby shakalu » Thu Jul 31, 2008 9:59 am

somalezu ... doua note relativ scurte : prima ar fi ca PECS nu e in nici un fel o forma de ABA . PECS se poate adapta in asa fel incat sa foloseasca principiile ABA si intr-o anumita masura sa devina mai eficient dar PECS si ABA sunt diferite ca vinul si apa :) ... si intr-adevar PECS poate ajuta la dezvoltarea abilitatilor de comunicare .
in ceea ce priveste PRT versus DT ... pai PRT e o forma de generalizare . sau ma rog , in ABA asa cum a descris Lovaas exista deja programe care se ocupa de asta din perspectiva generalizarii . Adica , ceea ce vroiam sa notez este ca PRT nu e neaparat ceva diferit ... e generalizare in vivo. Desi daca e sa ma intrebi pe mine , o familie care face ABA , si careia dupa un anumit timp ,i-au intrat in sange principiile ABA va face PRT in tot restul timpului care nu e alocat pentru lectii ... doar ca nu stie ca se numeste PRT ;)
Last edited by shakalu on Mon Aug 04, 2008 3:51 pm, edited 1 time in total.
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby somalezu » Thu Jul 31, 2008 2:18 pm

Incerc sa expun lucrurile asa cum au fost prezentate (sper ca perceptia mea sa nu fie denaturata). Nu sunt in masura sa pun insa in discutie validitatea celor prezentate la seminar (mie insa mi s-au parut logice si nu gasesc nici un contraargument care sa infirme afirmatiile care au fost facute la seminar).
Speaker-ul chiar ne-a atras atentia asupra sintagmei "o familie face ABA" - explicand ca ABA este un set de principii (idei) si nu defineste si modul in care vor fi folosite aceste idei pentru a modifica comportamentul copiilor. De cele mai multe ori ar fi corect sa se spuna "o familie face DTT" (referindu-se la tehnicile descrise de Lovaas) sau "o familie face DTT si PRT si PECS" sau "o familie aplica principiile ABA sub mai multe forme folosind multiple interventii".
Se poate spune ca PECS nu e o forma de ABA pentru ca, in perspectiva de mai sus, ABA e un concept abstract care "nu are forme". ABA ar fi doar setul de idei precum "orice comportament (bun sau rau) este invatat" "orice comportament poate fi intarit prin recompensare", "orice comportament are o cauza si o consecinta". Toate aceste afirmatii nu spun absolut nimic despre modul in care trebuie sa intervenim practic asupra copilului. Utilizand aceste concepte s-au definit strategii de interventie precum DTT, PRT si PECS.
Ca DTT este dezvoltat pe baza principiilor ABA (e o implementare a presupunerilor de mai sus) cred ca e evident pentru toata lumea. Conform teoreiei de mai sus, DTT se obtine adaugand la principiile de mai sus un set de proceduri de lucru (dati un SD (comanda) asteptati x secunde pentru un raspuns, oferiti y recompensa sau z <nu informativ>, folositi no-no-prompt, utilizati faze gen MT,RR, generalizare). DTT pune in practica principiile abstracte ABA.

PECS nu reprezinta folosirea imaginilor in lucrul cu copilul, ci un anumit protocol (stil de predare) care porneste de la principiile ABA (la drept vorbind Andy Bondy este un specialist ABA). PECS pune in practica principiile abstracte ABA (avand evident cu totul alte obiective decat DTT).

Cum nu am acum slide-urile la mine, nu prea am cum sa argumentez cele de mai sus decat prin cautari google :
http://www.abiq.org/events/2006conferen ... ptions.ppt
"The Picture Exchange Communication System is a picture-based functional communication system developed over 20 years ago by Lori Frost, a speech pathologist, and Andy Bondy, a behaviour analyst. It combines theory and strategies from applied behaviour analysis with a pragmatic approach to functional communication"
"Every step in PECS was developed from the principles of ABA".

sau
http://www.calstatecec.com/ideia/The_Tr ... cation.pdf
"For more than 30 years the fundamental theoretical or conceptual approach to teaching children with Autism has been Applied Behavior Analysis (ABA)
•The principles of ABA provide the foundation for two of the three approaches that we will discuss
–DTT
–PECS
"

Nu incerc sa declansez un razboi religios si nici nu ma deranjeaza in nici un fel daca folosim termenul ABA intr-un mod sinonim cu DTT.
Am vrut doar sa atrag atentia ca PECS si PRT nu reprezinta "alternative" la ABA si ca nu sunt in nici un fel in contradictie (sau paralel) cu principiile ABA (si nici macar cu stilul de lucru din DTT). Cel putin dupa parerea unora din specialisti, PRT si PECS reprezinta interventii bazate pe principiile ABA.
Si personal am fost convins atat de catre cei de la ABC (workshop-ul din iunie) cat si de speakerul de la seminarul de zilele trecute si cred in avantajele unei abordari deschise, bazate pe combinarea mai multor tipuri de interventie (DTT/PRT/PECS/TAG/etc) -
Somalezu
somalezu
 
Posts: 284
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby liann_an » Thu Jul 31, 2008 3:23 pm

Din experienta...
Am lucrat 2 ani jumatate cu o fetita non verbala care comunica functional cu ajutorul imaginilor PECS.
Copilul lucreaza ABA (in sistemul DTT) raspunzand cu PECS, singurul sistem de comunicare care-i este la indemana, alaturi de cel gestual.
Lucreaza ABA (DTT) programe referitoare la limbajul receptiv dar si de limbaj expresiv cu ajutorul acestor pictograme. Isi exprima nevoile, sentimentele, aceste imagini sunt practic "gura" ei.
A masterat de exemplu programul de Intrebari sociale raspunzand cu cartoanele ei la intrebari ca: Cum te cheama? X (arata poza ei), Ce-ti place sa bei / faci / mananci / asculti? aratanad imaginile, dar toate le-a invatat in DTT. Cum te simti? (arata mi-e foame / frig / sunt suparata /etc). PECS se foloseste si de catre copiii mici inainte ca acestia sa dobendeasca sistemul verbal de comunicare, ca suport.
La copiii cu autism DTT este baza cu care pornesti la lucru (lectiile, programele efective), ajungand, cu rabdare la PRT (generalizare). Toate cunostintele acumulate de copil la masa cu DTT pleaca in PRT de regula si nu invers. Desi exista programe de invatare incidentala, rezolvare de probleme, desi pe parcurs recompensa de rareste si deci incepe sa dispara DTT, baza in lucrul cu copiii cu autism o constituie DTT. Este modul organizat in care lor li se clarifica lumea. PRT face orice parinte inainte sa inceapa terapia, fara sa stie ca se numeste asa, cu rezultate foarte slabe, aproape nule iar rezultatele foarte evidente apar cand programul organizat al copilului incepe sa se bazeze pe DTT.
liann_an
 
Posts: 53
Joined: Mon Feb 23, 2004 11:28 pm
Location: BUCURESTI

Postby somalezu » Thu Jul 31, 2008 4:10 pm

Nu am inteles exact din exemplul tau cum ati invatat PECS, insa din ce am inteles eu PECS NU se preda prin DTT. PECS nu inseamna imaginile, ci modul de predare care e diferit de DTT (etapele..). Evident, dupa invatarea PECS, acest sistem se poate folosi pentru orice fel de comunicare - inclusiv pentru comunicarea necesara pt diverse programe din DTT.
Iar PRT-ul pare sa fie un mod de lucru cu copilul gandit sa se axeze pe interesele lui si pe premiile naturale .. nu cred ca e limitat doar la generalizarea din DTT (sau mai bine zis, cred ca generalizarea din DTT si PRT-ul folosesc notiuni similare din perspective si cu scopuri diferite).
Daca PRT-ul isi propune sa foloseasca interesele copilului pentru a-i preda <exact acele lucruri> care il intereseaza urmarind in acest fel cresterea motivatiei, generalizarea in DTT pleaca de la premiza ca itemii au fost deja masterati la masa si sunt doar "constientizati" in mediu - ceea ce e cu totul alta poveste cu un alt scop (scopul aici e invatarea item-ilor, scopul in PRT e in primul rand boost-ul la capitolul motivatie).
Pe de alta parte PRT-ul isi propune invatarea directa a unor itemi intr-un mod natural tocmai pentru a ocoli generalizarea si problemele conexe. Ceea ce inseamna ca PRT-ul nu e acelasi lucru cu generalizarea din DTT doar pentru ca foloseste mijloace identice, sunt diferite pentru ca au scopuri diferite si momente diferite de aplicare.
Cred ca PRT poate fi folosit in paralel cu DTT dar pentru itemi sau programe diferite. Atunci cand se folosesc strategiile PRT cu itemi masterati in DTT nu facem PRT, ci generalizare.
As vrea sa citesc insa mai multe despre PRT - imi puteti recomanda vreo carte care trateaza aceasta interventie ?
Cosmin
somalezu
 
Posts: 284
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Cateva resurse despre PRT

Postby somalezu » Sun Aug 03, 2008 10:28 pm

Am cautat in weekend-ul asta informatii despre Pivotal Response Training pe net ..
Cateva resurse :
Un interviu (audio, format mp3, in engleza) cu initiatoarea PRT : http://autismpodcast.blogspot.com/2007/ ... n-and.html
(dati click pe Listen sau accesati direct link-ul asta http://ripple.radiotail.com/219/50-75/5 ... eibman.mp3 ).
(au vorbit pe scurt si despre noua ei carte numita Science and fiction of Autism - care mi se pare interesanta (ca titlu cel putin).

Centrul de cercetare al universitatii din Santa Barbara : http://kady.education.ucsb.edu/autism/index.html

Manualele (posibil sa fac comanda .. ) : http://kady.education.ucsb.edu/autism/b ... nuals.html

O descriere sumara PRT :
http://www.users.qwest.net/~tbharris/prt.htm#MOTIVATION
somalezu
 
Posts: 284
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby shakalu » Mon Aug 04, 2008 3:15 pm

somalezu ... nu vreau sa intru nici in detalii si nici in polemica caci nu asta e scopul forumului . nu ma pot insa abtine sa nu notez niste lucruri vis a vis de posturile tale . terapiile comportamentale nu sunt neaparat ABA ... sau altfel spus behavioral therapy nu inseamna ABA neaparat . folosesc principii similare dar sistemele difera radical . de altfel daca vrei neaparat PRT aplicat intr-un mod asa cum il descrii tu poti sa citesti cu atentie TEACHH .... ABA este in limbaj general asimilata cu metoda Lovaas daca vrei ...asa cum iti spuneam PRT-ul folosit asa cum il definesti tu este principiul dupa care se ghideaza TEACHH-ul , care este tot o terapie comportamentala ! ... iti spunea cineva aici un lucru insa : desi se folosesc observand si motivand copilul , rezultatele sunt mai putin decat satisfacatoare atata timp cat nu sunt cuprinse intr-o schema structurata . in al doilea rand PRT-ul se foloseste in mod uzual in metoda Lovaas in stadiile inaintate ale terapiei . si se foloseste atat ptr generalizarea in vivo ( atentie , generalizarea in vivo presupune inlclusiv invatarea unor itemi care nu au fost invatati prin DT ) , si ptr motivarea pentru raspunsuri mai bune in DT ( una din primele reguli pe care o invata un tutore este aceea de a folosi placerile copilului si interesele lui ptr a il recompensa ; de altfel daca ai sa citesti niste posturi mai vechi de ale mele ai sa remarci ca atunci cand te apuci de terapie asta e primul lucru pe care il faci : faci o lista cu toate lucrurile care ii plac copilului - mancare , bautura , fotografii , gadilat , jucarii , etc iar apoi le folosesti ca recompense ... inclusiv comportamentele inadecvate pot fi folosite pentru motivarea copilului in primele stadii ale terapiei doar ptr ca pe el il motiveaza extrem acest comportamente ) , cum de altfel exista programe intregi care se fac in stadiile mai avansate ale terapiei bazate tocmai pe aceste "placeri/inclinatii" ale copilului ...


si somalezu ... apropo de rezultate spectaculoase pe care le declara unii conferentiari sau altii , din romania , anglia , canada , sua sau din orice alt colt al lumii : verifica-le la fel ca pe orice alte informatii ... iar in cazul unei terapii singura metoda reala de verificare din cate stiu eu sunt studiile .

in ceea ce priveste PECS ... PECS este excelent . eu l-am folosit . nu are nici o legatura insa cu ABA . ABA asa cum e cunoscuta astazi e "cizelata" de Lovaas ... da , PECS foloseste principii de terapie comportamentala ...dar nu de ABA . Metoda lui Lovaas presupune structura . De fapt presupune structura , peste o alta structura , peste o alta structura si tot asa . PECS foloseste un principiu infinit mai simplu al comportamentului uman : nevoia copilului ( oricare ar fi ea ) este substitutul pentru SD , actiunea este initierea comunicarii pe care o face copilul predand cartonasul iar consecinta este o recompensa intriseca a gestului copilului . Prin PECS insa ai sa-i dezvolti abilitati de comunicare si atat . O sa-ti fie foarte complicat sa-l inveti lucruri noi . PECS se foloseste fie ptr stimularea comunicarii in cazul copiilor foarte mici care inca nu au ajuns la programe de verbalizare fie la cazurile in care verbalizarea s-a dovedit imposibil de realizat .

aaa... si sa nu uit : lian are dreptate ... PRT-ul asa cum il definesti tu este masiv folosit si in perioada de pre-terapie . oricum , este putin important caci pana la urma nimeni nu te opreste sa folosesti PRT oricum vrei . asa cum iti spuneam e chiar recomandat . nu stiu daca ai reusit sa citesti "the ME book" a lui lovaas , oricare dintre editii dar principial ai acolo cam tot despre ceea ce vorbesti tu si e o carte care circula de ani de zile in format electronic si deci o poti accesa cu usurinta .
Last edited by shakalu on Mon Aug 04, 2008 3:52 pm, edited 1 time in total.
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby somalezu » Mon Aug 04, 2008 3:51 pm

Multumesc mult pentru detalii. Am citit manualul lui Lovaas si am inceput sa citesc cate ceva si despre PRT. Nu imi pun insa problema sa analizez eu personal diferentele subtile dintre cele 2 metode doar pe baza catorva pagini citite (prefer sa caut studii .. si vad ca sunt destule si despre DTT, PECS, PRT..); mai mult chiar, diferentele intre PRT si DTT au fost introduce de cei care au definit PRT-ul (se pare doamna de mai sus este chiar o fosta studenta in laboratorul lui Lovaas) in incercarea de a ameliora unele probleme de eficienta in metoda Lovaas (dificultati de generalizare, etc).
Atat cei de la ABC cat si speakerul adus de Fundatia Inimi Deschise erau de parere ca ABA nu se limiteaza la Lovaas - ca ABA merge inainte si s-au intamplat multe alte lucruri intre timp (unele bune, altele mai putin bune) - pe care ar trebui sa le luam in considerare si sa le analizam cu atentie.
Daca acceptam sau nu aceste lucruri este doar o chestiune de fidelitate (si credinta) fata de una sau alta din practici sau metode de lucru.
Cosmin
somalezu
 
Posts: 284
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby shakalu » Mon Aug 04, 2008 4:07 pm

Cosmin , intr-adevar ABA evolueaza tot timpul ... e ca un organism viu care se dezvolta , se cizeleaza , devine mai eficient ... echipa lui lovaas ca si toate institutele care lucreaza ca situri independente aduc cate o imbunatatire . imbunatatirle astea constau in noi programe pentru fiecare chestie care e descoperita la un copil sau un altul . si nu e vorba in nici un fel de credinte ... ce dreaq , vorbim despre a fi eficienti in cazul recuperarii unor copii , intamplator copii nostri . crezi ca exista vreun parinte care sa negocieze credinte versus pragmatism in recuperarea copilului ? ... din punct de vedere pragmatic ( apropo de conferentiari si imbunatatiri la ABA) verifica masura in care ei sunt acreditati BCAB . ca sa devii consultant si sa poti aduce imbunatatiri unui sistem trebuie sa cunosti pefect sistemul ... asta inseamna sa fi acreditat BCAB . BCAB este acreditarea internationala pentru a fi specialist in ABA . altfel sunt pareri ... chiar daca vin de la psihologi .

si in discutia noastra nu e vorba de a avea pareri diferite sau credinte ori loialitati diferite . ceea ce iti spuneam eu in esenta e faptul ca acest PRT exista intr-o forma masiva in metoda Lovaas in diferite stadii ale terapiei . doar ca nu se numeste PRT :) . si de asemenea ca PECS e un sistem diferit de ABA dar e un sistem eficient pentru zonele despre care vorbeam mai inainte . la fel ca toate celelalte sisteme . fiecare poate aduce cate un plus mai mic sau mai mare in functie de fiecare copil in parte .
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby mmaria » Mon Aug 04, 2008 4:38 pm

mi se pare ca sa spui ca PECS n are nici o legatura cu ABA este o exagerare.
Daca PECS dezvolta abilitati de comunicare acest fapt nu este de ignorat, nu e deloc putin lucru ca un copil cu autism invata sa comunice. autismul este caracterizat de deficiente in comunicare, nu-i asa?

Nu l-as crede pe acela care ar veni la mine si mi-ar spune ca a demonstrat ca copilul meu nu va putea sa vorbeasca niciodata. Asa ca nu m-as apuca de PECS numai fiindca mi-a "demonstrat" cineva ce spuneam cu o linie mai sus. As incepe PECS in paralel cu programul ABA pentru ca se potriveste de minune cu acesta regarding his age.
mmaria
 
Posts: 80
Joined: Sat Feb 12, 2005 2:31 pm

Postby somalezu » Mon Aug 04, 2008 5:19 pm

Joe Morrow (presedintele ABC care a venit la workshop-ul din iunie) este acreditat cu grad BCBA de catre BACB (puteti verifica in registry-ul de la http://www.bacb.com/consum_frame.html , alegand in stanga optiunea Certification Regisry).
Am avut o discutie privata cu domnul Morrow despre metoda Lovaas si alternative (si despre stilul lor, cava mai flexibil si "relaxat" fata de Lovaas) ; parerea lui era ca ABA nu se limiteaza la Lovaas (de care se pare ca il leaga o prietenie mai veche si despre care nu mi-a putut zice absolut nimic negativ). De altfel, la rugamintea mea, parerea lui despre ABA (ca stiinta care nu se limiteaza la Lovaas) a fost reluata in ultima zi de workshop (cea cu Q&A) si poate fi vazuta si in inregistrarile disponibile pe acest forum.
In viziunea lui Morrow progresele nu se refereau la "programe noi in maniera lui Lovaas" ci la noi metode de abordare (diferite de metoda Lovaas, dar bazate pe principiile ABA/facand parte din ABA).

Certificare BCBA are si Aubyn Stahmer (co-autoare in PRT).

Speakerul de sapt trecuta (Dennis J. Sweningson ) nu are certificare BCBA sau BCABA.

Pana la urma insa discutia a devenit sterila; eu incerc sa demonstrez cu parerile altora faptul ca ABA nu inseamna doar Lovaas, dvs imi explicati ca Lovaas a inventat ABA iar celelalte lucruri sunt fie Lovaas cu alta palarie, fie intra in teoria comportamentala (mai larga decat ABA).

Pana la urma n-are importanta, eu incercam sa discut despre PRT si intrebam daca are cineva materiale despre PRT (sau daca foloseste PRT dupa manualul de PRT, nu in sensul ca recunoaste in lucrul zilnic cu copilul chestiuni care sunt reliefate si in PRT).

Cosmin
somalezu
 
Posts: 284
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby shakalu » Tue Aug 05, 2008 12:39 pm

mmaria ... pai care e conexiunea intre faptul ca PECS are legatura sau nu are legatura cu ABA si aplicabilitatea in autism si comunicare ?!

somalezu ... exact faptul ca ABA este un organism viu ti-am spus si eu . se dezvolta si se inoveaza . de catre zeci de organizatii si echipe de peste tot din lume . iar lovaas nu este doar un om , este o intreaga echipa dintr-o universitate . si ei sunt in momentul asta doar o particica dintr-un intreg . mai mult decat atat chiar si institutiile agreate de lovaas si-au dezvoltat propriile sisteme , diferite una fata de cealalta ( vezi discutiile de pe forum dintre scoala/sistemul englezesc si cel din israel ) .ceea ce incercam eu sa-ti spun este ca PR nu functioneaza de sine statator ca un substitut la discrete trial . poate functiona ca un adjuvant la terapie , pentru motivarea mai puternica pentru un task sau altul sau pentru a impinge copilul spre a avea mai multe initiative de socializare. sau daca vrei pot sa-ti formulez altfel : in metodele clasice PR-ul este folosit ca ajuvant pentru terapie si pentru tot restul timpului cand nu lucrezi unu la unu cu copilul ... de asemenea iti mai spuneam ca , apropo de a aprofunda sistemul de lucru , ai sa-i gasesti principiile si in cartile lui lovaas , inclusiv cum sa-l aplici . si de asemenea ca , in functie de ceea ce urmaresti sa obtii , il poti folosi peste tot in viata de zi cu zi . PRT de sine stator este ,parerea mea ,foarte relaxat pentru un copil cu probleme grave . mai precis ca e foarte improbabil sa il poti invata lucruri noi intr-un ritm suficient de eficace .
lian iti spunea ca se foloseste foarte intensiv in perioada de pre-terapie tocmai pentru a dezvolta initiative si motivatia ptr comunicare . exemplu tipic : ridici toate jucariile din casa la un nivel la care el nu poate ajunge singur . moment in care copilul este obligat de a initia ( si motivat in acelasi timp ) comunicarea cu un adult pentru a fi ajutat . recompensa este insasi faptul ca isi primeste jucaria pe care o vrea . poti folosi acelasi sistem pentru aproape orice nevoie sau placere are copilul , in casa sau in afara ei . dupa aceea folosesti "shaping-ul" ca cerintele copilului sa devina din ce in ce mai firesti , respectiv sa verbalizeze intr-un mod apropiat de corect atunci cand vrea un anumit lucru . spre exemplu trebuie sa spuna "da-mi" ( sau cat mai apropiat ) de fiecare data cand isi doreste un lucru . apoi tot folosing shaping-ul il aduci sa numeasca obiectele respective de care are el nevoie .
la fel , atunci cand lucrezi task-uri oarecare in cursul terapiei folosesti de fiecare data adjuvanti motivationali fie ptr recompensa fie ptr ca task-ul respectiv sa fie mai fun ptr el ...
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby mmaria » Tue Aug 05, 2008 7:00 pm

"PECS este excelent . eu l-am folosit . nu are nici o legatura insa cu ABA"

Ziceam ca fraza de mai sus este o exagerare pentru ca PECS ARE legatura cu ABA.

"Prin PECS insa ai sa-i dezvolti abilitati de comunicare si atat "

Ziceam ca daca dezvolti unui copil cu autism abilitati de comunicare asta nu-i putin lucru, din contra.

"PECS se foloseste fie ptr stimularea comunicarii in cazul copiilor foarte mici care inca nu au ajuns la programe de verbalizare fie la cazurile in care verbalizarea s-a dovedit imposibil de realizat "

Si mai ziceam ca n-am gasit nicaieri scris ca PECS se aplica in cele doua cazuri de care zici. Sub rezerva ca n-am citit tot ce se poate.
Si sugeram ca un adevarat profesionist stie ca nu detine adevarul asolut, deci n-ar spune ca pentru un caz dat s-a dovedit ca verbalizarea este imposibila.
mmaria
 
Posts: 80
Joined: Sat Feb 12, 2005 2:31 pm

Postby shakalu » Wed Aug 06, 2008 10:38 am

mmaria .... vezi avantajul de a nu fi decat un parinte oarecare? nu sunt un profesionist :)... si intr-devar nu exista adevaruri absolute .

"PECS este excelent . eu l-am folosit . nu are nici o legatura insa cu ABA"
Ziceam ca fraza de mai sus este o exagerare pentru ca PECS ARE legatura cu ABA.


aaa... asa o fi . eu unul nu am gasit radacinile comune . dar niciodata nu e tarziu . care e legatura cu ABA ?

"Prin PECS insa ai sa-i dezvolti abilitati de comunicare si atat "
Ziceam ca daca dezvolti unui copil cu autism abilitati de comunicare asta nu-i putin lucru, din contra.


sunt tare tentat sa-ti dau un raspuns de genul :"foloseste doar PECS la un copil cu autism ca sa-i dezvolti abilitatile de comunicare si vorbim dupa 2-3 ani sa-mi spui ce parere ai " . am sa reformulez : ai dreptate , nu e putin lucru . doar ca un copil cu autism nu are inabilitati doar in comunicare ci intr-o intreaga serie de domenii . si in afara de asta , inclusiv in domeniul comunicarii PECS nu e suficient . PECS e un sistem pe care il poti folosi si care poate ameliora lucrurile in domeniul asta . doar ca nu singur . si ca sa fiu in acord cu tine ... toate cele de mai sus sunt parerea mea proprie si personala .

"PECS se foloseste fie ptr stimularea comunicarii in cazul copiilor foarte mici care inca nu au ajuns la programe de verbalizare fie la cazurile in care verbalizarea s-a dovedit imposibil de realizat "
Si mai ziceam ca n-am gasit nicaieri scris ca PECS se aplica in cele doua cazuri de care zici. Sub rezerva ca n-am citit tot ce se poate.
Si sugeram ca un adevarat profesionist stie ca nu detine adevarul asolut, deci n-ar spune ca pentru un caz dat s-a dovedit ca verbalizarea este imposibila
.

ok . pentru mine , ca un neprofesionist care ma aflu , daca un copil a trecut de varsta de 9-10 ani fara a reusi sa verbalizeze am serioase dubii ca o va mai face vreodata intr-un mod inteligibil . poate ca ai informatii si exemple despre care eu nu stiu si nu pot decat sa ma inclin in fata lor .in consecinta singurul mod de a ii oferi un sistem de comunicare in cazul asta e PECS sau orice alt mod neverbal . in cazul copiilor care inca nu verbalizeaza si care lucreaza cu PECS . in momentul in care incep verbalizarea PECS devine un fel de prompt pentru ei si ca orice prompt va trebui usor renuntat la el caci scopul tau este sa il faci pe copil sa verbalizeze spontan ... la lucrurile astea ma refeream eu .
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby somalezu » Wed Aug 06, 2008 11:31 am

Imi propusesem sa ies din discutie , insa simt ca e de datoria mea sa intervin cu informatii suplimentare. Exista o diferenta intre recunoasterea imaginilor si jocul cu imaginile (sau chiar orarele vizuale) si PECS - PECS nu reprezinta ideea de a lucra cu imagini ci o metoda foarte bine definita (bazata pe principii din analiza comportamentala ...) despre cum sa se predea si cum sa se foloseasca imaginile in Comunicare. Pe scurt, nu imaginile, ci metoda.
Potrivit studiilor, PECS stimuleaza comunicarea in general si in unele cazuri chiar induce verbalizarea spontana la copii non-verbali. Daca vreti exemple veti gasi atat pe net cat si in Romania (chiar si la workshop-ul din iunie am primit un astfel de exemplu; cand cei de la ABC au afirmat ca in urma introducerii PECS se intampla sa se castige si in verbalizare, un psiholog din primul rand (undeva in stanga) s-a ridicat in picioare si a declarat ca a avut surpriza ca, aflandu-se in faza a IV-a PECS cu cativa copii non-verbali de 10 ani dintr-o casa de copii, sa constate ca acestia au inceput spontan sa spuna si cuvantul in momentul in care predau partenerului de conversatie "propozitia PECS". (Cred ca un prieten stie si numele psihologului in cauza daca cineva doreste sa o contacteze - daca e nevoie pot reveni cu mai multe detalii).
E doar un exemplu in care PECS demonstreaza rezultate bune si in directia verbalizarii (nu doar comunicarii prin imagini) la varste mai mari.
Am intervenit insa pentru a atrage atentia parintilor care citesc acest topic - specialistii americani pe care am avut ocazia sa-i consult si studiile despre PECS la care am gasit referinte pe net insista sa NU se renunte la PECS atunci cand apar castiguri in verbalizare. PECS-ul NU este un prompt (iar cei care fac PECS ca la carte insista sa NU se prompteze copilul nici verbal nici fizic nici macar in primele faza PECS pentru a forma corect initiativa copilului - doar dupa ce copilul isi manifeste impulsul initial (semn al initiativei) poate fi ajutat de catre persoana care sta in spatele lui sa puna pictograma in palma partenerului de comunicatie - insa PECS defineste reguli extrem de stricte pentru ca toate actiunile copilului sa fie facute doar din initiativa lui, nu ca urmare a unui prompt al terapeutului sau instructorului).
NU trebuie sa se faca fade PECS sperand ca se stimuleaza astfel initiativa in verbalizare (de altfel intreg sistemul PECS stimuleaza initiativa, inlaturarea lui timpurie va lipsi copilul de un instrument functional; comunicarea verbala este mai comoda decat alergatul dupa cartea PECS si tranzatia se face natural la momentul in care copilul este gata).
Ca argument in acest sens, recomand sa vizitati link-ul pe care l-am postat si mai sus, intitulat You’ve heard of PECS, but do you really know what it is?
Code: Select all
http://www.abiq.org/events/2006conference/Speakers'%20powerpoints/Amanda%20Reed%20-%20mythsmisconceptions.ppt

Aproape aceleasi slide-uri au fost explicate si la workshop-ul din iunie, si la seminarul de la sf lui iulie. De interes pentru discutia noastra este demontarea catorva mituri : Mitul nr 3 "PECS is only for people who don’t speak at all " , Mitul 4 "If we use PECS, we’ve given up on speech" si Mitul 6 "Once a person starts to speak, stop using PECS …".

Cosmin
PS : Pentru cei care nu pot descarca fisierul Powerpoint referit mai sus.
Imi cer scuze pt adresa de mai sus, e prea lunga si contine si unele caractere pe care forum-ul nu le intelege corect ; am tot incercat sa-l fac sa se afiseze corect pe forum insa forumul in "rupe" in mod incorect pe mai multe randuri sau considera doar o parte din adresa ca fiind link ..
Va rog selectati tot textul adresei din mesajul de mai sus (de la http pana la .ppt) , apasati tasta CTRL si tasta C in acelasi timp (copy) apoi intr-un Internet Explorer sau Firefox, dati click cu mouse-ul in zona de adresa si apsati tasta CTRL si V (Paste).
Last edited by somalezu on Wed Aug 06, 2008 11:48 am, edited 1 time in total.
somalezu
 
Posts: 284
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Next

Return to ABA APLICATA

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest