Dr Radu Naghiu

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, moderators

Postby teo » Thu Jul 03, 2008 1:11 pm

Noi, ne-am intors de curand din Olanda, de la dr.Tinus Smith, unde:... va voi povesti ceva.
Asa cum suntem noi parintii,grijulii, desi aveam programare la dr.Tinus la o anume ora, am ajuns acolo mult mai devreme si evident ca am asteptat sa ne vina randul, dar in acest timp am cunoscut un adolescent olandez care avea programare inaintea noastra.A venit, a asteptat in aceeasi sala cu noi si evident ne-am privit de multe ori, se purta absolut normal, i-a sunat tel mobil, a vorbit, conversa cu d-na cu care era venit, probabil mama sa,comportamental era absolut normal.Cand la invitat dr Tinus in cabinet, m-am intrebat, oare de ce? Raspunsul l-am aflat cand eram noi in cabinet la dr Tinus si la un moment dat am intrebat ce sanse crede ca are copilul meu, si anume, am aflat ca acel adolescent fusese candva autist, acum recuperat, si era la dr Tinus pentru ultimul an de tratament.Nu mi-a venit sa cred. DAR, nu stiu daca recuperarea se datoreaza doar homeopatelor.Nu am indraznit sa intreb.Am dedus insa ca era vorba de niste ani de cand urma tratamentul homeopat.
Inainte sa mergem la dr.Tinus, am urmat si noi remediile prescrise de dr.Naghiu, despre care pot spune ca nu l-au ajutat pe baietelul meu deloc, nu sa vazut nici o schimbare, dar trebuie sa recunosc ca, nici nu am urmat tratamentul intocmai, intrucat in ultimele luni baietelul meu a fost aproape tot timpul racit si am intrerupt de nenumarate ori schemele facute de dr.Naghiu.
Parerea mea este ca trebuie sa incercam si sa speram in timp ce ne rugam, sa obtinem rezultatele mult dorite pentru copilasii nostri.Putin de colo, putin de colo se vor strange si trebuie sa reusim.
Faptul ca shakalu a reusit imi da speranta,faptul ca am cunoscut acel adolescent care a reusit imi da speranta, daca si altii au reusit de ce sa nu reusim si noi?Dar, nici nu uit faptul ca ,toti reactioneaza in mod diferit, intrucat sunt total diferiti.
Merita, orice incercat.Sa nu avem motive sa ne reprosam ca nu am facut indeajuns pentru copilasii nostri.
Succes tuturor.
teo
 
Posts: 121
Joined: Tue Jan 17, 2006 5:46 pm

Postby dora » Wed Mar 18, 2009 1:33 pm

Autism and alternative therapies


De mai mult timp mă gândeam să scriu ceva pe acest subiect dar m-am abţinut din raţiuni etice. Şi dacă cineva interpretează greşit mesajul meu şi renunţă la o terapie care i-ar putea face bine copilului?

Am ajuns însă la concluzia că fiecare părinte are responsabilitatea de a interpreta corect mesajele altor părinţi. Că o terapie i-a făcut bine sau rău unui copil, este doar o informaţie care se poate adăuga la altele şi poate servi la construirea unui tablou de ansamblu.

Dacă, de exemplu, aş fi citit pe Internet şi despre efectele adverse ale homeopatiei sau mai multe cazuri de copii la care nu a mers, poate m-aş fi gândit de două ori înainte de administrarea ultimei scheme, din aprilie anul trecut, cea cu concentraţiile 1M...


Dar în fine, nu despre homeopatie voiam să vorbesc, ci despre alte terapii alternative care sunt folosite în general, cu rezultate foarte diferite de la copil la copil. Putem spune că rezultatele diferă în funcţie de mai mulţi factori: particularităţile fizice şi neuropsihice ale copilului, compatibilitatea cu terapeutul, stadiul în care se găseşte copilul, tipul de dezechilibru pe care îl manifestă.
a. Suplimentele alimentare (cum ar fi cele de la Calivita, sau cele de la Atticia) au îmbogăţit atenţia sau performanţa intelectuală în unele cazuri. În alte cazuri (cazul lui M.) nu s-a văzut aproape nimic, iar la unii copii mai agitaţi (cazul lui E.) acestea trebuie administrate cu prudenţă pentru că complexul de vitamine B poate potenţa hiperkinezia.
b. Bioenergoterapia a produs ameliorări la unii copii, din auzite (nu am văzut nici un caz direct). Părerea mea este că pot fi doar efecte secvenţiale sau pe o perioadă scurtă de timp. Bioenergia, aşa cum este practicată de majoritatea terapeuţilor, se adresează mai mult structurilor energetice importante şi au efect în planul fizic, nu în planul deficienţelor de tip neurobiologic.
c. Regimurile alimentare ar putea fi cheia din moment ce tulburarea din spectrul TSA (permeabilitatea intestinelor şi stresul oxidativ) sunt produse de agenţi din mediu - însă sunt surprinzător de puţine variante, regimul fără gluten şi cazeină nu pare a avea un fundament real (deşi sunt dispusă să îl încerc şi pe acesta).
d. Reflexoterapia poate produce unele ameliorări ale nervozităţii, prin eliminarea toxinelor (aceasta este explicaţia, cel puţin) însă, în prima parte a tratamentului este mai degrabă o potenţare a nervozităţii şi dezechilibrului. Din câte am înţeles pe cazuri care au depăşit zece şedinţe, se vede o relaxare a copilului dar nicidecum efecte majore. Probabil, pentru că există un mecanism care reface "toxinele"chiar dacă la un moment dat se produce o eliminare.
În ceea ce ne priveşte, intuiţia îmi spunea că reflexoterapia nu o să îi facă bine lui M.(agitat ca niciodată în iarna aceasta) dar am cedat pentru că nu voiam ca cei apropiaţi să mă acuze că nu am vrut nici măcar să încerc...acum aş vrea să îmi fi ascultat intuiţia şi nu pe cei din jur, oricâte intenţii bune ar avea


http://weandautism.blogspot.com/
dora
 
Posts: 3779
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby formykid » Tue Jun 30, 2009 5:48 pm

Numarul de telefon din primul post este acelasi(mai este valabil)?
Unde poate fi gasit domnul doctor in Bucuresti? Mai viziteaza si alte orase cumva?
Multumesc frumos.
It requires more courage to suffer than to die.
formykid
 
Posts: 55
Joined: Sat Jan 03, 2009 4:45 pm

Postby gabi.b » Tue Jun 30, 2009 9:49 pm

Numarul de telefon al doctorului este acelasi ca si in primul post .Dupa cate stiu eu consulta aproximativ odata la trei-patru luni la Baia Mare si la Oradea, se mai opreste si la Alba Iulia . Nu stiu de unde esti :D . Eventual poti scrie un mail doctorului pentru mai multe amanunte la adresa radunaghiu@yahoo.com . Doctorul Naghiu mai consulta la Centrul Napocensis in Bucuresti.
gabi.b
 
Posts: 249
Joined: Tue Mar 20, 2007 3:42 pm

Postby formykid » Wed Jul 01, 2009 2:39 pm

Super Gabitza.Merci mult.Stii cumva cand poposeste la Oradea?(avem bunici acolo ;)
It requires more courage to suffer than to die.
formykid
 
Posts: 55
Joined: Sat Jan 03, 2009 4:45 pm

Postby gabi.b » Wed Jul 01, 2009 7:32 pm

Vine in septembrie , data viitoare . Asa ne-a spus ultima data . Daca doresti , poti veni , luam legatura ,doar sa-mi trimiti un mesaj privat dupa 2 septembrie ( dupa ce vin de la mare) sa nu uit :?
gabi.b
 
Posts: 249
Joined: Tue Mar 20, 2007 3:42 pm

Postby asteryaro » Wed Jul 15, 2009 6:28 pm

Buna tuturor.
Si noi suntem pro-homeopatie, suntem pacientii dr. Naghiu.
Eu spun ca lui Razvan ii este foarte bine sub acest tratament, pe care il tinem deja de 1 an.
Am respectat schemele intocmai, si am avut rezultate notabile, fara pierderi, fara regrese, fara stagnari.
Pot sa spun cu acuratete de 95% ca stiu care dintre vaccinuri i-a facut rau, dar asta este deja alta discutie...
Sanatate multa copiilor si voua!
Razvan 31.01.2006 TSA
asteryaro
 
Posts: 9
Joined: Tue Jun 23, 2009 10:19 am
Location: Buzau

Postby crinabm » Sat Aug 29, 2009 6:06 pm

Homeopatele pot fi date impreuna cu medicamentele homeopate gen rispolept, remediile homeopate isi fac efectul in acest caz?
crinabm
 
Posts: 15
Joined: Mon Nov 22, 2004 11:20 pm

Postby asteryaro » Sun Aug 30, 2009 7:50 am

Buna.
Nu stiu in ce fel interactioneaza, medicul este cel care stie, iar parintele hotaraste.
Din punctul meu de vedere, alopatele gen neuroleptice fac mai mult rau copilului, la noi asa s-a intamplat.
Razvan 31.01.2006 TSA
asteryaro
 
Posts: 9
Joined: Tue Jun 23, 2009 10:19 am
Location: Buzau

Postby dora » Wed Jan 04, 2012 2:22 pm

luni, 24 ianuarie 2011
Intoxicare intelectuala
NB: Urmatoarea postare nu are ca scop informarea privind autismul si nici oferirea de alternative privind metoda de tratare a acestei afectiuni!

Autismul

Numarul copiilor diagnosticati cu aceasta afectiune creste de la an la an, insa multe din diagnostice nu sunt tocmai corecte. Autismul e caracterizat printr-o tulburare a dezvoltarii psihice a copilului, care presupune un comportament atipic, repetitiv, restrictiv si lispsa totala sau partiala a comunicarii atat verbale cat si non-verbale. Nu orice intarziere in dezvoltarea limbajului expresiv al unui copil presupune neaparat ca acesta sufera de autism. Insa eu aici nu doresc sa dezbat nici problema diagnosticarii incorecte sau tarzii a autismului si nici formele pe care aceasta afectiune le imbraca. Nu... Doresc sa dezbat ipocrizia cu care unii oameni sunt atat de bine inzestrati incat iti vine greata.

De ce ipocrizie? Simplu...Au adus si autismul la stadiu de boala, desi nu este o boala, a carui cauza, desi necunoscuta, se poate trata cu "ajutorul" medicinei alternative. Au transformat autismul intr-o intoxicare, intr-o rezultanta a vaccinarilor obligatorii, intr-o joaca de-a homeopatilor.

Tratarea unui copil diagnosticat cu austim variaza de la copil la copil, de la gradul de afectare la forma de terapie necesara etc. Terapia cea mai populara este la ora actuala terapia ABA, desi sunt tari in care se aplica pe langa aceasta si terapii complementare de genul PECS, TEACCH, Greenspan etc, dimpreuna cu logopedie, consiliere psihologica si dupa caz tratament medicamentos. Trecand peste terapia comportamentala, as dori sa discut despre terapia medicamentoasa. Pentru ca nu cunosc chiar toata medicatia de care are nevoie un copil autist o sa vorbesc doar despre ceea ce cunosc personal. Asadar medicatia e constituita din antipsihotice( Rispolept), anticonvulsiante( Carbamazepina si derivati) pentru a preveni persoana cu austim sa isi faca rau siesi sau celor din jur, medicatie pentru stimularea dezvoltarii neuronale( Risatarun, Tonotil, Tanakan). Daca cititi prospectele acestor medicamente veti observa ca nu sunt chiar siropele inofensive care se iau asa, dupa ureche.

Ce propune dr. Radu Naghiu? Apa cu zahar! Ma scuzati...poate nu am scris suficient de clar...APA CU ZAHAR! Si contra cost( o consultatie este 150 de ron) si neaparat cu consult inainte. Va invit sa cititi cel mai idiot blog dedicat autismului, cu cea mai sumara forma de prezentare a afectiunii, cu cea mai cretina forma de tratament www.radunaghiu.ro

Dumnealui apare si in emisiuni televizate si vorbeste cu asa o usurinta privind rezultatele remarcabile pe care le-a obtinut in cadrul terapiei homeopate, incat pentru un om neavizat ai spune ca el a descoperit roata, iar ceilalti medici, autoritati in domeniu, nu vor decat sa iti indoape copilul de pastile si siropuri periculoase si scumpe, transformadu-l in leguma. Nu are certificate rezultatele alea remarcabile, nu a avut un grup de studiu, nu recunoaste ca homeopatie e doar apa cu zahar, ba mai mult o ridica la grad de medicina a viitorului. Propune detoxifierea ca forma de tratament si eliminarea treptata a medicatiei standard cu potiunile lui magice.

De ce sunt atat de virulenta in acest articol? Pentru ca unii copii diagnosticati cu autism au sanse mari de recuperare daca primesc medicatia corespunzatoare si urmeaza terapii care sa ii ajute sa se dezvolte ca individ. Ce pierd acei parinti care merg pe mana tuturor salrlatanilor de acest gen? Nu numai banii, pentru ca sunt ferm convinsa ca domnul dr va recomanda un anume centru pentru terapia ABA, o serie de licori fara efect dar costitsitoare, nu!

Acesti parinti arunca la gunoi sansa ca acel copil sa fie functional, sa poata comunica, sa poata crea si sustine relatii cu cel din jur. Daca un adult isi poate pacali creierul atunci cand inghide bilute de zahar ca se face bine, un copil nu are notiunea de efect placebo. Un copil cu autism nu intelege lumea inconjuratoare asa cum o intelege mamica sau taticul lui, el are nevoie sa invete cum sa invete! El nu intelege afectiunea asa cum o intelege un copil normal si nu este in definitiv un copil normal. El se naste autist si moare autist. Oricat de mult a avansat medicina, nici macar nu se cunoaste cauza exacta a autismului, dar oricum nu are la baza nici vaccinarea si nici intoxicarea cu metale grele asa cum sugereaza domnul dr.

Nu credeti ca daca era asa de simplu sa tratam orice cu zahar, nu ne-am fi confruntat cu tot felul de neoplazii, sindroame, mutatii genetice, boli care de care mai ciudate si mai rare? Oare daca raspunsul era asa de la indemana, medicina alopata nu si-ar fi gasit justificarea?

Pana acum singura medicina care are raspuns in proportie covarsitoare pentru toate afectiunile cunoscute este cea alopata. De ce nu vindeca rugaciunea si dumnezeu amputatiile? De ce nu vindeca homeopatia de cancer? De ce nu vindeca medicina naturista afectiunile coronariene? Evident astea sunt intrebari stupide, la indemana oricui, insa nu oricine si le pune. Pana la urma suntem o natie de superstitiosi prosti care consuma reclama pe paine si nu isi pune nici cele mai elementare intrebari. Am ajuns la concluzia ca un copil de 4 ani e mai destept de multe ori decat adultul care l-a facut; acel copil insira o groaza de " de ce?"-uri ca sa stie ce i se intampla, de ce e mai buna aia decat celalata, de ce e rosu e rosu, de ce ia medicamentul ala etc.


http://parinti-rationali.blogspot.com/2 ... tuala.html
dora
 
Posts: 3779
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby Radu Naghiu » Sun Jan 15, 2012 10:02 pm

“Autismul nu dispare la 18 ani” o spun specialistii straini care lucreaza cu copii cu autism de peste 20 de ani. Adica pe romaneste spus cu terapie si medicatie alopata multi copii cu autism fac progrese, dar nu ajung la o viata independenta.

Ca psihiatru de copii la terminarea specializarii am avut doua posibilitati. Una sa prescriu antipsihotice, anticonvulsivante si neurotrofice sau sa incerc calea tratamentul medicamentos homeopat. Am ales calea tratamentului medicamentos homeopat. De ce? Ca psihiatru de copii am observat ca medicatia antipsihotica si anticonvulsivanta are eficacitate limitata. Este utila pentru multi copii pentru unele simptome. Amelioreaza unele comportamente, dar problema este ca pe termen lung nu vindeca.

Terapia ABA. Din 1987 de cand Ivar Lovaas, parintele terapiei ABA si-a prezentat rezultatele, nimeni nu a mai reusit sa reproduca rezultatele domniei sale. Specialistii in ABA recunosc ca copilul poate sa faca progrese in urma terapiei, si este foarte probabil sa nu ajunga la o viata independenta niciodata. Dovada, toti specialistii straini si romani deopotriva vorbesc despre terapia ABA, dar nimeni nu spune ca cati copii cu autism au lucrat si cati au ajuns la o viata independenta. Numarul celor care au ajuns la o viata independenta este de 1-3% dintre copii cu autism care au facut doar ABA. Este adevarat ca multi copii au facut progrese, care inseamna ca le-a crescut calitatea vietii, dar au ramas dependenti social. Asa insemana ca ABA este eficienta, doar ca are niste limite. Insa nu toti specialistii in ABA recunosc cu voce tare, limitele terapiei.

La ora actuala nu exista un consens despre ce este autismul. Este o boala cu manifestari psihice, sau este o tulburare de invatare. Sau tulburarea de invatare este doar un simptom al bolii autiste? De aceea am elaborat “Principii de tratament in autism” si “Obiective de tratament in autism”.
De ce este nevoie? Pentru ca pana va exista un consens despre ce este autismul, ar fi util sa stim ce vrem sa tratam si cum putem face asta. Avand obiective de tratament in autism, putem stabili pentru fiecare obiectiv ce tratament medicamentos sau terapie este mai eficienta. Mai multe informatii gasiti pe “cel mai idiot blog dedicat autismului” www.radunaghiu.ro.

Cine stie astazi, ce este autismul ?
Acela care vindeca autismul, stie ce este autismul. Ceilalti care lucreaza cu copii cu autism, cred ca autismul este....

Cine crede cel mai corect?
Specialistul care are cel mai mare procent de copii tratati care fac progrese si care ulterior are cel mai mare procent de copii cu autism care ajung la o viata independenta.

Ce este homeopatia?
Homeopatia este o specialitate medicala veche de 200 de ani. In Romania homeopatia este practicata de medici si are statut de competenta. Medicii care doresc sa studieze homeopatia urmeaza un curs postuniversitar cu durata de 2 ani organizat de Institului de perfectionare postuniversitara a Medicilor si Farmacistilor din Romania. Acest institut organizeaza toate cursurile postuniversitare (adica dupa terminarea facultatii de medicina sau farmacie), pentru medicii si farmacistii din Romania. Adica, formarea medicilor specialisti in chirurgie, cardiologie, psihiatrie pediatrica etc., este organizat de Institut.

“Apa cu zahar” (medicamentele homeopate) ca forma farmaceutica sunt sub forma de granule. Medicamentele homeopate se cumpara de la farmacie. Medicamentele homeopate se vand in farmacie alaturi de medicamentele alopate si sunt inregistrate la Agentia Nationala a Medicamentului.

Va recomand, daca doriti sa intelegeti mai multe despre homeopatie sa urmariti emisiunea Profesionistii ( cu Dr. Gheorghe Bungetzianu, http://www.eugeniavoda.ro/ro/emisiuni/m ... ungetzianu)

Ce este autismul?
Autismul, prin definitie este o boala cu manifestari psihice care debuteaza inainte de varsta de 3 ani. Definitia recunoaste existenta unei perioade de dezvoltare fizica si psihica in limitele normalitatii a copilului, urmata de o oprire in dezvoltarea psihica si pierderea unor achizitii din plan psihic (nu mai este afectuos, nu mai raspunde la nume, pierderea contactului vizual, pierderea cuvintelor sau silabelor pe care le emitea, aparitia selectivitatii de alimente, nu se mai joaca cu jucarii cum se juca inainte etc). Dupa instalarea primelor simptome de autism, copilul poate sa piarda si alte achizitii si sa se instaleze simptome de autism tot mai evidente si totodata creste decalajul dintre nivelul de cunostinte al copilului cu autism si copilul neurotipic de varsta lui.
Altfel spus dupa nastere, creierul copilului functioneaza normal, copilul a facut achizitii corespunzatoare varstei lui. Apoi s-a intamplat ceva, si creierul copilul incepe sa nu mai faca achizitii si sa le piarda pe cele dobandite anterior. Aceasta insemana ca creierul copilului cu autism, si-a pierdut o parte din functiile pe care le avea.

In acesta interpretare a autismului, in ce ar trebui sa constate tratamentul autismului? Tratamentul autismului are doua mari componente. Un tratament medicamentos si un proces de invatare.

Care ar trebui sa fie rolul tratamentului medicamentos in autism?
Acela de ai reda creierului copilului cu autism functiile pierdute. Dupa nastere creierului copilului cu autism, a functionat in limitele normalitatii. Eu consider ca pentru acest rol al tratamentul medicamentos in autism este mai eficient tratamentul medicamentos homeopat.
Si a doua componenta a tratamentul este un proces structurat de invatare. Pentru aceasta recomand ABA.

Protocolul Napocensis de tratament al autismului implica un tratament medicamentos homeopat si terapie ABA.

Ce au in comun parintii copiilor cu autism care decid sa urmeze metode dovedite stiintific si cei care decid sa dea “apa cu zahar” adica tratament medicamentos homeopat si sa urmeze protocolul Napocensis?
Trecerea timpului.


Un an de zile inseamna 12 luni pentru fiecare familie.
In schimb cat a recuperat pe varsta mentala si pe coeficientul de dezvolate fiecare copil? Asta o stie doar fiecare parinte in parte si coordonatorul cu care lucreaza (asta doar daca coordonatorul face reevaluari periodice la 6 luni pentru a vedea progresele copilului si daca comunica acest rezultat parintilor).

Rezultatele protocolului Napocensis puteti sa-l vedeti la http://www.napocensis-mc.ro/excelenta-i ... -terapiei/.

Eu nu am inventat nimic. Doar ca psihiatru de copii am avut de ales intre o terapie care poate duce la unele progrese pentru copii cu autism, si cu care foarte putin ajung la o viata independenta. Sau sa studiez ce au facut altii inainte mea si unde consider ca s-a atins o limita sa incerc o alta abordare.

Medicina este una singura. Terapiile sunt diferite: terapie chirurgicala, radioterapie, chimopterapie, tratament medicamentos homeopat etc.
Pentru ca o singura terapie nu putea vindeca toti bolnavii, au aparut mai multe terapii.
Fiecare terapie are ca obiectiv redarea sanatatii fiecarui pacient, dar fiecare terapie are indicatiile si limitele sale.
Radu Naghiu
 
Posts: 11
Joined: Sun Nov 23, 2008 8:54 pm

Re: Dr Radu Naghiu

Postby melicutza » Sun Oct 23, 2016 6:56 pm

Astasi spune dr.Naghiu, ca terapia dansului nu functioneaza fara terapie ABA. Si are o echipa intreaga. Eu am citit si sper sa reusim sa ne programam. Am dubii cu carul, dar si sperante. Sa dea Domnul sa se imbunatateasca putin invatarea, rabdarea si vorbirea. Si noua, parintilor sa ne dea Doamne Doamne putere sa fim tari si sa luptam pentru copiii nostri
melicutza
 
Posts: 4
Joined: Sun Mar 08, 2015 5:39 pm

Re: Dr Radu Naghiu

Postby dora » Mon Oct 24, 2016 1:28 pm

COMPLEMENTARITATEA HOMEOPATIEI PENTRU TERAPIA ABA LA COPIII CU AUTISM

Autor: Radu Naghiu

http://snpcar.ro/revista.php?level=arti ... fiseaza=da


Rezumat:

Lucrarea prezintă rezultatele unui studiu de caz pe un grup de 46 de copii cu autism care au beneficiat de un protocol terapeutic personalizat, protocolul Napocensis, cu obiectiv major de recuperare a cel puţin unui an pe vârsta mintală pe an de terapie. Perioada de intervenţie terapeutică a fost de 36 de luni, însă grupul ţintă a scăzut în al 2-lea an la 24 şi la 13 în cel de-al 3-lea an . Cele mai bune rezultate au fost obţinute pe subiecţii care au început terapia înainte de împlinirea vârstei de 3 ani, recuperând un an şi câteva luni pe vârsta mentală, atât în primul cât şi în al 2‑lea an de terapie. Rezultate remarcabile au fost observate după cel de-al 3-lea an de terapie, obţinându-se peste 40 de luni de vârstă mentală recuperate pentru 4 subiecţi din 3 categorii diferite de vârstă. A fost evidenţiat un efect semnificativ de cuplaj terapie ABA – tratament medicamentos homeopatic ceea ce denotă calitatea medicamentului homeopatic de activator al terapiei ABA. Au fost dezvoltate o serie de principii de bază în tratamentul autismului.


Introducere

Părinţii copiilor cu autism îşi doresc vindecarea copilul lor, cu alte cuvinte să poată avea o viaţă independentă.
Pentru a consideră recuperat, vindecat, un copil cu autism, trebuie ca vârsta lui mintală să fie pe fiecare arie [1], cel puţin egală cu vârsta cronologică, pentru toate ariile testate, şi anume: AT – autoservire, SO – socializare, LB – limbaj, MO – motricitate, CG – cognitiv, QD – coeficient de dezvoltare.
Când primeşte diagnosticul de autism, copilul cu autism are un decalaj între vârsta mintală şi cea cronologică. Pentru ca cele două vârste să ajungă egale, copilul cu autism trebuie să recupereze în fiecare an calendaristic un an şi câteva luni pe vârsta mintală.
Deşi literatura de specialitate abundă de studii tematice [2-7] la ora actuală nu există un consens despre ce este autismul, boală cu manifestări psihice, sau o tulburare a învăţării, nu există un consens despre ce tratament medicamentos este eficient [8-10], despre ce terapii sunt utile [11], despre indicaţiile şi limitele fiecărei terapii şi fiecărui tratament medicamentos.

Terapia Lovaas

Ivar Lovaas unul din părinţii declaraţi ai terapiei Applied Behaviour Analysis (ABA), a publicat în 1987 rezultatele primului studiu [12] privind eficacitatea terapiei ABA. În studiu au fost cuprinşi 19 copii cu vârste cuprinse între 2 şi 4 ani. Lovaas a fost coordonatorul de programe al tuturor copiilor din studiu, studenţii lui Lovaas au fost tutorii copiilor. Lovaas în urma a 8 ore de ABA pe zi, timp de 2 ani, a descris progresele copiilor din studiul experimental [12] astfel:

a. Un grup recuperabil. Lovaas afirma că 47% din copii (9 din cei 19 copii), au atins „funcţionarea normală” până când au intrat cu succes în educaţia completă la vârsta de 7 ani.

b. Un grup intermediar, 40% dintre copii (8 copii), care au făcut un progres notabil, dar pentru care simptomele autiste au rămas prezente.

c. Un grup de 2 copii, 10% dintre copii din studiu, progresele au fost minime.

Toţi subiecţii din studiul lui Lovaas au primit 8 ore de ABA pe zi. 10% nu au avut beneficiu, iar 40% beneficiu redus. Dacă ar fi contat doar numărul de ore de terapie atunci subiecţii ar fi trebuit să prezinte progrese similare, ceea ce denotă faptul că numărul de ore de ABA pe zi este important doar pentru copiii care au capacitatea de a imita spontan din mediu.

Obiective urmărite în tratamentul copilului autist

1. Copilul cu autism să redevină capabil să simtă şi să exprime sentimentele. Copilul cu autism are ca şi mamă, un amestec de mamă obiect (pe care o caută când are nevoie) şi mama adevărată. Primul pas este sa refacem relaţia copil-mamă, deoarece pentru copilul neurotipic, mama este referinţa de unde pleacă să exploreze lumea.
2. Copilul cu autism să reînceapă să imite şi să înveţe natural şi spontan. Toţi copiii cu autism au în comun incapacitatea de a imita spontan din mediu. Copilul cu autism infantil [13] nu imită pe nici o arie de dezvoltare, în vreme ce copilul cu sindrom Asperger [14] nu are imitaţie socială spontană. Redevenind capabil să imite spontan din mediu, el începe să înveţe din mediu, asemenea unui copil mic.
3. Copilul cu autism să primească un program structurat de învăţare, ca să recupereze deficitul de cunoştinţe, raportat la copiii de vârsta lui. Să beneficieze de o terapie de calitate.
4. Copilul cu autism prin tratamentul medicamentos şi terapia pe care o urmează să recupereze cel puţin un an de zile pe vârsta mintală, într-un an calendaristic. În acest mod nu mai creşte decalajul dintre vârsta mintală şi vârsta biologică şi cu o întârziere de un an, doi, poate să urmeze învăţământul de masă, alături de copii neurotipici de o vârstă mai mică.
5. Să-şi păstreze acest ritm de învăţare toată viaţa. Pe măsură ce vârsta biologică creşte, noţiunile noi pe care un copil trebuie să le înveţe şi viaţa psihică devin tot mai complexe. Experienţa practică a demonstrat că nu toţi copiii cu autism care, pe o perioadă de câţiva ani, au progrese foarte mari, în timp nu îşi mai păstrează ritmul de învăţare, care scade îndeosebi pe latura de socializare.
6. Copilul cu autism să simtă şi să aibă ruşine. Dacă reuşeşte să simtă şi să aibă ruşine atunci devine capabil să înveţe comportamente sociale noi din propriile greşeli şi din greşelile altora.
7. Să ajungă la o viaţă independentă. Prin viaţă independentă înţelegem că vârsta mintală este egală pe toate ariile de dezvoltare cu vârsta cronologica. Vârsta mintală pe fiecare arie, egală cu vârsta cronologica, presupune lipsa simptomatologiei autiste.

Studiu de caz

Prezentul studiu a avut ca obiectiv monitorizarea progreselor unui grup de copii cu autism care au urmat un program ABA personalizat în cadrul Centrului medical Napocensis, denumit Protocolul Napocensis, în scopul dezvoltării unor principii minimale de tratament al autismului cu aplicabilitate generală.
Protocolul Napocensis este format din combinația tratament medicamentos homeopat şi terapie ABA. Se mai asociază logopedie, terapie ocupaţională, kinetoterapie şi stimulare/integrare senzorială, în funcţie de necesităţile fiecărui copil. Numărul de ore de terapie ABA a fost cuprins între 3 şi 10 ore pe săptămână. Copiii care, la începerea protocolului, aveau vârsta sub 3 ani, au urmat între 3 şi 5 ore pe săptămână.
Obiectivul Protocolului Napocensis este ca într-un an calendaristic să se recupereze minim un an pe vârsta mintală per subiect.
Numărul total de copii al grupului luat în analiză a fost de 46, iar criteriul de discriminare în acest grup a fost ca subiectul să fi urmat Protocolul Napocensis pe o perioadă de cel puţin un an.
O primă clasificare a grupului ţintă a fost realizată pe 4 grupe de vârstă, şi anume:
l Categoria 0-3 ani: 17% din totalul grupului ţintă;
l Categoria 3-4 ani: 22% din totalul grupului ţintă;
l Categoria 4-7 ani: 41% din totalul grupului ţintă;
l Categoria peste 7 ani: 20% din totalul grupului ţintă.
O a doua clasificare a grupului ţintă a urmărit cuplarea terapiei ABA cu tratamentul medicamentos homeopat. Astfel, clasa reprezentativă – 63% din totalul grupului ţintă – este dată de subiecţii care au beneficiat integral de tratamentul medicamentos homeopat, în vreme ce clasele cu tratament medicamentos homeopat parţial şi respectiv fără tratament medicamentos homeopat contribuie la studiul grupului ţintă cu 20% şi respectiv 17%.

Rezultate şi discuţii

Monitorizarea evoluţiei subiecţilor din grupul ţintă a fost realizată ţinând cont atât de primul an de intervenţie cât şi de al doilea an de intervenţie, cu menţiunea că numai 24 copii au urmat cel puţin 2 ani de intervenţie, modificându-se distribuţia în cel de-al 2-lea an pe categorii de vârstă, după cum urmează:
l Categoria 0-3 ani: 12% din totalul grupului ţintă (24 de subiecţi);
l Categoria 3-4 ani: 21% din totalul grupului ţintă (24 de subiecţi);
l Categoria 4-7 ani: 50% din totalul grupului ţintă (24 de subiecţi);
l Categoria peste 7 ani: 17% din totalul grupului ţintă (24 de subiecţi).
Evaluarea a fost realizată la intervale de 6 luni pe indicatorii relevanţi în obţinerea gradului de recuperare a vârstei mentale raportată la vârsta biologică (Figura 1).

Figura 1. Indicatorii de evaluare a raportului vârstă mentală / vârstă biologică.
S-a observat că viteza de recuperare a perioadei pe vârstă mentală este semnificativ mai ridicată pentru categoria de vârstă 0-3 ani, atât după primul an de intervenţie cât şi în al doilea an de intervenţie (Figura 2), însă este de remarcat faptul că toate categoriile de vârstă au avut progrese. Este evident faptul că stadiul incipient al dezvoltării fizice este favorabil pentru recuperarea accelerată pe dezvoltare mentală.
Autismul prin definiţie este o boală cu debut înainte de vârsta de 3 ani. Definiţia admite existenţa unei perioade de dezvoltare în limite largi ale normalităţii, urmată de o perioadă de stagnare sau chiar regres în plan social şi cognitiv.
Cu cât se intervine mai precoce, înainte de vârsta de 3 ani, şansele de recuperare sunt mai mari. Intervenţia precoce eficienta presupune oprirea instalării de simptome noi şi începerea recuperării. Neuroplasticitatea creierului este maximă la copilul mic.

Figura 2. Rezultatele grupului ţintă după primul şi respectiv după cel de-al doilea an de intervenţie conform Protocolului Napocensis.
Mai mult, studiul follow-up în cel de-al 3-lea an de intervenţie, realizat pe un grup ţintă de 13 subiecţi a arătat rezultate remarcabile, obţinându-se peste 40 de luni recuperate pentru 4 subiecţi din 3 categorii de vârstă (Figura 3).


Figura 3. Rezultatele grupului ţintă pe 3 ani de intervenţie conform Protocolului Napocensis.
În Figura 4 sunt prezentate rezultatele studiului realizat pe acelaşi grup ţintă în privinţa complementarităţii tratamentului homeopat realizat pe perioada intervenţiei conform Protocolului Napocensis.

Figura 4. Rezultatele grupului ţintă pe 2 ani de tratament homeopat.
Se observă o creştere a raportului de recuperare pe vârstă mentală pentru subiecţii care au beneficiat de tratament medicamentos homeopat complementar terapiei ABA, comparativ cu cei care nu au beneficiat de acest tratament, aceste rezultate fiind mai pregnante în cel de-al 2-lea an de tratament. Acest comportament denotă un efect semnificativ de cuplaj terapie ABA – tratament medicamentos homeopatic în sensul efectului activator demonstrat de către medicamentul homeopatic asupra terapiei ABA.

Concluzii

Severitatea bolii poate fi stabilită doar după ce se începe terapia. Indiferent de gradul iniţial de afectare, toţi copii ar trebui sa beneficieze de terapie.
Subiecţii care au urmat Protocolul Napocensis înaintea vârstei de 3 ani au avut cele mai bune rezultate şi au progresat constant, recuperând un an şi câteva luni pe vârsta mentală, atât în primul cât şi în al 2‑lea an de terapie.
Raportul de recuperare scade cu înaintarea în vârstă, astfel încât perioada după care se pot obţine progrese măsurabile creşte la 6 luni după începerea intervenţiei pentru categoria de vârstă 3-4 ani, şi respectiv la 12 luni pentru categoriile de vârstă 4-7 ani şi peste 7 ani.
Pe baza rezultatelor obţinute la studiul complementarităţii tratamentului homeopatic asupra terapiei ABA s-a evidenţiat un efect semnificativ de cuplaj terapie ABA – tratament medicamentos homeopatic ceea ce denotă calitatea medicamentului homeopatic de activator al terapiei ABA.
Rezultatele monitorizării grupului ţintă permit dezvoltarea unor principii de bază în tratamentul autismului, şi anume:
Primul principiu – Primum non nocere (la început, nu dăuna). Dacă copilul va primi un tratament medicamentos, atunci medicamentele să acţioneze blând, eficient şi fără reacţii adverse. Dacă copilul va urma o terapie aceasta să-l ajute să înveţe şi să înţeleagă şi să nu-i creeze frustrări şi proteste faţă de terapie şi respectiv de terapeut.
Al doilea principiu – în urma tratamentului medicamentos şi al terapiei pe care o urmează, copilul cu autism trebuie să parcurgă toate etapele de dezvoltare a copilului neurotipic. Copilul cu autism trebuie să primească programe de terapie în concordanţă cu vârsta lui mintală pe fiecare arie (socializare, limbaj, cognitiv, autoservire, motor). Toate comportamentele neadecvate ale unui copil cu autism trebuie analizate şi din perspectiva dacă acel comportament este adecvat pentru un copil neurotipic de vârstă mai mică. Dacă este adecvat, atunci acel comportament nu trebuie stins, ci trebuie ajutat să parcurgă mai rapid acea etapă de dezvoltare. Pentru a putea parcurge toate etapele de dezvoltare normală, trebuie să se ţină seama şi de problemele sale senzoriale şi trebuie ajutat să se integreze şi din punct de vedere senzorial.
Al treilea principiu – tratamentul medicamentos şi terapia se începe cu aria unde vârsta de dezvoltare este cea mai mică. Cea mai mică vârstă a unui copil cu autism este vârsta afectiv-emoţională. Trebuie început cu refacerea relaţiei copil cu autism – mamă, adică mama obiect să redevină mama adevărată. Pentru copilul neurotipic relaţia normală copil – mamă, stă la baza capacităţii lui de a explora lumea, de a fi curios, de a apela la referinţă când este în pericol sau când nu ştie ce să facă.

Bibliografie:
dora
 
Posts: 3779
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Previous

Return to INFORMATII MEDICALE

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron