secvente video terapia ABA in romana

Moderators: camel, moderators

secvente video terapia ABA in romana

Postby dora » Sat Jan 10, 2009 2:05 pm

Last edited by dora on Fri Jun 12, 2009 9:40 am, edited 2 times in total.
dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI



Postby stepacro » Thu Sep 17, 2009 5:36 pm

felicitarile mele copiilor..... merita din tot sufletul...

Prea mult verbal, dragi tutori...enorm de mult verbal......
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Filme terapie

Postby bi » Mon Sep 21, 2009 12:36 pm

Buna,
te rog ne poti recomnda niste adrese la care sa puem vedea si noi niste fragmente de terapie, asa cum se fac pe acolo.
Eu tare imi doresc sa vad cum procesul de invatare este combinat cu joaca, cu pairingul cu activ placute, astfel incat sa obtinem progrese pe toate laturile: comunicare, joaca, cognitiv.
Cu respect, Bi
bi
 
Posts: 161
Joined: Tue Nov 01, 2005 12:04 pm

Postby stepacro » Mon Sep 21, 2009 3:39 pm

Draga Bi,
secventele pe care le-am urmarit si eu la randu-mi cu sufletul la gura sunt de pe youtube....altele, nu cunosc si cum problema confidentialitatii e aici ridicata sus de tot nu vad unde as mai putea gasi....
Eu am avut norocul sa vad terapeuti in actiune...asa am invatat...
DPDV tehnic, nu cred ca sunt prea mari diferente... ce m-a socat a fost artificialitatea celui care lucreaza (tutore sau parinte...)...recompensele sociale sunt naspa de tot..un "bine" aruncat aproape in vant....n-as vrea sa generalizez neaparat, poate nu am vazut eu totul...

In fine, aici se pune fff accentul pe "fun".. totul tre sa fie fun, altfel nu functioneaza...terapeutul tre sa aiba fun, copilul, nu mai spun....Partea afectiva nu se vede deloc in video-urile romanesti....de-alea, baloane de sapun, gadilat, in general copiii tre sa rada mult...si aici e Marele M al lor (marea motivatie cu care se lucreaza mult)....nu bucatica de ciocolata, aia e buna, desigur, ca si stimul concret, ci sedinta in sine tre sa fie motivanta pentru copil...

Aici e marea diferenta...cea umana, daca vrei....
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby dora » Tue Oct 20, 2009 8:54 am

dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Wed Oct 21, 2009 8:23 am

http://www.trilulilu.ro/petrisorMuntean/bd2a8f311f7a52
Petrisor in timpul programului de verbalizare
http://www.trilulilu.ro/petrisorMuntean/b62b07ccfe9f2c


Petrisor in timpul programului de expresiv culori (scris-citit)
dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby fag10 » Wed Oct 21, 2009 5:58 pm

Am si eu o nedumerire: de ce tipa asa de tare fetele acelea la copil. Daca stai si urmaresti filmuletul te ingrozesti. Daca ar vedea adevaratii specialisti in terapia ABA aceste filmulete, cu siguranta nu ar fi de acord cu tonalitatea fetelor.
fag10
 
Posts: 57
Joined: Thu Jan 31, 2008 12:10 am

Postby gamara » Wed Oct 21, 2009 8:20 pm

nu sunt un specialist aba dar imi permit sa imi exprim propria parere.
mie mi s-au parut doua exercitii foarte bune. entuziasmul fetelor este grozav, iar desfasurarea exercitiilor de asemenea excelente. am vazut foarte multe exemple de:
- contact vizual foarte bun
- prompt excelent, atat ca intensitate cat si ca moment al oferirii lui
- recompensare sociala superba
as vrea sa mai vedem mai multe filme cu petrisor, copilul este grozav iar echipa foarte buna.

p.s. cand la noi se nimeresc mai multi membrii ai echipei acasa si lucreaza mai multi cu rares simultan, exploziile de bucurie la exercitiile foarte bune ale lui rares adeseori sperie vecinii :D
gamara
 
Posts: 127
Joined: Tue Jan 01, 2008 8:53 am
Location: Timisoara

Postby zenobia » Thu Oct 22, 2009 1:01 pm

apropo de entuziasm, imi amintesc de primele noastre luni de ABA. Era vara, geamul deschis. Ma intorceam intr-o zi de la paine si cand ma apropii de bloc, ii aud pe muncitorii de la Apa Nova care lucrau la niste tevi sub geamurile noastre: "Banana! Aia e! Asa, ma!" :lol:
zenobia
 
Posts: 188
Joined: Fri Feb 04, 2005 1:04 am
Location: Bucuresti

Postby shakalu » Fri Oct 23, 2009 10:09 pm

filmuletzele sunt instructive si cred ca asta este si scopul lor . pentru ca lumea sa-si faca o idee . m-am uitat la majoritatea filmuletzelor si in linii mari lucrurile sunt ok . cel mai ok mi s-a parut ca s-a lucrat la petrisor . la celalte tind sa cred ca este prea multa verbalizare si partea tehnica e un pic deficitara . as prefera sa nu o ia nimeni ca pe critici ci mai degraba o invitatie catre o autoanaliza si o privire mai atenta la partea de tehnica :

- spre exemplu la maria ,dar nu numai, am remarcat ca nu exista acel neutru "NU " atunci cand copilul greseste sau nu executa sarcina . singurul lucru prin care copilul discerne daca raspunsul lui a fst corect este doar primirea sau nu a recompensei ....
- exista multa verbalizare inainte de SD
- nu exista sau eu nu am remarcat ( la bianca si sabina) de destule ori o demarcatie clara intre sitting si pauza ... si nici intre sitting-uri . si ceea ce am mai remarcat e ca se lucra nu la masa .de unde trag concluzia ca era vorba de generalizare ... sau cel putin asa sper .
- am remarcat ca s-a intamplat de cateva ori (tot la bianca si sabina ) sa se dea recompensa in mana . nu prea se face asta decat daca e vorba de un premiu si avand in vedere SD-urile ...hm , nu parea . ideea e ca scopul recompensei primare este sa fie asociata cu recompensa sociala si la un moment dat sa se renunte la cea primara urmand ca "bravo" social sa ramana in vigoare... Pavlov. daca oferi recompensa in mana ea nu mai e primara ...
- la maria am remarcat SD-uri teoretic din programe diferite in acelasi sitting ... nu mai vorbesc de doua programe in acelasi sitting ! , fara pauza . ori tehnica spune ca 1-2 minute un program si apoi pauza de 1-2 minute , pauza care nu are ce sa caute la masa . asa ca nu pot sa am program de citire si imediat program de matching (cuvant cu imagine)
- la bianca si sabina de asemenea era o chestie cu desenatul si eu marturisesc ca nu am inteles exact care era programul . eu nu am reusit sa-l recunosc ...

in rest gamara are dreptate , sunt si lucruri foarte interesante si unele excelente : la programele mariei s-a intamplat de cateva ori ca tutorele sa nu dea sd-ul decat dupa ce s-a asigurat ca maria e atenta ... entuziasmul de la petrisor e debordand si mi-a placut mult .

faq , nu toti sunt cu o voce muzicala :)... teoria spune ca atunci cand te bucuri si il recompensezi pe copil chiar asa trebuie sa fi , respectiv teatral si exagerat . sd-ul ar trebui sa fie pe un ton neutru . tonalitatea difera de la tutore la tutore si de la ureche muzicala la ureche muzicala .
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby thea » Sun Nov 01, 2009 3:31 pm

Programul cu desen (de la bianca) e probabil What's Missing, in carti se gaseste si varianta in care iei un obiect dintr-o grupare de obiecte si copilul identifica ce lipseste. Si noi l-am facut la A, atat cu obiecte cat si cu desen si a fost extrem de incantata de desen, de altfel a incurajat mandul: "Acum fa ochii". Noi la A folosim orice oportunitate pentru a o invata un concept nou si cred ca asta a facut si tutorea Biancai, pt ca a spus "Asta nu am mai facut niciodata" deci era probabil expunere la ceva nou, si care a mers super intr-un mod destul de natural. In viziunea mea, atat copilul cat si tutorele merita cate o steluta.

Un alt lucru specificat de tine (la Bianca&Sabina): demarcatia clara intre pauza si sitting. In Verbal Behavior se spunea ca ar fi ideal ca copilul nici macar sa nu-si dea seama ca lucreaza. Tutorele nu trebuie sa fie pt el un om care il pune la treaba ci pur si simplu "the holder of all goods" (ador expresia asta). Daca copilul poate sa invete intr-un mediu cat mai destructurat e extrem de bine. De exemplu A nu are nici un sitting, ci un mix de activitati. Structura exista doar in capul nostru si e extrem de clara. Ea stie doar ca face ceva placut care o bucura. Ea e cea care cere "Hai sa ne jucam". Aici e important totusi de subliniat ca nu e valabil pt toti copii si consultantul ar trebui sa va spuna ce si cum e mai bine pt copil. Consultantul nostru ne-a spus ca porneste din punctul 1 cu generalizarea.

Legat de recompensa data in mana: nu e o gresala, defapt incurajeaza independenta si este in continuare un premiu. Daca eu primesc un cadou de la un prieten e tot cadou chiar daca eu fac efortul de a il desface. Con sultantul nostru a incurajat recompensa in mana cat si regimul intermitent, de altfel este incurajata cat mai mult atitudinea activa si nu pasiva a copilului.
thea
 
Posts: 6
Joined: Mon Aug 03, 2009 10:59 pm

Postby shakalu » Mon Nov 02, 2009 10:57 pm

thea ... un premiu e un premiu si ai dreptate sa-l asociezi cu un cadou iar o recompensa e ceva complet diferit . una incurajeaza ceva si cealalta creste frecventa aparitiei unui comportament . inteleg ceea ce vrei sa spui dar fara sa te superi foarte tare pe mine , nu are nici o legatura . recompensa e creata ca si recompensa nu pentru a se bucura copilul de ea ci pentru a crea un gest reflex al copilului . folosita in modul asta nu va crea decat placere fara a crea un reflex . nu mai vorbim de faptul ca va fi foarte greu daca nu imposibil de asociat la un moment dat cu o recompensa sociala pe drumul de a se renunta la recompensa materiala cu desavarsire ....

in ceea ce priveste demarcatia dintre sitting si pauza. "un mix de activitati" nu exista in terapiile comportamentale thea ... ceva care ar putea sa fie definit ca mix de activitati apare doar in generalizarea in vivo si asta doar atunci cand copilul a depasit demult stadiile incipiente , lucru care mie imi pare a fi departe la copii cu care se lucreaza . demarcatia dintre sitting si pauza are mai multe motivatii . unele logice si altele practice . printre ele : copilul trebuie sa stie ca si cand se asteapta lucruri de la el , cand trebuie sa fie focus si cand poate fi relaxat , copilul va merge la gradinita si apoi la scoala ( conceptul de mix de activitati nu exista acolo ... ) unde exista ore si pauze extrem de bine delimitate .

intr-o sesiune de ABA corect executata , copilul nu sesizeaza diferentele intre sitting-uri si pauze , e adevarat ,dar crede-ma ca privitorul da . poate e un concept nou si consultantul vostru este adeptul conceputului ... aaaa...si sa nu uit : ai dreptate , trebuie folosit oricare oportunitate pentru a invata un concept nou . dar fiecare concept trebuie transpus ulterior intr-un program si generalizat pana la capat ...

in rest lasa-ma sa-mi pastrez opiniile . o astfel de abordare e ineficienta . nu in sensul in care copilul nu reuseste sa aiba achizitii ci in sensul in care achizitiile se obtin intr-o perioada de timp mult prea mare ca sa mai ai timp si de reglaje fine ... si crede-ma ca dupa ABA urmeaza ani de reglaje fine .
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby dora » Fri Apr 30, 2010 1:45 pm

dora
 
Posts: 3780
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Next

Return to ABA APLICATA

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests